
Kokkolan syväväylän ruoppaustyöt käynnistyvät

Kokkolan Satama on suurten laivojen ykkössatama Suomessa, sillä Kokkolassa käsitellään valtaosa bulklastia kuljettavista aluksista. Kokkolassa käy vuosittain noin 70 Panamax- ja Capesize-luokan alusta, joiden kantavuudet ovat 70 000 tonnista jopa pitkästi yli 100 000 tonniin. Yleissatamista Kokkola on maan kolmanneksi suurin.
- Väylän syventäminen edesauttaa Kokkolan seudun ja Keski-Suomen teollisuutta, jotka tarvitsevat isojen laivojen kuljetuspalveluita. Myös kilpailukykymme Venäjän-kuljetuksissa paranee, kertoo Kokkolan Satama Oy:n toimitusjohtaja Torbjörn Witting.
Väylän syventäminen metrillä tarkoittaa käytännössä sitä, että isoon laivaan saadaan 10000 keskikokoisen auton painon verran lisää lastia.
- Meidän tavoitteena on kehittää sataman toimintaa pitkäjänteisesti ja lisätä isojen laivojen kuljetuksia Kokkolan kautta. 14-metrinen syväväylä merkitsee Kokkolan Sataman asiakkaille merkittäviä säästöjä sekä entistä parempaa kilpailukykyä, Witting toteaa.
Yhteishankkeen kokonaiskustannukset ovat arviolta 63 miljoonaa euroa. Siitä valtion väyläosuuden syventämisen kustannusarvio on 45 miljoonaa euroa, ja Kokkolan Satama Oy:n satama-alueella teettämien rakennustöiden kustannusarvio 18 miljoonaa euroa.
Töiden on määrä valmistua kokonaisuudessaan 30.9.2020 mennessä. Urakoitsijana toimii suomalaisen Wasa Dredging Oy:n ja hollantilaisomisteisen Van Oord Kokkola JV:n työyhteenliittymä.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Torbjörn Witting, toimitusjohtaja
Kokkolan Satama Oy
puh. 040 511 9595
torbjorn.witting@portofkokkola.fi
Seppo Paukkeri, projektipäällikkö
Liikennevirasto
puh. 029 534 3361
seppo.paukkeri@liikennevirasto.fi
Hankesivut: https://www.liikennevirasto.fi/kokkolan_vaylä
Facebook: https://facebook.com/Kokkolanvayla/
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kokkolan Satama Oy
Kokkolan Satama on ottanut paikkansa myös kansainvälisessä konttiliikenteessä9.9.2019 16:08:08 EEST | Tiedote
Kokkolan Satama on Suomen suurin bulk-satama ja kolmanneksi suurin yleissatama. Kokkolassa juhlittiin kymmenen vuotta sitten käynnistynyttä konttiliikennettä, jonka merkitys kasvaa koko ajan.
Kokkolan Sataman vahva vire jatkui16.4.2019 10:03:48 EEST | Tiedote
Kokkolan Satama on vakiinnuttanut paikkansa liikennemäärältään Suomen kolmanneksi suurimpana yleissatamana. Vuonna 2018 sataman kokonaisliikennemäärä oli 7,3 miljoonaa tonnia. Edelle ylsivät ainoastaan tilastoykkönen HaminaKotka sekä Helsingin Satama.
Kokkolan satama laajeni kalkkiterminaalilla25.9.2018 11:49:39 EEST | Tiedote
Kokkolan satamassa on vihitty käyttöön maailmanlaajuisesti toimivan poltetun kalkin valmistajan Lhoist´n kalkinkäsittelyterminaali. Kalkkiterminaali on Lhoist´n ja Kokkolan Satama Oy:n yhteishanke, joka kasvattaa sataman liikennettä kymmenillä tuhansilla tonneilla.