Reilun kaupan tuotteiden myynnin vahva kasvu on merkki kansalaisaktivismista
- Kyse on sekä kuluttajakysynnän vahvasta kasvusta että yritysten entistä suuremmasta panostuksesta Reilun kaupan tuotteiden valmistukseen ja myyntiin. Kuluttajat näkevät Reilun kaupan yhtenä kansalaisaktivismin muotona, mahdollisuutena vaikuttaa. Kuluttajavalinnat ovat keino viestiä omia arvojaan niin yrityksille kuin päättäjillekin. Yritykset ovat reagoineet tähän kasvattamalla vastuullisesti tuotettujen raaka-aineiden hankintoja, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.
Suosikkituotteista Reilun kaupan versiot
Suomalaiset ostivat viime vuonna 1,56 miljoonaa kiloa Reilun kaupan kahvia. Määrä on 37 prosenttia edellisvuotta korkeampi ja nosti Reilun kaupan kahvin markkinaosuuden kahteen prosenttiin.
- Näin vahvan kasvun selittää useamman yrityksen vahva panostus. Paulig toi markkinoille Reilun kaupan kahvipavuista valmistetun Juhla Mokan, Meira Reilun Kulta Katriinan ja lisäksi Arvid Nordquistin ja Löfbergsin reiluilla kahveilla oli erinomainen vuosi. Vaikka Suomessa on myynnissä yli sata erilaista Reilun kaupan kahvia, nimenomaan tuttujen merkkien reilut kahvit ovat löytäneet tiensä asiakkaiden ostoskoreihin, Sivonen jatkaa.
Reilut banaanit ja ruusut ovat vakiinnuttaneet asemansa
Reilun kaupan banaaneja ostettiin viime vuonna 11,8 miljoonaa kiloa, joka on yhdeksän prosenttia edellisvuotta enemmän. Kyse on noin kymmenen prosentin markkinaosuudesta eli suomalaisille hyvin tutuksi tulleesta tuotteesta.
Suomalaiset ostivat viime vuonna yli 50 miljoonaa vartta Reilun kaupan kukkia, joka on 36 prosenttia edellisvuotta enemmän. Markettiruusuista peräti 40 prosenttia on nyt Reilun kaupan ruusuja. Vuonna 2017 S-ryhmä päätti vaihtaa kaikki ruusunsa Reilun kaupan ruusuiksi ja nyt Reilun kaupan kukat ovat vakiintuneet kolmen suurimman kaupparyhmän valikoimiin.
_____________________________________________________
Reilun kaupan kahvi
- Reilu kauppa sai alkunsa kahvista ja kahvi on edelleen Reilun kaupan suurin tuote.
- Reilun kaupan kahvia viljelee yli 800 000 pienviljelijää Latinalaisessa Amerikassa, Karibian alueella, Afrikassa ja Aasiassa.
- Pienviljelijät saavat myymästään kahvista vähintään Reilun kaupan takuuhinnan ja sen päälle maksettavan Reilun kaupan lisän koko yhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin.
- Kahvitilojen tulee noudattaa tiukkoja ympäristökriteereitä.
- Reilun kaupan kahvi tuli Suomessa myyntiin vuonna 1999.
- Suomessa on myynnissä yli 100 erilaista Reilun kaupan kahvia.
- Vuonna 2017 suomalaiset ostivat 1,56 miljoonaa kiloa Reilun kaupan kahvia. Se on kaksi prosenttia kaikesta Suomessa myydystä kahvista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne Sivonentoiminnanjohtaja
Puh:044 3569369janne.sivonen@reilukauppa.fiSanna Räsänentiedottaja
Puh:050 5220205sanna.rasanen@reilukauppa.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Yritysvastuudirektiivin heikentäminen uhkaa miljoonien pienviljelijöiden toimeentuloa26.2.2025 17:50:54 EET | Tiedote
Komission esitys vesittäisi yritysvastuudirektiivin. Ilman toimitusketjun kattavaa huolellisuusvelvoitetta laki jäisi tehottomaksi eikä hyödyttäisi ihmisiä tuotantoketjujen alkupäässä. Reilu kauppa kehottaa EU:ta säilyttämään alkuperäisen direktiivin.
Kunnat eivät saa säästää ympäristön ja ihmisoikeuksien kustannuksella, sanoo suurin osa suomalaisista19.2.2025 07:46:28 EET | Tiedote
Suomalaiset odottavat kuntien huolehtivan hankintojen vastuullisuudesta, vaikka säästöpaineet kunnissa ovat kasvaneet.
Kestävän liiketoiminnan konkari Maria Sangder Reilu kauppa ry:n puheenjohtajaksi23.1.2025 07:30:00 EET | Tiedote
”Yrityksillä on tahtoa kestävään toimintaan – ja Reilulla kaupalla on erinomaiset ratkaisut muutoksen toteuttamiseen”, sanoo järjestön puheenjohtajana aloittanut Maria Sangder.
Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön26.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit ratkaisuksi marjanpoiminnan ongelmiin5.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit luonnonmarjanpoimintaan ihmisoikeusongelmien ratkaisemiseksi. Uudet kriteerit vähentävät poimijoiden taloudellisia riskejä, lisäävät marjayritysten vastuuta ja vaativat muun muassa työsuhteisuutta. Kriteerit edellyttävät läpinäkyvyyttä ja reiluutta koko toimitusketjulta, mikä lisää alan vastuullisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme