
Markkinoija, unohda datan ja luovuuden vastakkainasettelu

Tamperelaiselle Creative Cruelle elokuussa Creative Leadiksi siirtynyt Riina Rautiainen tiivistää yhdeksi jokaisen mainostoimiston tärkeimmistä strategisista päätöksistä sen, miten yritys sijoittuu markkinointikentälle luovuuden ja dataan perustuvan optimoinnin suhteen. Halutaanko olla mainostoimisto, digitoimisto, bränditoimisto vai markkinointiviestintätoimisto tai jotain muuta? Myös markkinointiviestinnän ostajan on mainostoimistoa valitessaan oltava entistä kiinnostuneempi siitä, miten se suhtautuu mittaamiseen ja optimointiin.
Tulevaisuudessa menestyminen edellyttää oikeaa markkinointikomboa
Creative Lead Riina Rautiainen haluaa murtaa mielikuvan datan ja luovuuden vastakkainasettelusta:
– Digitaalisuutta vaaditaan markkinoinnissa kaikilta, eikä jako ole enää näin kahtiajakoinen. Luovat ratkaisut ovat usein monelta osin myös digitaalisia. Toki on digitoimistoja, jotka keskittyvät tiettyyn segmenttiin – esimerkiksi markkinoinnin automaatioon – mutta uskon, että tulevaisuudessa pärjäävät toimistot, jotka lähestyvät markkinointia asiakasymmärryksen ja strategisen suunnittelun näkökulmasta.
Teknologia tai digitaalisuus ei ole ratkaisu itsessään, eikä myöskään luova idea, jos se ei tavoita kohderyhmää oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Loppujen lopuksi kaikessa on kyse samasta tavoitteesta: halusta ymmärtää kuluttajia ja heidän tarpeitaan, tavoittaa heidät siellä, missä he ovat, tuottaa relevanttia sisältöä kullekin kohderyhmälle ja poistaa ostamisen esteitä.
Tulosten seuraaminen kannattaa tehdä itselle helpoksi
Rautiaisen mukaan mittaaminen ja optimointi kertovat mainostoimiston vastuullisuudesta. Se, että mainostoimisto ei vain toteuta projekteja, vaan tulosvastuullisesti seuraa ja optimoi tuloksia, kertoo markkinointiviestinnän ostajalle kannattavasta yhteistyöstä. Samalla markkinointipäällikkökin saa enemmän näyttöä liiketoiminnan tavoitteita tukevien markkinointihankintojen perustelemiseksi.
Markkinointipäälliköille ja muille markkinointidatasta kiinnostuneille Creative Crue on luonut oman Marketing Dashboardin, joka kerää yrityksen datan yhteen paikkaan ja tekee markkinoinnin tulosten seuraamisesta ja ymmärtämisestä helppoa. Oma Marketing Dashboard on osa Creative Cruen kärkiajatusta sijaita parhaalla tavalla datan ja luovuuden välimaastossa olemalla digitaalisempi kuin mainostoimisto, luovempi kuin digitoimisto ja konkreettisempi kuin bränditoimisto.
Dataan perustuvia luovia ratkaisuja
Reilut 10 vuotta markkinointiviestinnän konsepti- ja tekstisuunnittelun sekä projektipäällikön tehtäviä tehnyt Rautiainen kertoo päätyneensä mainosalalle lähinnä luovista intohimoista, mutta kiinnostus dataan on kasvanut koko ajan.
– Data on minulle luovuuden raami ja reunaehto: datan tärkein tehtävä on tuottaa asiakasymmärrystä ja ilman sitä on vaikea tehdä perusteltuja luovia ratkaisuja, jotka haastavat perinteisiä. Datan puolella auttaa kyky yksinkertaistaa vaikea massa oleellisiksi kysymyksiksi: Mikä kertoo meille eniten loppuasiakkaan tarpeista? Mitä meidän tulisi ensisijaisesti mitata ja seurata? Miten tieto jalostuu toiminnan tasolle? On helppo eksyä datan paljouteen, ja data ilman siitä seurannutta toimintaa on yhdentekevää.
Analyyttisyys ja systemaattisuus eivät myöskään ole luovuuden vihollisia. Prosesseihin intohimoisesti suhtautuva Rautiainen onkin monesti todennut, kuinka hyvin jäsennelty prosessi auttaa myös luovassa suunnittelussa: ”Luovuus, joka tapahtuu kaaoksessa, on harvoin erityisen tuottelias tai tehokas tapa toimia.”
Luovuuden hintaa markkinointialalla pohditaan myös Tampereella 8.11.2019 pidettävässä Marketing Business Battlessa, jossa Creative Crue on yksi järjestäjistä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Creative Crue Tampere
Mustanlahdenkatu 26
33210 Tampere
p. 010 406 2920
info@crue.fi
Toimitusjohtaja Aapo-Lassi Kankaala, p. 040 713 1543
Aapo-Lassi KankaalaCEO
Puh:040 713 1543aapo.kankaala@crue.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tuloksellista mainostoimistopalvelua
Creative Crue Oy on mainostoimisto, joka luo datasta menestystarinoita. Jokaisella asiantuntijallamme on oma erikoisosaamisensa sekä taito ottaa osaamisesta kaikki irti. Hyödynnämme uusimpia työkaluja ja innovaatioita ensimmäisenä, mutta uskomme, että tulevaisuus on ihmisissä. Meillä on korkea työmoraali ja olemme ylpeitä jokaisesta työstämme. Olemme toimisto, joka tunnetaan luovista ideoistaan, digitaalisen markkinoinnin osaamisestaan sekä hyvästä asiakaspalvelusta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Creative Crue Oy
Susanna Nipuli siirtyi Ilmeeltä Creative Cruen myyntijohtajaksi13.9.2023 07:45:00 EEST | Uutinen
Susanna Nipuli on aloittanut tamperelaisen mainostoimiston Creative Cruen myyntijohtajana. Edelliset liki viisi vuotta Nipuli työskenteli mainostoimisto Ilmeellä, missä hän toimi muun muassa yksikönjohtajana ja vastasi liiketoiminnan operatiivisesta ja tulosvastuullisesta johtamisesta ja kehittämisestä sekä kahdenkymmenen henkilön esihenkilötyöstä.
Mainosalan konkari Creative Cruen neuvonantajaksi tukemaan strategista kasvua10.8.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Tamperelainen markkinointitoimisto Creative Crue jatkaa vahvalla kasvu-uralla. Uusimman teknologian ja datan hyödyntäminen luovassa suunnittelussa on Cruen toiminnan kulmakivi, ja siihen perustuvaa strategista kasvua on tullut neuvonantajana tukemaan Vesa Tauriainen.
Open Studios avaa Creative Cruen takahuoneen vierailijoille19.8.2019 13:58:14 EEST | Kutsu
Vuoden 2019 Tampereen arkkitehtuuri- ja designviikkoa vietetään 23.–31.8. Viikko on täynnä muotoilua, arkkitehtuuria, kaupunkisuunnittelua ja elävää kaupunkikulttuuria.
Ainoa varma asia on muutos – myös markkinoinnissa16.11.2018 08:00:00 EET | Tiedote
Maailma ja sen mukana työelämä ja markkinointi elävät murroksessa. Enää ei riitä, että toimitaan kuin aiemmin, vaan on kehityttävä niin työ- kuin vapaa-aikana ja mitä erilaisimpien kanavien avulla. Digitaalisuus on muuttanut eri toimialojen rakenteita, ja alustatalous on mullistanut yritysten tavan myydä palvelujaan. Perjantaina 16.11. Pirkanmaan kovimmat markkinoinnin tekijät kokoontuvat Business Battleen Solo Sokos Hotel Torniin yhteen keskustelemaan nykymarkkinoinnista ja markkinoinnin tulevaisuudesta muutosten paineessa. Yksi Business Battlen järjestäjistä, Mediaporras, näyttää mallia tavasta reagoida maailman, bisneksen ja markkinoinnin muutokseen. Mainostoimisto vahvistaa asemaansa bränditoimistona muuttumalla Mediaportaasta Creative Crueksi.
Mainonnan ammattilainen ohjaa dataa, ei toisin päin1.2.2018 12:54:13 EET | Tiedote
Mainostoimisto Mediaportaan uusien osakkaiden mielestä data ei ole vastaus kaikkeen, moniosaajuus on puutteellista ammattitaitoa ja omaa myyntiä tärkeämpi tavoite on tuoda asiakkaan liiketoimintaan oikeaa lisäarvoa.