Väitös 31.1.2020: Selkäkipu ajoissa hallintaan fysioterapeutin vastaanotolla (Karvonen)
Selkäkivut ja niihin liittyvät toiminnalliset haitat ovat Suomessa tilastojen mukaan toiseksi suurin syy varhaiseen työkyvyttömyyteen ja terveydenhuollon suuriin kustannuksiin. Karvosen väitöstutkimuksessa fysioterapeuttien osaamista asiakkaiden tutkimisessa ja yksilöidyssä ohjauksessa täydennettiin ensin lisäkoulutuksella. Fysioterapeuttien osaamista sekä asiakkaiden ja fysioterapeuttien kokemuksia suoravastaanottotoiminnasta selvitettiin neljällä osatutkimuksella.
Pääkaupunkiseudun ja Keski-Uudenmaan terveyskeskuksissa tehtyjen kyselytutkimusten mukaan kaikki asiakasryhmät (työssäkäyvät, opiskelijat, eläkeläiset, työttömät; yhteensä 80 asiakasta) olivat fysioterapeutilla käyntiinsä erittäin tyytyväisiä. He kokivat tulleensa kuulluksi, saivat ohjeita kipunsa hoitoon ja sen uusiutumisen ehkäisyyn. Kolme kuukautta fysioterapeutilla käynnin jälkeen vain yksi työssäkäyvistä henkilöistä oli sairauslomalla.
Fysioterapeuttien osaaminen suoravastaanottotoiminnassa oli tutkimustulosten mukaan hyvällä tasolla. Fysioterapeutit kokivat työnsä mielekkyyden lisääntyneen, kun asiakkaat olivat heidän mielestään oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja ammatillisen osaamisen koettiin olevan hyvässä käytössä.
Tämän vuoden alusta lähtien suoravastaantoiminta käynnistyy myös työfysioterapeuttien vastaanotoille. Asiakas voi siis varata ajan suoraan työfysioterapeutille ilman lääkärillä käyntiä.
- Tutkimustulosteni mukaan tämä uudistus on erittäin hyödyllinen, sillä etenkin työssä käyvät henkilöt kokivat hyötyneensä varhaisesta fysioterapeutilla käynnistä selkäkipunsa hoidossa erittäin paljon. Väitöstutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää Suomen sote-uudistuksen yhteydessä laajemminkin, samoin kuin toteutettaessa fysioterapeuttien suoravastanottoon liittyvää lisäkoulutusta, Karvonen toteaa.
TtM Eira Karvosen terveystieteiden väitöskirjan ”Physiotherapy for Low Back Pain Clients in Direct Access Practice; Competences and Implementations” tarkastustilaisuus pidetään 31.1.2020 klo 12 Mattilanniemessä salissa MaD 202. Vastaväittäjänä professori Olavi Airaksinen (Kuopion yliopisto) ja kustoksena professori Ari Heinonen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Julkaisutiedot:
Karvonen, Eira. Physiotherapy for Low Back Pain Clients in Direct Access Practice: Competences and Implementations. Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2020, 66 p. JYU Dissertations 189. ISSN 2489-9003; ISBN 978-951-39-8046-7.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
TtM Eira Karvonen, eira.karvonen@kolumbus.fi, +358405076405
Martta Walkertiedottaja
Puh:+358 40 8054717martta.a.walker@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tasavallan presidentti pitää ensimmäisen Martti J. Kari -muistoluennon Jyväskylän yliopistossa22.11.2024 16:30:07 EET | Tiedote
Martti J. Kari -muistoluento 3.12.2024 klo 15.00–16.00, Jyväskylän yliopiston juhlasali, päärakennus (C), Seminaarinkatu 15, Jyväskylä.
Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote
FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.
Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote
Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.
Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote
Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.
Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote
KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme