SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Erinomainen asiakaspalvelu siivitti asiakastyytyväisyyden huipputuloksiin S-ryhmän ravintoloissa

Jaa
Ravintolan valinnassa palvelulla on aina ollut suuri merkitys, mutta nyt pandemia-vuoden aikana sen rooli tuntuu entisestään kasvaneen. Havaintoa tukee myös S-ryhmän ravintolaketjujen kasvanut asiakastyytyväisyys, jossa erityistä kiitosta saa ravintoloiden henkilöstö. Ravintoloista haetaankin hyvän ruuan lisäksi elämyksellisyyttä, ja jokainen asiakaskohtaaminen on silloin merkityksellinen.

− Osaava ja huomioiva palvelu ja siitä syntyvä hyvä fiilis ovat keskeisiä asioita ravintolan valinnassa. Erityisesti haasteelliset korona-ajat ovat selvästi nostaneet ihmiseltä ihmiselle -kokemuksen merkitystä. Meille on tärkeää, että voimme olla mukana ihmisten elämässä tuottamassa turvallisesti näitä kokemuksia, sanoo johtaja Juha Lindholm SOK:n Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.

Hyvä palvelu ja korkea ammattitaito ovatkin asioita, joihin ryhmän ravintoloissa panostetaan jatkuvasti. Koulutus, esimiestyö ja hyvä johtaminen ovat avainasemassa. Yhtä tärkeää on antaa tunnustusta hyvin tehdystä työstä.

− Palkitsemme vuoden parhaat teot ja tekijät joka keväisessä gaalassa, josta on muodostunut odotettu tapahtuma ammattilaistemme keskuudessa. Tämän kevään gaalassa 14.4. palkittiin yhteensä 3 ravintola-ammattilaista ja 11 ravintolaa työntekijöineen.

Ja tulokset näkyvät. Ravintoloiden suositteluaste eli NPS on kehittynyt viimeiset viisi vuotta ja nousi kiitettävälle tasolle vuonna 2020.

Ravintolauudistuksia ja uusia ravintoloita

Palvelun lisäksi ravintoloiden liikeideat ja miljöö ovat keskeinen osa asiakaskokemusta. S-ravintolat ovat vuosikymmenten aikana synnyttäneet monta klassikoksi muodostunutta ketjua. Yksi tunnetuimmista on suomalaisten oma italialaisravintola Rosso, joka on pysynyt asiakkaiden suosiossa jo yli 40 vuotta.

− Klassikonkin on kuitenkin kyettävä uudistumaan. Asiakkaiden vaatimukset esimerkiksi terveellisyyden ja vastuullisuuden osalta muuttuvat, ja meidän on kyettävä tuottamaan palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja tukevat heidän tavoitteitaan, sanoo Juha Lindholm.

Siksi ravintoloita ja konsepteja uudistetaan säännöllisesti. Uudistus ei koske pelkästään tarjottavaa ruokaa, vaan samassa yhteydessä tarkastellaan koko konseptia – fyysisiä puitteita ja palvelullisia asioita. Asiakkaat ja henkilökunta ovat aktiivisesti mukana uudistustyössä. Asiakaspalautetta kuunnellaan ja kerätään systemaattisesti, ja palvelun laatua seurataan ja tutkitaan jatkuvasti. Uusien tuotteiden kehittämiseen osallistuu S-ravintoloiden ammattilaisia eri puolilta Suomea.

− Vaikka viime vuosi oli haastava, niin siitä huolimatta ryhmä uudisti tai avasi yhteensä 27 ketjuravintolaa. Tänä vuonna tahti jatkuu, ja tavoitteena on uudistaa tai avata yhteensä 54 ketju- ja uniikkiravintolaa. Valtakunnallisesti näkyvimpiä hankkeita vuonna 2020 oli Amarillo-ketjun uudistus. Ketjuun kuuluu kaikkiaan 22 ravintolaa eri puolilla Suomea ja yksi Tallinnassa. Tehtävämme on pysyä kiinnostavana ja ajankohtaisena kumppanina asiakkaillemme niin arjessa kuin juhlassa, sanoo Juha Lindholm.

Vuoden 2020 palkitut:

S-Boss ja S-Chef kategoriat (ravintola-, keittiö- ja hotelli- tai vastaanottopäällikkö):

Ravintolapäällikkö Joonas Uitto, Original Sokos Hotel Vaakuna Amarillo Seinäjoki, Osuuskauppa EePee
Keittiömestari Sini Vähäkari, Original Sokos Hotel Vaakuna Amarillo Rovaniemi, Osuuskauppa Arina

Vuoden ketjuravintolat 2020:

Rosso Kuusankoski, Kymen Seudun Osuuskauppa
Trattoria Original Sokos Hotel Paviljonki Jyväskylä, Osuuskauppa Keskimaa
Ravintolamaailma PizzaBuffa/Presso/Hesburger Iisalmi, Osuuskauppa PeeÄssä
Amarillo Original Sokos Hotel Vaakuna Rovaniemi, Osuuskauppa Arina
Public Corner Kotka, Kymen Seudun Osuuskauppa
Frans & Rose Original Sokos Hotel Vaakuna Kouvola, Kymen Seudun Osuuskauppa
Grill It Oulu, Osuuskauppa Arina
Bistro Johan Radisson Blu Royal Helsinki, Sokotel Oy
Coffee House Porvoo, Varuboden-Osla
Venn Original Sokos Hotel Lappeenranta, Osuuskauppa Eekoo

Vuoden tehopelaaja 2020:

Mara-palvelupäällikkö Noora Heikkinen, Kymen Seudun Osuuskauppa

Vuoden paras NPS 2020:

Public Corner Kotka, KSO

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:
Juha Lindholm, johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, p. 0500 831 152, ju-ha.lindholm@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote

Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye