Jyväskylän yliopisto

Väitös 4.9.2020: Johtaminen tapahtuu muutoksessa ja vajeessa (Kovalainen)

Jaa
Muutoksesta on tullut organisaatioiden pysyvä elementti. YTK Marja Terttu Kovalainen tutkii aikuiskasvatuksen väitöskirjassaan pedagogisen johtamisen vajeen ilmenemistä muuttuvissa ympäristöissä.
Marja Terttu Kovalainen, kuvaaja Soile Yrjänä
Marja Terttu Kovalainen, kuvaaja Soile Yrjänä

Vajeeseen liittyvät löydökset ovat tulleet näkyviksi, kun koulujen johtamiseen on pandemian vuoksi kiinnitetty entistä enemmän huomiota ja johtamisen vaje vaikuttanut etäopetuksen onnistumiseen. Vajeen ymmärtäminen on sekä postmodernin nyky-yhteiskunnan että aikamme nopean ja prosessinomaisen muutoksen vuoksi ratkaisevaa.

Pedagoginen johtajuus saa muodon seitsemän pedagogiaan ja muutokseen orientoituneen koulutusjohtamisen teorian ja suuntauksen kautta. Johtajuuden määrittämisen tueksi Kovalainen on koonnut neljä pedagogisesti johdettua oppivaa yhteisöä kuvaavaa teoreettista perusolettamusta. Nämä oppimista, oppivan yhteisön ydinarvoja ja perusperiaatteita sekä muutosta kuvaavat aksioomat ohjaavat myös vajeen etsimistä. Vaje löytyy 14:sta järjestelmä- ja systeemitason muutoksen 2000-luvun alussa kokeneen yhtenäiskoulun rehtorin johtajuuspuheesta.

Tutkimuksen mukaan pedagoginen johtajuus toteutuu moniammatillisessa oppivassa yhteisössä, jonka toiminta on vastuullista, yhteisöllistä ja yhteiseen moraaliseen visioon pohjautuvaa. Yhteisöllisyys edellyttää luottamukseen perustuvaa toimintakulttuuria, jossa vastavuoroisen keskustelun avulla saavutetaan yhteinen ymmärrys siitä mitä tapahtuu ja kuinka toimitaan. Muutoksen toteutuminen edellyttää sitoutumista ja muutoksen pysyvyys ajattelun muuttumista. Oppivassa yhteisössä myös vajeen tunnistamisvelvoite on yhteisöllistä. Huomaamaton vaje ruokkii itseään.

Tutkimuksen mukaan perusolettamusten tasolla piilotteleva vaje on vaikeasti havaittavissa. Johtaminen, muutos ja vaje ovat sidoksissa toisiinsa. Eri aikoina, paikoissa, tilanteissa ja toimissa ne ilmenevät myös eri tavoin. Lisäksi yhteiskunnan rahoittamana instituutiona koulu on sidottu monen tason poliittisiin päätöksiin ja niiden ajamiin muutoksiin, mikä antaa vajeelle kiitollisen kasvualustan. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että pedagoginen johtajuus sisältää arvoja ja periaatteita, joiden avulla muutoksessa ja vajeessa johtaminen on mahdollista.

YTK Marja Terttu Kovalaisen aikuiskasvatuksen väitöskirjan "Pedagoginen johtajuus ja sen vaje yleissivistävän perusopetuksen järjestelmä- ja systeemitason muutoksessa " tarkastustilaisuus pidetään 4.9.2020 klo 12 alkaen verkkovälitteisenä. Vastaväittäjänä professori Michael Uljens (Åbo Akademi) ja kustoksena professori Aini-Kristiina Jäppinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Yleisö voi seurata väitöstä verkkovälitteisenä osoitteesta: https://r.jyu.fi/dissertation-kovalainen-040920

Julkaisutiedot

Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 257, 228 s., Jyväskylä 2020, ISBN 978-951-39-8243-0 (PDF) ISSN 2489-9003
Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8243-0

Taustatietoja

Marja Terttu Kovalainen (os. Korhonen) on valmistunut yhteiskuntatieteiden kandidaatiksi (ylempi korkeakoulututkinto) vuonna 1976 ja suorittanut luokanopettajan tutkinnon vuonna 1977 Jyväskylän yliopistossa. Johtamista Kovalainen on opiskellut muun muassa Jyväskylän yliopiston koulutusjohtamisen instituutissa.

Suurimman osan työurastaan hän on toiminut luokanopettajana sekä historian-, yhteiskuntaopin ja taloustiedon vanhempana lehtorina Outokummussa. Koulutusjohtamisen kokemusta on karttunut alakoulun rehtorin sekä pedagogisen koulutoimenjohtajan ja vs. sivistysjohtajan tehtävistä. Liike-elämään Kovalainen on tutustunut toimiessaan pankkitoimihenkilönä Jyväskylässä ja Zugissa (Sveitsi). 

Lisätietoja:

Marja Terttu Kovalainen, +358440559250, terttukovalainen@hotmail.com

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Marja Terttu Kovalainen, kuvaaja Soile Yrjänä
Marja Terttu Kovalainen, kuvaaja Soile Yrjänä
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Maankäyttö vaikuttaa boreaalisten järvien energialähteisiin17.4.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Järviekosysteemit vastaanottavat valuma-alueelta peräisin olevaa eloperäistä ainesta, joka päätyy mikrobien avustuksella ravintoverkkoon. Jyväskyläläinen tutkijaryhmä selvitti vedyn pysyvien isotooppien avulla maalta peräisin olevan eloperäisen energian määriä. Tutkimuksen mukaan pohjaeläinten ja niitä syövien kalojen maalta peräisin olevan energian määrä oli suurempaa kuin ulappa-alueen eläinplanktonin ja niitä syövien kalojen. Kaikkien kuluttajaryhmien maalta peräisin olevan energian määrä väheni tummista happamista metsäjärvistä kohti reheviä järviä, joiden valuma-alueella on paljon maataloutta.

Uudenlainen kaikkia ionisoivan säteilyn lajeja havaitseva kannettava ilmaisin parantaa säteilyturvallisuutta15.4.2025 07:05:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopisto on yhteistyössä Säteilyturvakeskuksen (STUK) kanssa kehittänyt uudenlaisen kannettavan monikäyttösäteilyilmaisimen, joka havaitsee käytännössä kaikkia ionisoivan säteilyn lajeja. Laitteesta voivat hyötyä mm. teollisuuden ja lääketieteen säteilynkäyttäjät, viranomaiset, ydinenergia-ala, ensivasteen toimijat sekä sotilaskäyttäjät. Teknologialle on haettu patenttia, ja seuraavaksi selvitetään sen kaupallistamismahdollisuuksia.

Tutkimustieto ei puolla perusopetuksen kansallisia kokeita14.4.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Perusopetuksen kansallisia kokeita ei ole koskaan käytetty Suomessa. Kansallisilla kokeilla tarkoitetaan koko ikäluokalle toteutettavia pakollisia kokeita tavallisimmin matematiikassa ja kielissä. Kokeiden käyttöönottoa on viime aikoina pohdittu vastauksena koululaisten oppimistulosten heikentymiseen ja arvioinnin yhdenvertaisuuden ongelmiin. Tuore tutkimus kuitenkin osoittaa, ettei valtakunnallisten kokeiden käyttöönottoa voida suositella.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye