Vakuutuslautakunnan ratkaisusuositus: Ravintoloille korvauksia koronapandemian aiheuttamista tulonmenetyksistä kesäkuun alusta lukien
Asiaa koskevien yhteydenottojen lukuisuuden takia FINE otti muutamia tapauksia käsiteltäväksi Vakuutuslautakuntaan ennakkoratkaisumenettelyssä.
”Kyseessä ei ole pelkkä sopimusehtojen muodollinen tulkinta. Vakuutuslautakunnan ratkaisussa huomioidaan viranomaismääräysten muuttuminen epidemian eri ajankohtina ja niiden vaikutukset siihen mitä keskeytysvakuutuksesta korvataan”, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan johtava lakimies Harri Isokoski sanoo.
”Vakuutusehdossa on mainittu ne lait, kuten tartuntatautilaki, joissa on määritelty ne sallitut liiketoimintaan kohdistuvat rajoitustoimenpiteet, joiden varalta vakuutus on myönnetty. Muusta lainsäädännöstä seuranneet mahdolliset rajoitukset ja viranomaistoimet eivät ole kuuluneet keskeytysvakuutuksen piiriin, vaikka näiden rajoitusten alkusyy sinänsä olisikin ollut COVID-19 epidemia”, Isokoski jatkaa.
Siltä osin kuin ravitsemisliikkeisiin kohdistetut viranomaisrajoitukset ovat 1.6.2020 alkaen perustuneet tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain nojalla annettuihin asetuksiin ja määräyksiin, Vakuutuslautakunta on katsonut näistä viranomaismääräyksistä johtuvan liiketoiminnan supistumisen keskeytysvakuutuksesta korvattavaksi epidemiakeskeytysvahingoksi.
Sen sijaan aikaa 4.4. - 31.5.2020 koskeneet viranomaismääräykset ravintoloiden sulkemisesta eivät oikeuta vakuutuskorvauksen saamiseen epidemiakeskeytysvahinkona. Määräykset eivät ole perustuneet vakuutusehdossa korvausperusteeksi asetettuun tartuntatautilakiin, vaan majoitus- ja ravitsemisliikkeistä annetun lain väliaikaiseen muutokseen ja sen nojalla annettuun valtioneuvoston asetukseen.
Myöskään sellainen liiketoiminnan supistuminen, joka on seurannut epidemiasta johtuvien viranomaisohjeiden aiheuttamasta asiakaskäyttäytymisen muuttumisesta, esimerkiksi kun asiakkaat eivät oman tilanteensa vuoksi voi tai uskalla käyttää palveluja, kuten tulla ravintolaan, ei oikeuta vakuutuskorvaukseen.
Vakuutuslautakunnan ratkaisut ovat suosituksia.
”Seuraavaksi asia on Pohjola Vakuutuksen käsittelyssä ja odotamme vakuutusyhtiön kantaa asiaan. Tällä välin tiedotamme ratkaisusta ja sen merkityksestä kaikkia niitä asiakkaita, joilla on aiheeseen liittyvä asia vireillä FINEssä. Ratkaisut on julkaistu verkkosivujemme ratkaisutietokannassa, fine.fi”, Isokoski sanoo.
Yhteyshenkilöt
Harri Isokoski, johtava lakimies, p. 050 517 7319, harri.isokoski(at)fine.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.
10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme