Asiointivaikeudet, huijaukset ja vesivahingot näkyivät yhteydenotoissa FINEen viime vuonna
Yleisiä yhteydenottojen syitä vakuutusasioissa olivat mm. korvauskysymykset erilaisissa tapaturmissa, vesivahingoissa ja myrskyjen aiheuttamissa tuhoissa. Lemmikkieläinbuumin myötä myös eläinvakuutuksista kysyttiin edellisvuotta enemmän.
Pankkiasioissa pinnalla olivat asiakkaan tunnistaminen ja tunteminen, tilisopimuksiin ja peruspankkipalveluihin liittyvät kysymykset sekä huijaus- ja urkintatapaukset.
Sijoitusasioissa esillä olivat etuosakkeiden ja virtuaalivaluuttojen kaltaisiin uudentyyppisiin sijoitustuotteisiin liittyvät sijoittajansuojaa koskevat kysymykset. Sen sijaan suomalaisten lisääntynyt aktiivisuus osakesijoittajina ja osakesäästötilien avaajina ei näkynyt FINEen tulleissa asiakasyhteydenotoissa.
Tasapainoa digiasioinnin ja henkilökohtaisten palvelujen välillä haetaan edelleen
Digitaaliset palvelut ovat virtaviivaistaneet ja nopeuttaneet pankki- ja vakuutusasiointia suuresti ja mahdollistaneet useimmille sujuvan asioinnin myös korona-aikana.
”Näemme FINEssä digitalisaation hyötyjen lisäksi myös sen mukanaan tuomat ongelmat. Arkinen pankki- ja vakuutusasiointi sujuu hyvin ja nopeasti, mutta palvelun saaminen asioiden selvittämistä varten on vaikeaa. Jonot ja jonotusajat ovat pitkiä tai asiakaspalvelu ei vastaa lainkaan. Vakuutusten myönteisissä korvauspäätöksissä saa rahat kyllä nopeasti tilille, mutta kielteisissä päätöksissä kirjallista päätöstä ja sen perusteluja voi joutua odottamaan ja jopa erikseen pyytämään”, FINEn toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.
”Ikäihmisillä ja digitaidottomilla on hankaluuksia asioinnissa, ja finanssiala onkin panostanut näiden asiakasryhmien palvelujen parantamiseen. Selvittelyä ja asiakaspalvelua vaativia tilanteita voi kuitenkin tulla eteen kenelle tahansa esimerkiksi elämäntilanteiden muuttuessa tai jonkin yllättävän tapahtuman yhteydessä. Usein asiakkaat kertovat meille asioinnin hankaluuksista ja hitaudesta näissä tilanteissa riippumatta siitä, mikä heidän yhteydenottonsa varsinainen syy on ollut”, Reunanen jatkaa.
”Keskinäiseen luottamukseen perustuvissa finanssialan palveluissa erilaisten muutos- ja ongelmatilanteiden sujuva hoitaminen kaikissa tilanteissa olisi kuitenkin asiakastyytyväisyyden kannalta merkittävässä roolissa”, Reunanen painottaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elli ReunanenToimitusjohtajaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358968501226Puh:+358505279717elli.reunanen@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358968501246Puh:+358405483838elina.antila@fine.fiTietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.
10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme