Vakavat ajoterveyspuutteet yleisiä kuolonkolareissa
![Ajoterveysriski todettiin peräti 58 prosentissa vuoden 2021 kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Kuva: Evgeniy Medvedev, Mostphotos](/data/images/00764/70d6ce30-bc9f-498d-a344-a696d4166d22-w_720.jpg)
Helsingin Lääkäripäivien ajoterveysluennolla perjantaina 27.1. esitellään Onnettomuustietoinstituutin (OTI) ajoterveyteen liittyviä tilastoja ja havaintoja kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista. OTIn luento on osa Suomen liikennelääketieteen yhdistyksen kurssikokonaisuutta ” Ajoterveys – ajokunto: Lääkäri nollavision takaajana?”.
Lääkäripäiviä varten Onnettomuustietoinstituutin hallinnoimasta liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta-aineistosta käytiin läpi vuoden 2021 onnettomuudet, joissa moottoriajoneuvon kuljettaja aiheutti kuolemaan johtaneen onnettomuuden. Ajoterveysriski todettiin peräti 58 prosentissa onnettomuuksista. Joka toisessa onnettomuudessa terveyspuutteiden yhteys onnettomuuden syntyyn tai sen seurauksiin oli erittäin vahva.
Terveyden kannalta riskikuljettajiksi määritellyistä alle 40 prosentilla oli diagnoosi sairaudesta, joka oli onnettomuuden kannalta oleellinen. Näistä sairauksista kolmannes oli sydän- ja verisuonitauteja ja loput psyykkisiä sairauksia, kuten päihderiippuvuutta. Yhtä suurelta osalta kuljettajista diagnoosi puuttui, vaikka ajoterveysriski oli olemassa.
- Alidiagnosointi on merkittävä ongelma, johon kuljettajat itse myötävaikuttavat. Uudet kuljettajat eivät ajokorttia hankkiessaan ilmoita oleellisia sairauksiaan, ja toisaalta vanhemmat kuljettajat peittelevät iän myötä tulleita vaivojaan, OTIn teknologiapäällikkö Tapio Koisaari kertoo.
Yhden ongelmaryhmän muodostavat puuttuvasta ajo-oikeudesta huolimatta sitkeästi ajamista jatkavat kuljettajat. Terveysriskin omanneista kuljettajista reilulla viidenneksellä ei ollut onnettomuushetkellä riittävää ajo-oikeutta. Osa heistä ei ole koskaan omistanut ajokorttia, osa taas on menettänyt ajo-oikeutensa.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat jokaisen kuolemaan johtaneen tieliikenneonnettomuuden Suomessa. Tutkinnassa on mukana myös lääkäri. Kaikista onnettomuuksista ei kuitenkaan pystytä tekemään aukotonta ajoterveyden arviointia. Osa kuljettajista on vaikeasti monisairaita, eikä tautien vakavuutta pysty aina arvioimaan jälkikäteen.
- Karkeasti arvioiden ehkä noin neljännes ajoterveysriskin omanneista kuljettajista olisi voitu määrätä ajokieltoon terveydenhoidossa ilmenneiden seikkojen vuoksi. Erityisesti psykiatrisista sairauksista kärsivien ajoterveyden arviointia tulisi kehittää, Koisaari muistuttaa.
Päihdeongelmista kärsivät kuljettajat tulevat monesti myös poliisin tietoon, mutta muiden psykiatristen sairauksien osalta lääkärit ovat pääosin yksin portinvartijoita.
Taustatietoja
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on edistänyt ajoterveyskeskustelua Suomessa vuosikymmenien ajan. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. OTI tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. Se tuottaa tietoa onnettomuuksista, jotta ajoterveyteen liittyvät toimenpiteet osattaisiin kohdistaa oikein. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
OTIn ajoterveysraportti 2021 (onnettomuudet vuosilta 2014–2018)
Lääkäripäivien luentokurssi pe 27.1.: Ajoterveys – ajokunto: Lääkäri nollavision takaajana?
Lisätiedot:
Teknologiapäällikkö Tapio Koisaari, puh. 040 450 4782
Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, puh. 050 306 9884
etunimi.sukunimi@oti.fi
Viestintä, puh. 040 450 4700
Kuvat
![Ajoterveysriski todettiin peräti 58 prosentissa vuoden 2021 kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Kuva: Evgeniy Medvedev, Mostphotos](/data/images/00764/70d6ce30-bc9f-498d-a344-a696d4166d22-w_240.jpg)
![Karkeasti arvioiden ehkä noin neljännes ajoterveysriskin omanneista kuljettajista olisi voitu määrätä ajokieltoon terveydenhoidossa ilmenneiden seikkojen vuoksi, Onnettomuustietoinstituutin teknologiapäällikkö Tapio Koisaari toteaa. Kuva: Eeva Murtolahti.](/data/images/00596/041e7927-4ce6-4407-9e0c-eda2637fe2ee-w_240.jpg)
Tietoja julkaisijasta
![Onnettomuustietoinstituutti](/data/images/00979/499d7669-cb1f-4b1a-a2d3-ac94dbcd62b7-w_300_h_250.png)
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Kuolettavista tieltä suistumisista yhdeksän kymmenestä tapahtuu hyvällä ajokelillä, onnettomuudet painottuvat kesään7.6.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutin juuri julkaistussa teemaraportissa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita suistumisonnettomuuksia. Viiden vuoden aikana tapahtui 180 suistumisonnettomuutta, joissa menehtyi 198 henkilöä. Suistumisia aiheuttivat pääasiassa kuljettajien ajokunnon puutteet, eivät olosuhteet. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.
Yli kolmannes kuolonkolareista ajetaan päihtyneenä, onnettomuustutkijoiden esittämiä keinoja onnettomuuksien vähentämiseksi tulee ottaa käyttöön22.5.2024 06:33:00 EEST | Tiedote
Vuosina 2018–2022 tieliikenteessä tapahtui 271 päihtyneen moottoriajoneuvon kuljettajan aiheuttamaa onnettomuutta, joissa menehtyi 308 henkeä. Määrä vastaa yli kolmannesta kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat vuosien ajan esittäneet lukuisia keinoja päihdeonnettomuuksien vähentämiseksi. Onnettomuustietoinstituutti esittää, että keinot tulee ottaa käyttöön, jotta liikenteen päihdeongelma saadaan ratkaistua.
Kirurgi Tommi Mäntyvaara tutkii Lapin liikenneonnettomuuksia lääkärin näkökulmasta – Työ ja tutkinta täydentävät toisiaan29.4.2024 11:09:08 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu | Tommi Mäntyvaara toimii lääkärijäsenenä Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa. Hän on ollut tutkintatoiminnassa mukana noin viiden vuoden ajan. Siviilityönään hän toimii kirurgina. Mäntyvaaran ura kirurgian parissa on jatkunut jo yli parikymmentä vuotta.
Kymmenessä vuodessa liikenteessä menehtyi lähes 200 moottoripyöräilijää, mopoilijoita menehtyi 3617.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Kymmenen vuoden aikana liikenteessä menehtyi 197 moottoripyöräilijää ja 36 mopoilijaa. Yli puolet menehtyneistä moottoripyöräilijöistä ajoi ylinopeutta, kolmannes oli päihtyneitä. Mopo-onnettomuuksien tutkinnassa havaittiin viritettyjä mopoja ja huonosti kiinnitettyjä kypäröitä. Kuolonkolarien lisäksi kymmenen vuoden aikana tapahtui vuosittain keskimäärin 2 600 liikennevahinkoa, joissa osallisena oli mopo, ja 1 600 vahinkoa, joissa osallisena oli moottoripyörä.
Kokenut keskipohjalainen onnettomuustutkija Matti Lukkarila laittaisi kuljettajantutkinnon uusiksi26.3.2024 14:25:11 EET | Uutinen
Henkilöhaastattelu | Keski-Pohjanmaan lautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Matti Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme