Mitä matkavakuutuksesta korvataan, jos joudut karanteeniin tai sairastut koronaan ennen talvilomalle suunniteltua matkaa?
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa vastataan asiakkaiden kysymyksiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Asiakkaat pohtivat muun muassa matkan peruuntumista koronan takia seuraavanlaisissa kysymyksissä: Varasin mökin pohjoisesta, maksoin matkat ja ostin etukäteen laskettelukeskuksen hissilipun. Mitä matkavakuutuksesta korvataan, jos joku perheestämme joutuu karanteeniin tai sairastuu koronaan?
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vakuutusasiantuntija Katja Lappi vastaa kysymyksiin:
Jokainen perheenjäsen tulee olla vakuutettuna matkavakuutuksella. Vakuutukset ovat erilaisia sen suhteen, kuuluvatko lapset vanhempien vakuutuksiin, onko koko perhe vakuutettuna kokonaisuutena vai pitääkö jokaiselle ottaa matkavakuutus erikseen.
Jos matka peruutuu koronaan sairastumisen takia, korvataan sairastuneelle tyypillisesti sellaiset etukäteen maksetut matka- ja majoituskulut, joita matkapalveluntarjoaja, esimerkiksi lentoyhtiö tai mökin vuokraaja, ei ole velvollinen palauttamaan. Samoin etukäteen maksetut hissiliput ovat tyypillisesti korvattavia kuluja. Muiden perheenjäsenten osalta matkan peruuntumisen korvattavuus vaihtelee tilanteesta ja vakuutusehdoista riippuen.
Useimmissa vakuutuksissa karanteeniin joutuminen terveenä ei ole korvattava matkan peruuntumisen syy. Poikkeuksena tästä saatetaan osassa vakuutuksia korvata matkan peruuntuminen, jos karanteeniin joutuu samassa taloudessa asuvan perheenjäsenen sairastumisen vuoksi.
Katja Lappi muistuttaa, että vakuutusten laajuus, korvausehdot ja korvauskäytännöt vaihtelevat eri matkavakuutuksissa, joten asia tulee aina selvittää omasta vakuutuksesta. Kotimaan matkojen osalta korvattavuus voi olla myös erilainen kuin ulkomaan matkojen osalta
Jos koronaan sairastuu matkalla, korvataan sairastuminen matkavakuutuksesta normaalien sairastumisehtojen mukaisesti.
Matkalla koronaan sairastuneen henkilön hoitokulut korvataan tavallisten sairastumisehtojen mukaisesti. Käytännöt vaihtelevat vakuutuksittain. Korvausta voi saada lisäksi esimerkiksi sairastumisesta aiheutuneista ylimääräisistä matka- ja majoituskuluista, etukäteen maksetuista palveluista kuten hissilipuista, sekä sairaalassaolon ajalta menetettyjen matkapäivien korvausta. Pääsääntöisesti korvattavuus koskee sairastunutta. Sairastuneen perheen osalta korvauskäytännöt ja vakuutusehdot vaihtelevat.
Mikäli matkalla oleva perhe joutuu terveenä karanteeniin, ei matkavakuutuksesta yleensä saa korvauksia.
Kannattaa ottaa huomioon, että epidemiatilanteen tai viranomaismääräysten johdosta peruuntuneet tai keskeytyneet matkat eivät kuulu useimpien matkavakuutuksien korvauspiiriin. Mikäli matkavakuutukseen kuuluu erillinen vakuutusturva epidemian varalle, liittyy vakuutuksiin tuolloinkin monia rajoituksia korvattavuuden suhteen., Matkan peruuntuminen tai keskeytyminen yleisestä tilanteesta johtuen ei siten välttämättä tule korvattavaksi.
Yhteyshenkilöt
Vakuutusasiantuntija Katja Lappi, p. 040 587 4058, katja.lappi(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.
10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme