”Verkkokauppa pelasti ja antoi uskallusta kasvuun” – Yli 500 yritystä verkkoon taikonut #pelastetaankauppa-kampanja ehdolla EU-palkintoon
Lehdistötiedote 1.10.2020
Kun korona iski keväällä talouteen ja tyhjensi kivijalkakaupat asiakkaista, joukko suomalaisia vaikuttajia päätti toimia. Konkurssiaaltoa torjumaan perustettiin #pelastetaankauppa-kampanja, joka on tarjonnut ilmaisen siirtymän verkkokauppiaaksi kivijalkakauppiaille ja muille koronan kurittamille yrittäjille.
Idyllinen tamperelainen herkkukauppa Tallipihan Suklaapuoti oli yksi ensimmäisistä tilaisuuteen tarttujista. Ilmainen verkkokauppa osoittautui enemmänkin kuin pelastusrenkaaksi.
”Verkkokauppa ihan täysin pelasti meidän keväämme. Myynti putosi ensin 100%, mutta kun pääsimme #pelastetaankauppa-kampanjan avulla verkkoon, saimme pelastettua 80% liikevaihdosta. Tavarat eivät jääneet varastoon”, iloitsee toinen Suklaapuotia johtavista siskoksista, Hanne Tuori-Kalliokoski.
”Mutta verkkokauppa antoi vielä enemmän. Saimme turvallisuudentunteen tähän syksyyn. Sen ansiosta olemme uskaltaneet tehdä isot ostot syksyä ja joulua varten. Verkkokauppa antoi uskallusta kasvuun.”
Verkkokaupan ennätysmyynti jouluksi?
Kampanjan puolesta ilmaisen verkkokaupan omalla alustallaan tarjonnut Vilkas Group iloitsee yrittäjien menestystarinoista.
”Suklaapuodin kertomus käy suoraan sydämeen. Tieto siitä, että olemme onnistuneet auttamaan satoja yrittäjiä ympäri maata ja välillisesti vielä paljon useampia todella lämmittää.”
”Etenkin nyt koronan toisen aallon läikkyessä jo päälle, voimme olla varmoja, että syksyn ja erityisesti joulun myynti tulee luultavasti ennätyksellisessä määrin keskittymään verkkoon. Siksi kaikilla verkkokauppaan nyt panostaneilla on enemmän kuin täysi syy tyytyväisyyteen”, kokoaa Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski ajatuksiaan.
Kampanja ehdolla EU-palkinnon saajaksi
”Kova työ koronahaittojen torjumiseksi jatkuu monella rintamalla. Silti on sanottava, että yli 500 verkkoon ilmaiseksi autettua yritystä ja lähes 1300 yritystä #pelastetaankauppa-portaalissa on melkoinen saavutus”, kiittää Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.
#pelastetaankauppa-portaali on tarjonnut suomalaisille kuluttajille helpon mahdollisuuden löytää edustavan joukon kotimaisia verkkokauppoja yhdeltä ja samalta sivustolta. Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha on tyytyväinen.
”Kampanjamme on ollut mielestäni kiitettävän innovatiivinen moneen suuntaan. Olemme tarjonneet mahdollisuuksia niin suomalaisille yrittäjille, kuluttajille kuin uskoakseni merkittävän askeleen koko suomalaiselle yhteiskunnalle. #pelastetaankauppa-kampanjan menestys on vankka näyttö digitalisoitumisen merkityksestä, erityisesti siitä miten digitalisoitumiseen ei ole enää kellään varaa olla panostamatta. Forbesin vuoden 2011 legendaarinen artikkeli ’Now Every Company Is A Software Company’ toteutui, vaikkakin 10 vuotta myöhemmin”, arvioi Roiha.
#pelastetaankauppa-kampanja on asetettu ehdolle EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi. Palkinto voidaan myöntää taholle, joka on erityisen merkittävästi auttanut koronapandemian aiheuttamien moninaisten haittojen torjumisessa. Takaraja ehdokkuuksille on juuri umpeutunut.
”Tuntuu hyvältä olla ehdolla, koska todella paljon tässä on tehty kampanjan eteen töitä. Tarjoamamme ilmaisen verkkokaupan lisäksi, olemme ottaneet vahvasti kantaa ja kääntyneet myös EU:n puoleen etenkin kaupan tulevaisuutta koskevissa avainkysymyksissä. Emmekä suinkaan ole lopettaneet, meillä on tekeillä myös merkittävä uusi aloite, josta voimme luultavasti jo lähiviikkoina kertoa”, uumoilee Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski kampanjan puolesta.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi
Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto ja e-business ry, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi
Hanne Tuori-Kalliokoski, yrittäjä, Tallipihan Suklaapuoti, 040 557 4395, puoti@suklaapuoti.fi
#pelastetaankauppa
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme