Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.

Kyselyssä suurin osa vastaajista (37 %) arvioi grillaavansa ensimmäisen kerran ulkona tai parvekkeella toukokuussa. Toiseksi yleisin oli huhtikuu (17 %). Löytyipä matkasta myös heitä (3 %), jotka ilmoittivat grillaavansa ensimmäisen kerran ulkona tai parvekkeella tammikuussa.
Myöskään kellonajalla ei ole kaikille väliä, sillä noin joka neljäs (24 %) ilmoitti olevansa valmis grillaamaan myös yöllä.
”Suomalaiset ovat grillikansaa ja vaikka kyselyssä toukokuu nousikin suosituimmaksi, kyllä myyntien valossa jo huhtikuussa grillikausi yleensä kelien suosiessa avataan. Ylipäätänsä pandemian aikana kysyntä oli huipussaan, mutta vuodesta 2023 alkaen olemme olleet samoissa myynnin tasoissa”, Prisman remontoinnin ja puutarhan myyntipäällikkö Marko Väänänen kertoo.
Väänänen on huomannut myös muutoksen grillien ostajien käytöksessä.
”Grilleiltä halutaan nyt laatua sekä ominaisuuksia. Tällä hetkellä jopa 50 prosenttia grillien kokonaismyynnistä muodostavat 200–350 euron hintaluokassa olevat grillit.”
Kaasu on kuningas – sähkögrilli hävisi nuotiolle
Kyselyssä selvitettiin myös millaisella grillillä suomalaiset haluavat nyt ruokaa valmistaa ja tulos oli melko selkeä: hiukan yli puolet (55 %) liputti kaasugrillin puolesta ja noin joka viides (20 %) suosi hiiligrilliä. Hiukan yllättäen sähkögrilli (8 %) jäi jopa nuotion / avotulen (16 %) taakse.
”Kyselytulosta tukee myös Prisman myyntidata, sillä perinteiset kaasugrillit ovat myydyin tuoteryhmä grilleissä. Niiden kysyntä on noussut jopa sen verran, että Prisman omalta House-merkiltä tulee tälle keväälle uutuusmallisto grillejä myyntiin ja uskomme, että ne nousevat hiteiksi. Yksi mielenkiintoinen seikka myös on, että grillejä ostetaan yhä enemmän verkkokaupasta. Eli enää omaa tulevaa grilliä ei ole pakko päästä hypistelemään kaupassa ennen ostopäätöstä, vaan se uskalletaan ostaa kotisohvalta käsin”, Väänänen kertoo.
House-grillien lisäksi Väänänen ennakoi grillitarvikkeiden kasvattavan tänä keväänä suosiotaan.
”Grillitarvikkeet nostavat koko ajan suosiotaan. Esimerkiksi grillihiilien ja brikettien kysyntä on ollut kasvussa jo muutaman vuoden ajan, ja uskomme kasvun jatkuvan tänäkin vuonna. Erityisesti erikoishiilet kiinnostavat asiakkaita entistä enemmän. Toinen kasvava trendi on lihan paistaminen infrapunapolttimon avulla – tämä ominaisuus on yleistynyt keskihintaisten grillien valikoimissa viime vuosina. Infrapunapolttimolla lihan pinta paistetaan nopeasti korkeassa lämpötilassa, jolloin lihan mehevyys paranee.”
Makkara yhä ykkönen – halloumi-juusto haastaa lihoja
Entä mitä suomalaiset sitten grilleihinsä haluavat laittaa? Kyselyn mukaan 74 prosenttia vastaajista kertoi valitsevansa makkaran, joten perinteet pitävät grillauksessa yhä kutinsa. Toiseksi suosituin grillattava on punainen liha (54 %). Kolmas sija sen sijaan jakautuu kahden haastajan kesken: sekä kana että halloumi-juusto saivat kyselyssä saman vastaajamäärän (50 %).
”Vaikka liha on edelleen monelle se ykkönen, erilaiset lihattomat vaihtoehdot ja kasvisten grillaaminen lisäävät kuitenkin vuosi vuodelta suosiotaan. Summaten voisi sanoa, että kesällä 2025 grillataan monipuolisesti lihaa, kalaa, hedelmiä ja vihanneksia. Myös tänä vuonna street food ja erityisesti burgerit kuuluvat monen grillikesään”, toteaa myyntipäällikkö Juha Nieminen S-ryhmän marketkaupasta.
Lähde: SOK tutkimus 2025, 2/2025, N=1183.
Yhteyshenkilöt
Marko Väänänen
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
marko.vaananen@sok.fi
puh. 010 768 1637
Juha Nieminen
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
juha.nieminen@sok.fi
puh. 010 768 0692
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Mobiilioperaattori Moi ja S-ryhmä valtakunnalliseen bonusyhteistyöhön20.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Kuuden osuuskaupan alueella paikallisena alkanut yhteistyö laajenee valtakunnalliseksi asiakastoiveiden perusteella. S-ryhmän asiakasomistajat saavat Bonusta kaikista Moin kuluttajille suunnatuista tuotteista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme