
Kokkolan satama laajeni kalkkiterminaalilla

Kokkolan Sataman toimitusjohtajan Torbjörn Wittingin mukaan kalkin jalostamisessa on kyse satamalle uudesta aluevaltauksesta.
- Uusi laitos jalostaa ja räätälöi laivojen tuomaa kalkkia asiakkaalle sopivaksi tuotteeksi. Meiltä tuotteet lähtevät maakuljetuksina eri puolille Suomea. On hienoa, että iso kansainvälinen yritys investoi Kokkolaan näin mittavasti, Witting sanoo ja kertoo investoinnin olevan jatkoa osapuolten yli 10 vuotta jatkuneelle yhteistyölle.
Satamayhtiön osuus yhteishankkeesta on lähes miljoona euroa. Investointi tähtää monivuotiseen toimintaan ja se lisää huomattavasti kantasataman liikennemääriä.
- Terminaalin vihkiäiset maanantaina oli merkittävä tilaisuus, ja oli myös suuri kunnia saada elinkeinoministeri Mika Lintilä avaamaan terminaali käyttöön virallisesti, Witting toteaa.
Kalkkiterminaali hyvä esimerkki kansainvälisestä yhteistyöstä
- Kalkkiterminaali on yksi osoitus siitä, miten suomalaisen elinkeinoelämän edellytykset ovat jälleen parantuneet. Sekä ulkomaiset että kotimaiset toimijat ovat kasvattaneet investointejaan merkittävästi kiinteiden ja aineettomien investointien ollessa tärkeitä talouden pidemmän aikavälin kasvuedellytyksille, ministeri Mika Lintilä sanoi juhlapuheessaan.
Hän piti positiivisena myös sitä, että tutkimus- ja tuotekehitysmenot ovat kääntyneet pitkän laskukauden jälkeen maltilliseen kasvuun. Sekin tukee investointien myönteistä kehitystä tulevaisuudessa.
- Kokkolan Sataman ja Lhoist´n yhteistyölle toivotan menestystä myös jatkossa, sillä juuri tällaista kansainvälistä yhteistyötä elinkeinoelämämme tarvitsee, Lintilä painotti.
Toimitukset tarvittaessa ympäri vuorokauden
Kokkolan sataman kalkkiterminaali parantaa kalkin toimitusvarmuutta ja lyhentää toimitusaikoja. Uusi terminaali käsittelee kalkkia noin 100 tonnia tunnissa, ja lopputuote varastoidaan kahteen 30 metriä korkeaan siiloon. Laitos toimii täysin automaattisesti paikallisen satamaoperaattorin valvomana. Lastaus ja toimitukset kuorma-autoilla pyörivät ympäri vuorokauden asiakkaiden tarpeiden mukaan.
- Kokkolan Sataman ja Lhoist´n tiivis yhteistyö on jatkunut pitkään. Hyvä palvelu, luotettava ja tehokas satama sekä asiakkaiden sijainti olivat vahvasti edesauttamassa Kokkolan sataman valikoitumista terminaalin sijoituspaikaksi, Lhoist toteaa tiedotteessaan.
Yhteyshenkilöt
Torbjörn Witting, toimitusjohtaja
Kokkolan Satama Oy
puh. 040 511 9595
torbjorn.witting@portofkokkola.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kokkolan Satama Oy
Kokkolan Satama on ottanut paikkansa myös kansainvälisessä konttiliikenteessä9.9.2019 16:08:08 EEST | Tiedote
Kokkolan Satama on Suomen suurin bulk-satama ja kolmanneksi suurin yleissatama. Kokkolassa juhlittiin kymmenen vuotta sitten käynnistynyttä konttiliikennettä, jonka merkitys kasvaa koko ajan.
Kokkolan Sataman vahva vire jatkui16.4.2019 10:03:48 EEST | Tiedote
Kokkolan Satama on vakiinnuttanut paikkansa liikennemäärältään Suomen kolmanneksi suurimpana yleissatamana. Vuonna 2018 sataman kokonaisliikennemäärä oli 7,3 miljoonaa tonnia. Edelle ylsivät ainoastaan tilastoykkönen HaminaKotka sekä Helsingin Satama.
Kokkolan syväväylän ruoppaustyöt käynnistyvät9.8.2018 10:00:00 EEST | Tiedote
Kokkolassa käynnistyvät elokuun puolivälissä Kokkolan satamaan johtavan syväväylän ruoppaustyöt. Liikenneviraston ja Kokkolan Satama Oy:n yhteishankkeessa sataman syväväylä syvenee metrillä 14 metrin kulkusyvyyteen. Myös satama-allasta syvennetään. Kokkolan Satama hyödyntää hankkeessa syntyviä ruoppausmassoja lisäksi satamakentän laajentamisessa.