
Mastercard selvitti maailman suosituimmat matkakohteet

Global Destination Cities -indeksi (GDCI) on 132 suosituimman kansainvälisen matkakohteen vertailu. Vertailun lisäksi Mastercard analysoi kävijöiden määrää sekä heidän rahankäyttöään kohdekaupungeissa vuonna 2016, minkä perusteella Mastercard on laatinut myös kävijämäärien kasvuennusteet vuodelle 2017. Indeksillä arvioidaan ympäri maailmaa, miksi ihmiset matkustavat ja miten he käyttävät.
Maailman Top 10 kohdekaupunkia
Kansainvälisten yöpyjien määrä maailmaan kymmenessä suosituimmassa kohdekaupungissa oli kasvussa vuonna 2016. Vuoden 2017 kävijämääräennusteissa kasvua näkyi myös kaikissa muissa kaupungeissa New Yorkia lukuun ottamatta. Erityisen suurta kasvua ennustetaan Tokioon, missä kävijämäärän ennustetaan kasvavan yli 12 prosenttia viime vuodesta.
|
Kansainvälisten yöpyjien määrä vuonna 2016 |
Kasvuennuste vuoden 2017 kävijämäärästä |
Bangkok |
19,41 miljoonaa kävijää |
4,0 % |
Lontoo |
19,06 miljoonaa kävijää |
5,0 % |
Pariisi |
15,45 miljoonaa kävijää |
4,4 % |
Dubai |
14,87 miljoonaa kävijää |
7,7 % |
Singapore |
13,11 miljoonaa kävijää |
2,6 % |
New York |
12,70 miljoonaa kävijää |
(−2,4 %) |
Soul |
12,39 miljoonaa kävijää |
0,4 % |
Kuala Lumpur |
11,28 miljoonaa kävijää |
7,2 % |
Tokio |
11,15 miljoonaa kävijää |
12,2 % |
Istanbul |
9,16 miljoonaa kävijää |
0,9 % |
Ostovoima: Kaupungit taloudellisen kasvun moottoreina
Kansainvälisesti reaalinen BKT on kasvanut 21,8 prosenttia vuodesta 2009, kun taas yöpyvien matkustajien ostovoima on kasvanut jopa 41,1 prosenttia samalla ajanjaksolla. Vuodesta 2009 lähtien yli puolet suosituimmista kohdekaupungeista on raportoinut kulutuksen kasvaneen yhtä paljon tai enemmän kuin BKT. Kaupungit näyttävät olevan taloudellisen kasvun ajureita.
Kansainvälisten yöpyjien käyttämä rahasumma vuonna 2016 |
Ennuste vuoden 2017 kulutuksesta |
|
Dubai |
28,50 miljardia Yhdysvaltain dollaria |
10,2 % |
New York |
17,02 miljardia dollaria |
1,5 % |
Lontoo |
16,09 miljardia dollaria |
(−4,6 %) |
Singapore |
15,69 miljardia dollaria |
0,3 % |
Bangkok |
14,08 miljardia dollaria |
10,9 % |
Pariisi |
12,03 miljardia dollaria |
4,9 % |
Tokio |
11,28 miljardia dollaria |
3,7 % |
Taipei |
9,91 miljardia dollaria |
6,9 % |
Soul |
9,38 miljardia dollaria |
1,8 % |
Barcelona |
8,90 miljardia dollaria |
6,9 % |
Huomisen hittikohteet
Kaikkiaan kävijämäärät 132 tarkastellussa kaupungissa ovat kasvaneet 55,2 prosenttia vuodesta 2009. Suurin kävijämäärien kasvu tuntuu löytyvän Aasian ja Lähi-Idän suunnalta, ja niistä ennustetaankin tulevaisuuden suosikkikohteita.
Kävijämäärän kasvu 2009−2016 |
|
Osaka |
24,0 % |
Chengdu |
22,7 % |
Colombo |
20,3 % |
Abu Dhabi |
18,9 % |
Jakarta |
18,2 % |
Tokio |
17,7 % |
Hanoi |
16,4 % |
Riad |
15,9 % |
Lima |
15,2 % |
Taipei |
14,5 % |
Matkustamisen syyt ja kulutus matkakohteessa
20 suosituimmassa kohdekaupungissa vierailtiin lähinnä lomamatkoilla. Poikkeuksena oli Shanghai, jossa lähes puolet (48,4 %) matkailijoista matkusti työn merkeissä. Toisessa ääripäässä oli Kuala Lumpur, jossa jopa 92,2 prosenttia yöpyjistä oli lomamatkailijoita.
Tutkimuksessa löydettiin erilaisia kulutuskategorioita, joista näkee, miten ihmiset käyttävät rahaa suosituimmissa kohdekaupungeissa ympäri maailmaa:
- Syöminen lohkaisi suurimman osan matkabudjetista Soulissa (47,0 %), Istanbulissa (33,6 %) ja Prahassa (29,3 %).
- Shoppailuun käytettiin eniten rahaa Lontoossa (46,7 %), Osakassa (43,4 %) ja Tokiossa (43,1 %).
- Majoitus oli reissun suurin kuluerä Pariisissa (44,8 %), Milanossa (40,4 %) ja Roomassa (40,4 %).
- Tehokkaan julkisen liikenteen vuoksi kuljetuksiin upposin vähiten rahaa Lontoossa (4,3 %), Singaporessa (4,6 %) ja Hongkongissa (4,6 %).
“Sekä loma- että työmatkailu on yleisempää kuin koskaan ennen, ja matkailijat odottavat saumatonta ja henkilökohtaista matkustuskokemusta”, sanoo yrityskumppanuuksista vastaava johtaja Carlos Menendez Mastercardilta. ”Kaupungit, jotka vastaavat parhaiten näihin matkustajien vaatimuksiin, voivat kehittyä suosikkikohteiksi ja nauttia matkustajamäärän sekä ulkomaisen kulutuksen kasvun tuomista hyödyistä.”
Mastercardin Global Destination Cities -indeksi
Mastercardin Global Destination Cities -indeksissä vertaillaan eri kaupungeissa yöpyvien kansainvälisten vieraiden määrää ja heidän kohteessa käyttämäänsä rahamäärää vuonna 2016. Näiden lukujen perusteella indeksissä tehdään myös ennusteita vuodelle 2017.
Laskelmat perustuvat julkiseen tietoon matkailijoista 132 eri kaupungissa ympäri maailmaa. Indeksi ja sen laskelmat eivät perustu Mastercardin omiin asiakas- tai transaktiotietoihin.
Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Mastercard
Mastercard on globaalisti toimiva teknologiayhtiö maksualalla. Missiomme on toimia yhdistävänä ja vauhdittavana tekijänä osallistavassa digitaalisessa taloudessa, josta hyötyvät kaikki kaikkialla. Turvallisen datan ja verkkojen sekä kumppaneidemme ja oman palomme avulla luomme innovaatioita ja ratkaisuja, jotka auttavat yksilöitä, finanssi-instituutioita, valtioita ja yrityksiä hyödyntämään täysimääräisesti omia mahdollisuuksiaan. Meillä on yhteyksiä yli 210 maassa ja alueella. Rakennamme vastuullista maailmaa, jossa kaikille avautuu arvokkaita mahdollisuuksia. www.mastercard.com
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mastercard
Mastercardin syksyn Lighthouse FINITIV 2023 -kumppanuusohjelmaan viisi edistyksellistä finanssiteknologia-alan yritystä Suomesta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on käynnistynyt 11. kerran. Syksyn ohjelmassa mukana on 15 poikkeuksellista finanssiteknologia-alan startup-yritystä Ruotsista, Suomesta ja Liettuasta. Ohjelma pyrkii kasvattamaan ja tukemaan jo ennestään aktiivista ja kasvavaa startup-yhteisöä näissä maissa. Tällä kertaa painopistealueita ovat esimerkiksi taloudellinen lukutaito, verkkokaupan maksut, lohkoketjumaksut, petosten estäminen ja henkilökohtainen taloudenhoito. Mastercardin ohjelma tukee innovaatioita ja kumppanuuksia sekä vertikaalisesti sijoittajien, pankkien ja muiden yrityskumppaneiden kanssa että horisontaalisesti ohjelmaan osallistuvien startupien ja varhaisvaiheen kasvuyritysten kesken. Mastercardin Lighthouse -ohjelman osallistujat syksyllä 2023: Suomi Starcart ratkaisee verkkokaupan ongelman siitä, miten ostaa tavaroita helposti ja halvalla. Se on kuin verkkokaupan Booking.com. Narvi Payments tarjoaa pankkitoimintaa palveluna keskikokoisille kasvuyrityksille. PayUp on mobiili
Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelmaan viisi teknologiayhtiötä Pohjoismaista ja Baltiasta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Mastercardin kumppanuusohjelma Lighthouse MASSIV pyrkii auttamaan miljardia ihmistä elämään nykyistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Syksyllä ohjelmassa on mukana viisi startup-yritystä, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Suomesta mukana on Tespack. Toisin kuin muut yrityskiihdyttämöt Mastercard Lighthouse MASSIV on ilmainen. Sen painopiste on auttaa teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteensa kumppanuuksien avulla. Tuomalla pohjoismaiset ja baltialaiset startupit yhteen suurten organisaatioiden kanssa ohjelma auttaa vastuullisia innovaattoreita saavuttamaan maailmanlaajuisen peiton ratkaisuilleen. Mastercard Lighthouse MASSIV on kilpailuohjelma startup-yrityksille. MASSIVin vuoden 2023 syksyn ohjelmassa on mukana yrityksiä Suomen lisäksi Virosta, Norjasta ja Tanskasta. Mastercard Lighthouse MASSIVissa syksyllä mukana: Tespack – Suomalainen Tespack on älykkäiden mikroverkkojen edelläkävijä, joka
Mastercard ottaa käyttöön digitaalisten tilausten hallintaratkaisun29.6.2023 09:00:13 EEST | Tiedote
Mastercard tarjoaa Subaioin kanssa yksinkertaisen ja turvallisen tavan tunnistaa ja peruuttaa toistuvat maksut pankkien luotettavien sovellusten ja verkkopalveluiden kautta. Kuluttajat tekevät nykyään erilaisia verkkotilauksia enemmän kuin koskaan ennen, olipa kyse sitten ruuan tilaamisesta tai vaikkapa suoratoistopalveluista. Pelkästään Yhdysvalloissa kuluttajilla on keskimäärin 12 media- ja viihdetilausta, ja milleniaaleilla keskiarvo on 17. Tilaustalous kukoistaa, ja sen arvon odotetaan nousevan 1,5 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä. Kasvu tarkoittaa, että kuluttajien on yhä haastavampaa seurata - tai peruuttaa - monia toistuvia maksujaan. Jotta kuluttajilla olisi paremmat mahdollisuudet peruuttaa ei-toivottujen palveluiden tilauksensa, on Mastercard on aloittanut yhteistyön Subaion kanssa. Subaio on Mastercardin Start Path – ohjelmassa palkittu startup. Sen ratkaisu antaa kuluttajille näkymän tilauksiinsa ja toistuviin maksuihinsa digitaalisessa pankkialustassaan riippumat
Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote
Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon. Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan. Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy oh
Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote
Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö