Keskon ja Reilu kauppa ry:n pitkä yhteistyö saa jatkoa
- Kesko on ollut edelläkävijä Reilun kaupan tuotteiden valtavirtaistamisessa. Ensimmäiset Reilun kaupan tuotteet eli kahvi ja tee tulivat K-ruokakauppoihin myyntiin jo vuonna 1999 eli samana vuonna, kun Reilu kauppa ry aloitti toimintansa Suomessa, kertoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.
15 vuoden aikana Keskon päivittäistavarakaupan valikoima on kasvanut kahdesta tuotteesta yli 230 Reilun kaupan tuotteeseen sekä yli 30 Pirkka Reilun kaupan tuotteeseen.
- Asiakkaat haluavat entistä useammin ostaa vastuullisen tuotteen. Reilun kaupan tuotteet ovat helppo valinta kaupan hyllyllä. Olemme tuoneet Reilun kaupan tuotteita erityisesti Pirkka-sarjaan, sillä omissa merkeissä on vastuullisuuden lisäksi etuna hieman edullisempi hinta, kertoo Keskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli.
Reilun kaupan tuotteista maksetaan viljelijöille aina vähintään takuuhinta ja sen päälle Reilun kaupan lisää. K-ruokakaupoissa myydyistä Reilun kaupan tuotteista kertyi vuonna 2013 yhteensä 324 054 euroa Reilun kaupan lisää ja vuonna 2014 jo 361 367 euroa.
- Tavoitteenamme on, että K-ruokakauppojen Reilun kaupan tuotteiden myynnistä viljelijöille maksettavat Reilun kaupan lisät olisivat vuonna 2018 jo puoli miljoonaa euroa. Lisäksi lähdemme mukaan Reilu kauppa ry:n kehitysyhteistyöhankkeeseen, joka tukee Keski-Amerikan kahvinviljelijöitä, Akseli jatkaa.
Pirkka Reilun kaupan kukat ja banaani ovat olleet myyntimenestyksiä. Esimerkiksi Pirkka Reilun kaupan ruusuja myytiin viime vuonna 1,35 miljoonaa kimppua ja valikoima on laajentunut neilikoihin ja sidottuihin kukkakimppuihin.
Yhteyshenkilöt
tavarakaupan johtaja Ari Akseli, Keskon päivittäistavarakauppa, 010 532 3490
toiminnanjohtaja Janne Sivonen, Reilu kauppa ry, 044 356 9369
Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Yritysvastuudirektiivin heikentäminen uhkaa miljoonien pienviljelijöiden toimeentuloa26.2.2025 17:50:54 EET | Tiedote
Komission esitys vesittäisi yritysvastuudirektiivin. Ilman toimitusketjun kattavaa huolellisuusvelvoitetta laki jäisi tehottomaksi eikä hyödyttäisi ihmisiä tuotantoketjujen alkupäässä. Reilu kauppa kehottaa EU:ta säilyttämään alkuperäisen direktiivin.
Kunnat eivät saa säästää ympäristön ja ihmisoikeuksien kustannuksella, sanoo suurin osa suomalaisista19.2.2025 07:46:28 EET | Tiedote
Suomalaiset odottavat kuntien huolehtivan hankintojen vastuullisuudesta, vaikka säästöpaineet kunnissa ovat kasvaneet.
Kestävän liiketoiminnan konkari Maria Sangder Reilu kauppa ry:n puheenjohtajaksi23.1.2025 07:30:00 EET | Tiedote
”Yrityksillä on tahtoa kestävään toimintaan – ja Reilulla kaupalla on erinomaiset ratkaisut muutoksen toteuttamiseen”, sanoo järjestön puheenjohtajana aloittanut Maria Sangder.
Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön26.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit ratkaisuksi marjanpoiminnan ongelmiin5.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit luonnonmarjanpoimintaan ihmisoikeusongelmien ratkaisemiseksi. Uudet kriteerit vähentävät poimijoiden taloudellisia riskejä, lisäävät marjayritysten vastuuta ja vaativat muun muassa työsuhteisuutta. Kriteerit edellyttävät läpinäkyvyyttä ja reiluutta koko toimitusketjulta, mikä lisää alan vastuullisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme