FINEn Pankkilautakunta on ratkaissut tänä vuonna lähes 20 phishing-tapausta
”Tapauksissa asiakas on kiistatta rikoksen uhri, mutta asiakkaan ja pankin välisen vastuunjaon kannalta ratkaisevaa on, kuinka huolellisesti asiakas on itse menetellyt ja onko hänen huolimattomuutensa kortti- tai pankkitunnustietojensa säilyttämisen tai käyttämisen suhteen käytännössä mahdollistanut tapahtuneen. Mikäli asiakkaan katsotaan menetelleen törkeän huolimattomasti, jää myös vahinko hänen kannettavakseen”, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan jaostopäällikkö Tuomas Hidén sanoo.
FINEssä käsitellyissä tietojen urkintatapauksissa ei ole olemassa yhtä tyyppitapausta. Rikolliset ovat saaneet tietoonsa asiakkaan henkilökohtaisia tunnistautumis- ja korttitietoja esimerkiksi johdattelemalla uhreja pankin nimissä lähetetyillä sähköposteilla huijaussivustoille, joilla asiakas on luullut asioivansa pankkinsa kanssa. Asiakkaita on päätynyt huijaussivuille myös hakukoneiden käyttämisen seurauksena.
Microsoftin teknisen tuen nimissä tehdyissä huijauksissa asiakkaille on soitettu varoittaen esimerkiksi asiakkaan tietokoneeseen kohdistuneesta tietoturvauhasta ja asiakkaan kortti- ja pankkitunnustietoja on onnistuttu käyttämään oikeudetta osin asiakkaan luovuttamien etäyhteyksien avulla.
”Tuntuu, että olemme jatkuvassa kilpajuoksussa huijareiden kanssa. Rikollisten tekniset taidot kehittyvät nopeasti ja sitä myötä myös huijausten uskottavuus. Kohteeksi ovat joutuneet kaikenikäiset asiakkaat, myös hyviä taitoja omaavat digiosaajat. Asiakkaat ovat menettäneet suuriakin rahasummia”,Hidén sanoo.
Pankkien kortti- ja pankkitunnusehdoissa määritellään, miten korttia ja tunnuksia tulisi säilyttää ja käyttää, ja näitä huolellisvelvoitteita kortin- ja tunnustenhaltijan olisi noudatettava. Pankin ehtojen ja ohjeiden lisäksi asiakkaiden on hyvä huomioida pankkien ajankohtaiset varoitukset liikkeellä olevista huijauksista.
”Tekstiviestin, sähköpostin tai Google-haun kautta ei verkkopankkiin tule koskaan kirjautua. Pankin verkkosivujen osoite pitäisi itse kirjoittaa selaimeen. Tärkeää on myös muistaa, että pankit, poliisi tai mikään muukaan taho ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä. Tunnukset ovat henkilökohtaiset eikä niitä saa antaa kenellekään, ei edes läheisille”, Hidén painottaa.
FINEn Pankkilautakunta on päätöksenteossaan riippumaton, tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. Pankkilautakunnan antamat ratkaisusuositukset ovat suositusluonteisia. Palvelu on asiakkaille myös maksutonta. FINE julkaisee ratkaisusuosituksia verkkosivuillaan: https://www.fine.fi/ratkaisutietokannat.html.
Yhteyshenkilöt
Jaostopäällikkö Tuomas Hidén, p. 09 6850 1242, tuomas.hiden(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Vakuutukset elämän eri vaiheissa – hyvä tietää4.7.2023 11:39:49 EEST | Artikkeli
Elämän varrella eri vakuutukset korostuvat – nuoren vakuutustarpeet ja tiedot vakuutuksista ovat todennäköisesti erilaiset kuin perheellisen. Omaisuuden ja iän karttuminen sekä muutokset elämäntilanteessa vaikuttavat vakuutusturvaan. Tutustu tietopakettiimme ja lue lisää oppaistamme.
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme