Esteetön hotelli toivottaa kaikki asiakkaat tervetulleiksi

Hotelliketjujen esteettömyystyöskentely on osa osa S-ryhmän vastuullisuusohjelman toimeenpanoa. Sokos Hotellit ja Radisson Blu Hotellit toimivat S-ryhmässä edelläkävijöinä entistä esteettömämmän asiointiympäristön kehittämisessä, sillä matkailualalla esteettömien tilojen tarve edustaa jo valtavirtaa. Esteettömiä palveluita tarvitsevien ryhmä on todella moninainen näkövammaisista liikuntaesteisiin ja lapsiperheistä vanhuksiin. Pelkästään EU:n vammaiskorttiin oikeutettuja henkilöitä on Suomessa noin 300 000. Hyvät, esteettömät tilat tarjoavat myös uutta liiketaloudellista potentiaalia hotelli- ja ravintolayrityksille.
Entistä esteettömämmän hotelliympäristön työstämisessä SOK Matkailu- ja ravitsemistoimialan ketjuohjaus käytti apuna vammaisjärjestöjen asiantuntijoita sekä Avaavan esteettömyyskonsultteja
Hotellien henkilökunta kartoitti – paras palaute tulee asiakkailta
Esteettömyyskartoitus tehtiin hotelleissa itsearviointina 10-kohtaisen asiakaspolkukriteeristön mukaan. Kartoituksessa tarkasteltiin hotelliasiakkaan vierailua kokonaisuudessaan aina varaamisesta uloskirjautumiseen. Hotellien henkilökunta perehtyi muun muassa opasteisiin, hotellihuoneiden varusteluun, sujuvaan kulkemiseen sekä näkö- ja kuuloympäristöön.
Mitä kartoituksessa selvisi Original Sokos Hotel Presidentin osalta, hotellinjohtaja Hannele Laurila?
”Meillä esteettömyyteen liittyvät perusasiat saatiin hyvin ajan tasalle hotellin 2018 valmistuneessa uudistuksessa. Esteettömyyskartoituksessa tuli kuitenkin esiin kehityskohteita, joita emme olleet osanneet ajatella”, Laurila toteaa. ”Esimerkiksi ovisilmät ovat edelleen pyörätuolillaliikkuvilleliian korkealla. Monet ongelmakohdat olemme saaneet kuntoon pienillä korjausliikkeillä, muun muassa hankkimalla uusia apuvälineitä. Puiseen vastaanottotiskiin asennettiin kauniit tapit, joiden varaan kainalosauvat tai kävelykepin voi laskea. Sisäänkäynnin punainen matto sijoitettiin uudelleen niin, että sen suunta ohjaa näkövammaisia vastaanottoa kohti. Kartoitus oli todella hyödyllinen mutta parhaat vinkit meille ovat kuitenkin tulleet asiakaspalautteiden kautta.”
Mikä on tilanne Sokos Hotelleissa ketjutasolla, konseptipäällikkö Janina Nurmela SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta?
”Hotelleissamme perusasiat ovat hyvin hoidossa. Esteettömissä hotellihuoneissa on pääosin mitoitusten mukaiset kylpyhuoneet, kynnyksettömät ovet ja apuvälineitä tarjolla. Kartoituksissa tuli esiin monia, melko pienillä muutoksilla korjattavia asioita, joilla kuitenkin
on iso merkitys asiakkaan hotellikokemukseen. Epäkohtia voidaan korjata viestinnällä, kuulosilmukoilla, kalusteiden paikkaa vaihtamalla ja asiakaspalvelua kehittämällä. Suurimmat haasteet liittyvät tällä hetkellä osan käyttäjistä näkökulmasta katsottuna sähköiseen asiointiin ja opasteisiin”, Nurmela kertoo.
”Palvelun merkitys korostuu esteettömässä hotellikokemuksessa. Erityisryhmiin kuuluvien tarpeet ovat niin moninaiset, että on mahdotonta ennakoida kaikkea. Asiakaspalvelijan tulee kyetä ratkaisemaan jokainen palvelutilanne siten, että asiakkaamme tulevat huomioiduksi yksilöinä. Tähän tulemme jatkossa keskittymään entistä enemmän muun muassa henkilökuntaa valmentamalla.”
Kartoituksen jälkeen kehitystyö yhä esteettömämmän hotelliympäristön saavuttamiseksi jatkuu Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu Hotelleissa. Uudet standardit ovat valmiina vuoden 2019 loppuun mennessä.
”Nyt haluan kannustaa asiakkaitamme kertomaan aktiivisesti käyttäjäkokemuksistaan ja antamaan vinkkejä kehitystyöhömme”, Nurmela kehottaa. ”Palautetta voi antaa suoraan hotelleissa.”
- - - -
Ympäristöministeriön uusi asetus rakennusten esteettömyydestä tuli voimaan vuoden 2018 alusta. Sen mukaan uusien hotellien hotellihuoneista 5 % on oltava esteettömiä huoneita. Pienissä boutique-hotellissa, jossa on vain muutamia huoneita, vähintään yhden hotellihuoneen on oltava esteetön. Esteettömissä huoneissa on oltava aina normaalia väljempi wc- ja pesutila, ja puolet näistä wc- ja pesutiloista on varustettava apuvälineillä, kuten wc-istuinten käsituilla ja tukikaiteilla. Muut huoneet on tarvittaessa varustettava tällaisiksi. Hotellialalla ei Suomessa ole käytössä yhtenäisiä esteettömyys-standardeja.
Yhteyshenkilöt
Janina Nurmela, konseptipäällikkö, Sokos Hotels, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 010 76 82878, janina.nurmela@sok.fi
Mika Riuttanen, Brand Manager, Suomen Radisson Blu Hotellit, puh. 050 388 3378, mika.riuttanen@radissonblu.com
Outi VitieMarkkinointijohtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus
Puh:0107682733outi.vitie@sok.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Sokos Hotels on 49 hotellista koostuva suomalainen hotelliketju. Ketjun kolme eri hotellityyppiä tarjoavat yksilöllisen hotellikokemuksen jokaiselle. Original-hotellit tunnetaan sydämellisestä palvelustaan ja keskeisistä sijainneistaan, Break-hotellit tarjoavat rentouttavaa irtiottoa arjesta ja uniikkien Solo-hotellien korkea laatu näkyy niin palvelussa kuin hotellien puitteissakin.
Sokos Hotels on valittu Suomen vastuullisimmaksi ja luotetuimmaksi hotelliketjuksi useana vuonna peräkkäin. Ketjun hotelleja on Suomessa, Virossa ja Venäjällä. Kaikilla Suomen ja Pietarin hotelleilla on Green Key -tunnus merkkinä ympäristön eteen tehdystä työstä.
Radisson Blu -hotelliketju kuuluu Radisson Hotel Groupiin, joka on yksi maailman nopeimmin kasvavista hotelliryhmittymistä. Ryhmään kuuluvat Radisson Blu Hotellien lisäksi Radisson Collection, Radisson, Radisson RED, Park Plaza, Park Inn by Radisson, Country Inn & Suites by Radisson sekä prizeotel-hotellit. Radisson Hotel Groupilla on toiminnassa ja rakenteilla yli 1 400 hotellia ympäri maailmaa. Radisson Blu Hotelleja on Suomessa kahdeksan, joista neljä Helsingissä sekä yksi Espoossa, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Hotellit ovat keskittyneet tarjoamaan yksilöllisiä elämyksiä, ja yhteistä niille on kansainvälisesti palkittu palvelun laatu. Kaikki Suomen hotellit ovat Green Key -sertifioituja. Radisson Hotel Group on valittu jo yhdeksänä vuonna peräkkäin maailman eettisimpien yritysten joukkoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme