Miten sujuvoittaa läheisen pankkiasiointia digiaikana?
”Erityisesti moni ikääntyvä kaipaa perinteistä henkilökohtaista palvelua. Kun konttoriverkostoa on harvennettu, on vuosikymmenten asiointi pankin lähikonttorissa saattanut vaihtua puheluihin valtakunnalliseen numeroon. Myös jäljelle jääneissä konttoreissa jonot ovat pidentyneet, henkilökohtaisiin tapaamisiin pääsy ja esimerkiksi käteisnostojen teko ovat vaikeutuneet”, FINEn jaostopäällikkö Tuomas Hidén sanoo.
FINE kokosi vinkkilistan miten läheisiään voi auttaa. Pienikin apu voi helpottaa arjen sujuvuutta suuresti.
- Keskustele läheistesi kanssa asiointiin liittyvistä toiveista ja vaihtoehdoista ennakkoon, vaikka avuntarve asioiden hoitamisessa ei vielä olisikaan ajankohtaista.
- Kannusta ja opeta läheistäsi laitteiden käyttöön ja asioiden hoitoon verkkopankissa tai mobiilisovelluksessa, joiden kautta asiointi on edullisempaa ja kerran opittuna yksinkertaisempaa ja nopeampaa kuin perinteinen asiointi. Jos on halukas ottamaan askeleen digimaailmaan, saa palveluiden käyttöön neuvontaa ja apua monilta eri tahoilta, myös pankeista.
- Huomioi, että pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, eikä niitä saa luovuttaa toiselle, ei läheisellekään esimerkiksi laskujen maksua varten.
- Jos laskujen maksussa on vaikeuksia, yksinkertaisin ratkaisu on antaa luotetulle läheiselle pankkitilin käyttöoikeudet. Kunhan osapuolten asiakkuudet ovat samassa pankissa, läheisen tiliä voi käyttää oman verkkopankin kautta. Tilin käyttöoikeussopimus tehdään aina pankin ohjeiden mukaan.
- Laadi edunvalvontavaltakirja läheisellesi. Edunvalvontavaltakirjalla voi itse jo ennakkoon määritellä, kuka omia asioita hoitaa ja miten, sitten kun itse ei siihen enää kykene. Valtakirjan voi tehdä kuka tahansa 18 vuotta täyttänyt. Valtuutus vahvistetaan vasta, kun itse ei enää kykene asioitaan hoitamaan.
Asiointi voi muuttua haastavaksi erityisesti muistisairausepäilyissä
Avun tarjoaminen ja asiointi saattavat muuttua haastavaksi erityisesti muistisairausepäilyissä. Silloin niin asiakas, häntä auttavat läheiset kuin pankki joutuvat pohtimaan, miten ja milloin tilanteeseen on välttämätöntä reagoida.
”Pankki ei välttämättä hyväksy asiakkaan toimia, jos vaikuttaa siltä, ettei asiakas sairauden vuoksi ymmärrä mitä on tekemässä ja mistä on kyse. Silloin esimerkiksi aikuiselle lapselle tehty valtakirja ei enää kelpaa asiointiin, ja pankki voi kehottaa hakemaan edunvalvontaa”, Hidén sanoo.
Edunvalvojan määrääminen on viimesijainen keino järjestää asioiden hoito ja edunvalvonnan hakeminen voi kestää useita kuukausia. Itse kunkin olisikin vastaisuuden varalle hyvä harkita edunvalvontaa joustavampaa edunvalvontavaltuutusta.
Lisätietoa tuoreesta artikkelista (julkaistu 1.11.): Läheisten digiasioinnin haasteet ja kuinka ne ratkaistaan?
Yhteyshenkilöt
Jaostopäällikkö Tuomas Hidén, p. 09 6850 1242, tuomas.hiden(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Vakuutukset elämän eri vaiheissa – hyvä tietää4.7.2023 11:39:49 EEST | Artikkeli
Elämän varrella eri vakuutukset korostuvat – nuoren vakuutustarpeet ja tiedot vakuutuksista ovat todennäköisesti erilaiset kuin perheellisen. Omaisuuden ja iän karttuminen sekä muutokset elämäntilanteessa vaikuttavat vakuutusturvaan. Tutustu tietopakettiimme ja lue lisää oppaistamme.
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme