

Kokkolan Satama on ottanut paikkansa myös kansainvälisessä konttiliikenteessä

Konttiliikenne on kasvanut vuosikymmenen kuluessa noin 700 prosenttia. Kokkolan Satama Oy:n toimitusjohtajan Torbjörn Wittingin mukaan on merkittävää, että Kokkolan Satama on noteerattu konttimaailmassa maailmanlaajuisesti. Konttiliikenteen kehittyminen ja konttilaivojen koon kasvu vaikuttavat myös sataman tulevaan kehittämiseen.
- Haluamme varmistaa kustannustehokkaat konttikuljetukset Euroopan isoihin hub-satamiin Antwerpeniin sekä Hampuriin, ja niistä edelleen eri puolille maailmaa. Viikoittainen konttiliikennevuoro takaa asiakkaille säännölliset yhteydet kansainvälisille markkinoille, ja toiveita on esitetty nykyistä useammistakin lähdöistä, Witting toteaa.
Rauanheimolle kontit ovat osa logistiikan kokonaisratkaisuja
Kokkolan Satama on osa Pohjois-Euroopan suurinta epäorgaanisen kemianteollisuuden keskittymää, Kokkola Industrial Parkia. Suurteollisuusalueen tuotannollisten yritysten viennin arvo on 1,75 miljardia euroa. KIP:n yritysten lisäksi konttiliikenne palvelee kauppaa ja pk-sektorin asiakkaita.
- KIP:n teollisuuskeskittymälle konttiliikenne on tärkeä palvelu. Meille konttiliikenne on mahdollistanut laajentumisen uusiin tuoteryhmiin, joissa säännölliset laivaukset sekä varastoinnin minimointi ovat asiakkaille keskeisiä prioriteetteja, sanoo satamaoperaattori Oy M. Rauanheimo Ab:n kaupallinen johtaja Henrik Hagström.
Hänen mukaansa on iso etu, että maan suurimmassa bulk-satamassa osa irtotavarakuljetuksistakin voidaan toteuttaa tarvittaessa konttikuljetuksina.
- Konttilinjan ansiosta Rauanheimo pystyy tarjoamaan entistä tehokkaampia ja asiakkaan tarpeita palvelevia logistisia kokonaisratkaisuja sekä vanhoille että uusille asiakkaille, Hagström korostaa.
Juhlapuheen pitäneen ex-pääministeri Esko Ahon mukaan Kokkolan Sataman ja Rauanheimon yhtenä menestystekijänä on ollut kyky ennakoida asiakkaiden tulevia tarpeita.
- Mikään menestys ei synny itsestään, vaan kovalla työllä. Tulevaisuudessa menestyminen edellyttää erityisesti kestävän kehityksen, teknologisen kehityksen ja geopolitiikan huomioimista. Kokkolan menestystarinalla meriliikenteessä on ollut myönteinen vaikutus koko Suomen kansataloudelle, Aho jatkoi.
Paneelikeskustelussa konttiliikennevuorojen lisääminen yhdestä kahteen vuoroon viikossa koettiin mielenkiintoisena mahdollisuutena. Liiketoiminnan ennakoidaan kasvavan voimakkaasti muun muassa akkuteollisuudessa, jolle sujuva logistiikka on yksi perusedellytyksistä.
Kokkolan Satama on myös Suomen suurin raide- ja transitoliikenteen satama sekä kaivannaisteollisuuden ykkössatama. Satamakokonaisuus rakentuu kolmesta satamanosasta; Syväsatamasta, Kantasatamasta ja Hopeakiven satamasta konttien käsittelyn tapahtuessa kahdessa viimeksi mainitussa.
Kokkolassa konttiliikennettä palvelee muun muassa Pohjoismaiden ainoa AWT-terminaali, missä laivat voidaan lastata ja purkaa säältä suojassa sisätiloissa. Satama on investoinut huomattavasti lisäksi nosturikapasiteettiin, ja Load Plate-ratkaisu varmistaa konttien maksimaalisen täytön.
Vuonna 2020 valmistuvien väylätöiden myötä Kokkolan Syväsatamaan johtava väylä syvenee 14-metriseksi, mikä mahdollistaa Panamax- ja Capesize-kokoluokkia edustavien alusten entistä tehokkaamman liikennöinnin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Torbjörn Witting, toimitusjohtaja
Kokkolan Satama Oy
puh. +358 40 511 9595
torbjorn.witting@portofkokkola.fi
www.portofkokkola.fi
Henrik Hagström, kaupallinen johtaja
Oy M. Rauanheimo Ab
puh. +358 50 387 3330
henrik.hagstrom@rauanheimo.com
www.rauanheimo.com
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kokkolan Satama Oy
Kokkolan Sataman vahva vire jatkui16.4.2019 10:03:48 EEST | Tiedote
Kokkolan Satama on vakiinnuttanut paikkansa liikennemäärältään Suomen kolmanneksi suurimpana yleissatamana. Vuonna 2018 sataman kokonaisliikennemäärä oli 7,3 miljoonaa tonnia. Edelle ylsivät ainoastaan tilastoykkönen HaminaKotka sekä Helsingin Satama.
Kokkolan satama laajeni kalkkiterminaalilla25.9.2018 11:49:39 EEST | Tiedote
Kokkolan satamassa on vihitty käyttöön maailmanlaajuisesti toimivan poltetun kalkin valmistajan Lhoist´n kalkinkäsittelyterminaali. Kalkkiterminaali on Lhoist´n ja Kokkolan Satama Oy:n yhteishanke, joka kasvattaa sataman liikennettä kymmenillä tuhansilla tonneilla.
Kokkolan syväväylän ruoppaustyöt käynnistyvät9.8.2018 10:00:00 EEST | Tiedote
Kokkolassa käynnistyvät elokuun puolivälissä Kokkolan satamaan johtavan syväväylän ruoppaustyöt. Liikenneviraston ja Kokkolan Satama Oy:n yhteishankkeessa sataman syväväylä syvenee metrillä 14 metrin kulkusyvyyteen. Myös satama-allasta syvennetään. Kokkolan Satama hyödyntää hankkeessa syntyviä ruoppausmassoja lisäksi satamakentän laajentamisessa.