Viru-hotellin johtaja Sari Sopasesta suomalais-virolaisen kauppakamarin johtaja

Suomen ja Viron välisen matkailun tyrehtyminen koronakriisin myötä on kolhinut pahasti Viron ja Tallinnan matkailualaa. Esimerkiksi hotellien käyttöasteet ovat olleet todella matalia. Kovia aikoja on kokenut myös erityisesti suomalaisturistien suosima Viru. Sari Sopanen muistuttaa kuitenkin, että alan kriisillä on paljon suuremmatkin vaikutukset.
– Yritystoiminta tuottaa rahaa yhteiskunnan hyvinvointiin. Mitä nopeammin yritykset saavat mahdollisuuden harjoittaa liiketoimintaansa ja kutsua työntekijöitä takaisin töihin – luonnollisesti terveysturvallisesti – sitä nopeammin myös valtion kassaan alkaa kertyä tuloja.
Nyt Sopanen odottaakin poispääsyä kriisistä sekä selkeää suunnitelmaa siitä, miten se tapahtuu.
– Hyvin suunniteltu ja viestitty exit-suunnitelma on monelle yritykselle nyt elintärkeä. Rajoituksia ei pidä jatkaa yhtään sen pidempään, kuin se on välttämätöntä.
Kesäkausi on suomalaisen ja muunkin kansainvälisen matkailun kulta-aikaa Virossa ja Tallinnassa. Virussa on totuttu jo vuosikymmeniä palvelemaan kesäkuukausina jatkuvasti lähes täyttä talollista turisteja ja siihen olisi valmius nytkin. Suomalaisia odotetaan enemmän kuin koskaan nauttimaan Viron kesästä.
– Me toimialalla olemme valmiita tekemään mitä tahansa toimintamme avaamiseksi ja asiakkaidemme turvallisuuden takaamiseksi, Sari Sopanen summaa.
Suomalais-virolainen kauppakamari on Viron suurin kansainvälinen kauppakamari, johon kuului vuoden 2020 lopussa lähes 200 jäsenyritystä. Kauppakamarin tehtävänä on jakaa jäsenistölleen yritystoimintaa liittyvää tietoa sekä valottaa talouden ja toimintaympäristön ilmiöitä. Lisäksi kamari järjestää jäsenilleen vapaamuotisia tapahtumia, joiden tarkoituksena on luoda puitteet verkostoitumiselle. Kamari pyrkii myös osaltaan vaikuttamaan toimintaympäristön kehitykseen yritystoiminnalle myönteiseen suuntaan. FECC on tiiviissä yhteistyössä Suomen suurlähetystön, Enterprise Estonian (EAS), muiden Virossa toimivien kansainvälisten kauppakamarien ja Keskuskauppakamarin kanssa sekä on mukana myös Team Finland ja FICE verkostoissa.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Sari Sopanen, FECCin hallituksen puheenjohtaja, sari.h.sopanen@sok.fi, + 372 5105855
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme