Jyväskylän yliopisto

Väitös 18.5.2019: Tulevilla luokanopettajilla on riittämättömät valmiudet musiikin opettamiseen

Jaa
Koulutuspolitiikkaan sisältyy ristiriita, joka heikentää luokanopettajaksi kouluttautuvan mahdollisuuksia saavuttaa ammattitaitoon kuuluvia vaatimuksia.
Henna Suomi. Kuva: K-S Foto
Henna Suomi. Kuva: K-S Foto

Maassamme on tällä hetkellä kahdeksan suomenkielistä luokanopettajakoulutusta antavaa yksikköä, joista valmistuu vuosittain noin 800 luokanopettajaa. Koulutus antaa muodollisen kelpoisuuden kaikkien oppiaineiden opettamiseen perusopetuksen vuosiluokilla 1–6.

Henna Suomi selvitti väitöstutkimuksessaan, millaisilla musiikillisilla tiedoilla ja taidoilla opiskelijat valmistuvat nykyään luokanopettajaksi.

–Opiskelijat arvioivat valmiutensa musiikin opettamiseen vuosiluokilla 1–4 kohtalaisiksi ja luokilla 5–6 vain välttäviksi. Suurella osalla opiskelijoista todettiin puutteita aivan keskeisissä musiikin perustiedoissa, Suomi sanoo.

Musiikillisten taitojen eroihin vaikutti merkittävästi opiskelijan harrastuneisuus. Vain viidesosa arvioi itsensä täysin tai melkein päteväksi musiikin opettamiseen alakoululla. Opetuksen koki haastavaksi tai jopa mahdottomaksi 60 prosenttia opiskelijoista.

Taustalla vaikuttaa myös se, että peruskouluun siirtymisen jälkeen taito- ja taideaineiden määrää on vähennetty opinnoissa merkittävästi. Tämän lisäksi pääsykoevalinnoissa aikaisemmin huomioitu opiskelijan taide- tai taitoharrastuneisuus on poistettu valinnoista 1990-luvulta lähtien.

– Osa opiskelijoista kokee, että kouluttajat olettavat heidän musiikillisen perustietotasonsa liian korkeaksi. Jos keskeiset peruskäsitteet ja musiikin ”merkkikieli” ovat opiskelijalle täysin vieraita asioita, putoaa pohja oppimiselta heti alkuvaiheessa. Tämä on tärkeä seikka, joka koulutuksessa tulisi välttämättä huomioida, Suomi pohtii.

Nykyinen tilanne onkin luokanopettajakoulutukselle haastava. Koska taito- ja taideaineiden resurssit ovat alhaiset, musiikkia harrastamaton ei kykene saavuttamaan koulutuksen aikana niitä valmiuksia, joita ammattitaitoiselta luokanopettajalta edellytetään.

– Tämä on mielenkiintoinen koulutuspoliittinen ristiriita, jonka yhteiskunta hyväksyy vuosikymmenestä toiseen. Musiikin positiivinen vaikutus esimerkiksi hyvinvointiin ja oppimiskykyyn nousee kuitenkin jatkuvasti esille muun muassa aivotutkimuksen kautta saaduista tuloksista. Taito- ja taideaineille tulisi ehdottomasti palauttaa se arvo ja merkitys, mikä niillä oli ennen peruskouluun siirtymistä, Suomi toteaa.

Musiikillisen osaamisen perusta luodaan alakoulussa, ja koulun musiikkikasvatuksella on erittäin merkittävä rooli suomalaisessa musiikkikulttuurissa.

– Koulu on monelle lapselle ainoa tavoitteellista musiikkikasvatusta antava taho, joten se voi vaikuttaa ratkaisevasti yksilön käsityksiin musiikin merkityksestä. Jokaisella lapsella on myös oikeus saada laadukasta opetusta niin musiikissa kuin muissakin taito- ja taideaineissa, Suomi painottaa.

Filosofian lisensiaatti Henna Suomen väitöskirja ”Pätevä musiikin opettamiseen? Luokanopettajaksi valmistuvan musiikillinen kompetenssi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toteuttamisen näkökulmasta” tarkastetaan lauantaina 18.5.2019 klo 12–15 Jyväskylän yliopiston Historica-rakennuksen salissa H320. Vastaväittäjänä toimii professori Heikki Ruismäki (Helsingin yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Suvi Saarikallio (Jyväskylän yliopisto). Väitös on suomenkielinen.


Lisätietoja:

Henna Suomi
henna.suomi@kolumbus.fi
050 357 6412

Henna Suomi kirjoitti ylioppilaaksi Raumalla Aronahteen lukiosta vuonna 1982 ja valmistui luokanopettajaksi (KM) Rauman opettajankoulutuslaitoksesta vuonna 1989. Hän suoritti filosofian lisensiaatintutkinnon Jyväskylän yliopistossa vuonna 2009. Tutkimuksessaan ”Kuula, Merikanto ja Sibelius Maamme-laulun säveltäjinä” hän selvitti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamien tavoitteiden toteutumista musiikin oppiaineessa kuudennella luokalla. Suomi on työskennellyt sekä Rauman että Jyväskylän normaalikouluissa luokanlehtorina ja luokanopettajaksi opiskelevien ohjaajana yli 12 vuotta. Suomi on julkaissut musiikkikasvatukseen liittyviä tieteellisiä artikkeleita sekä esitelmöinyt valtakunnallisissa konferensseissa.

Julkaisun tiedot:

Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 83, Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7765-8. Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7765-8.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Henna Suomi. Kuva: K-S Foto
Henna Suomi. Kuva: K-S Foto
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote

FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.

Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote

Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.

Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote

Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.

Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote

KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye