Valinnoillamme on väliä – Yrittäjän päivää vietetään 5.9.
Valtakunnallista Yrittäjän päivää on vietetty vuosittain syyskuun 5. päivänä vuodesta 1997 alkaen. Sen takana on Yrittäjän päivä -säätiö, jonka toiminnan tarkoituksena on yrittäjätoiminnan tukeminen ja yrittäjyyden arvostuksen edistäminen.
Idea Yrittäjän päivästä syntyi 1990-luvulla Suomen historian pahimman laman jälkimainingeissa. Nyt 26 vuotta myöhemmin, yrittäjyyden arvostus on lisääntynyt, mutta olosuhteet ja toimintaympäristö ovat viimeisten vuosien ajan olleet yrittäjille hyvin haastavat.
“Viime vuodet ovat olleet haastavia sekä muutokset yritysten toimintaympäristössä ennalta-arvaamattomia. Meillä kaikilla on siten tärkeä tehtävä omalta osaltamme auttaa yrittäjiä selviämään yli haastavien aikojen, sillä yritykset luovat Suomeen työpaikkoja ja rakentavat koko maan hyvinvointia”, Yrittäjän päivä -säätiön puheenjohtaja, yrittäjäneuvos Riitta Antinmäki painottaa.
Tänä vuonna Yrittäjän päivän vastaavina järjestäjinä toimivat Suomalaisen Työn Liitto ja Perheyritysten liitto. Liitot toteuttavat yhdessä somekampanjan, jonka avulla yrittäjiä ja yrityksiä kannustetaan jakamaan ajatuksiaan, kertomaan arjestaan sekä puhumaan suomalaisen yrittäjyyden, työn ja kotimaisesta omistajuuden merkityksestä.
Kampanjan teemoja ovat mm. Ylpeästi yrittäjä, Yrittäminen on yhteistyötä, Valinnoillasi on väliä, Sitoutunut työllistämään Suomessa ja Kotimaisen omistamisen puolesta.
“Teemat ovat erityisen ajankohtaisia, sillä työllistävien yritysten määrä on laskenut viime aikoina huolestuttavan nopeasti, samoin kun avoimien työpaikkojen määrä. Valitsemalla suomalaisten yritysten tuotteita ja palveluita jokainen kuluttaja voi omalta osaltaan olla mukana talouden pelastamistalkoissa”, Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen sanoo.
Valinnoilla on väliä ja jokainen voi tehdä valinnan omien mahdollisuuksiensa mukaan. Pienetkin teot ratkaisevat, vaikka lukuisten eri tuotteiden, palveluiden ja vaihtoehtojen viidakossa kotimaista työtä ja taloutta tukeva valinta voi tuntua haastavalta.
”Kuluttajien epävarmuutta hyllyjen, palveluiden ja verkko-ostosten äärellä helpottaa suomalaisesta työstä kertovien merkkien ja perheyrittäjyyttä tukevien tuotteiden ja palveluiden valinta. Hyvän valinnan lisäksi kuluttaja voi varmistua siitä, että tulee samalla tukeneeksi suomalaista yrittäjyyttä, osaamista, ja työllisyyttä”, jatkaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Katri Viippola.
Yrittäjän päivän kampanja on avoin kaikille ja siihen on helppo ottaa osaa. Kampanjan materiaalit ohjeineen ovat Yrittäjän päivä -säätiön verkkosivuilla: https://yrittajanpaiva.fi/. Somessa Yrittäjän päivää vietetään Facebook-, X- ja Instagram -kanavissa ja aihetunnisteena on #yrittäjänpäivä.
Somekampanjan lisäksi Suomalaisen Työn Liitto ja Perheyritysten liitto tekevät Yrittäjän päivänä sisältöyhteistyötä useampien tunnettujen sosiaalisen median sisällöntuottajan ja vaikuttajien kanssa.
Yrittäjän päivä -säätiö, Suomalaisen Työn Liitto ja Perheyritysten liitto haluavat kannustaa kaikkia yrityksiä ja järjestöjä myös omiin tapahtumiin ja tempauksiin tärkeän päivän kunniaksi.
Lisätiedot:
Riitta Antinmäki, Yrittäjän päivä -säätiön puheenjohtaja, yrittäjäneuvos,
riitta.antinmaki@htf.fi, p. 044 333 4645
Sanna Huovinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto,
sanna.huovinen@suomalainentyo.fi, 050 535 89 00
Sini-Marja Ant-Wuorinen, viestintäsuunnittelija, Perheyritysten liitto,
sini-marja.ant-wuorinen@perheyritys.fi, p. 050 560 4938
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Perheyritysten liitto on suomalaisten perheyritysten koti. Uskomme, että omistajalla on väliä. Viemme ylpeinä Suomeen sitoutuneiden ja vastuullisten omistajien ääntä eteenpäin ja vaikutamme siihen, että Suomessa on jatkossakin hyvä yrittää, omistaa ja työllistää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Perheyritysten liitto ry
Otava on vuoden perheyritys 202428.11.2024 16:40:00 EET | Tiedote
Otava, yksi Suomen pitkäikäisimmistä kustannusalan toimijoista, on valittu vuoden 2024 perheyritykseksi. Perheyritysten liitto jakoi palkinnon syysseminaarissaan Helsingissä torstaina 28.11.
PerheyritysPULSSI: Perheyrityksiin povataan lisärekrytointeja27.11.2024 06:00:00 EET | Tiedote
Perheyritykset pitävät kiinni työntekijöistään haastavinakin taloudellisina aikoina. Perheyritysten liiton PerheyritysPULSSI-kyselyn vastaajayrityksistä 29 prosenttia arvioi, että niiden henkilöstömäärä kasvaa seuraavan puolen vuoden aikana. Noin 52 prosenttia perheyrityksistä arvioi, että niiden työntekijämäärä pysyy ennallaan. Vielä tämän vuoden elokuussa vain 17 prosenttia vastaajayrityksistä uskoi henkilöstömäärän kasvuun.
Perintö- ja lahjaveron puolittaminen kahdeksi vuodeksi ei riitä kasvusykäykseksi31.10.2024 10:48:16 EET | Tiedote
Perintö- ja lahjaveron puolittaminen kahden vuoden määräajaksi ei saa tukea Perheyritysten liitolta. Lyhyen tähtäimen määräaikaiset toimet eivät ole riittäviä poistamaan Suomen talouden ongelmia eivätkä vauhdita talouskasvua toivotulla tavalla. Perheyritysten liitto tarjoaa kasvuratkaisuksi perintö- ja lahjaveron poistamista ja veron korvaamista luovutusvoittoverolla, mikä toisi puuttuvia pääomia Suomeen ja vahvistaisi yritysten pysymistä kotimaisessa omistuksessa.
Perheyritykset vahvoina sijoittajina listaamattomissa yrityksissä ja startupeissa12.9.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Perheyritysten liiton tuoreen Perheyritysten sijoitustoiminta 2024 -tutkimuksen mukaan suomalaisista perheyrityksistä merkittävä osa - 44 prosenttia sijoittaa pääomasijoitusrahastoihin Tämän lisäksi tutkimukseen osallistuneista perheyrityksistä noin 45 prosenttia sijoittaa suoraan listaamattomiin yrityksiin ja noin 40 prosenttia startup-yrityksiin.
PerheyritysPULSSI: Perheyritysten investoinnit yhä kasvussa2.9.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Perheyritysten investoinneissa näkyy yhä positiivinen vire. Perheyritysten liiton PerheyritysPULSSI-kyselyn mukaan 32 prosenttia perheyrityksistä kertoo investoivansa tänä vuonna enemmän kuin viime vuonna. Investointiaikeet ovat kasvaneet alkuvuoden arvioista. Perheyritysten tilauskannat ovat kuitenkin tippuneet kevään lukemista, ja myös liikevaihdon kehitys on laskussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme