Jyväskylän yliopisto

Väitös 18.3.2022: Liikunnanopettajan tarjoama tuki lisää oppilaan kiinnostusta koululiikuntaa ja vapaa-ajan liikkumista kohtaan

Jaa
Liikunnanopettajalta oppitunneilla saatu psykologisten perustarpeiden tuki parantaa oppilaan autonomista eli sisäisistä kiinnostuksen kohteista kumpuavaa motivaatiota koululiikuntaa kohtaan, selviää Jyväskylän yliopistossa tehdyssä väitöskirjassa. Autonominen motivaatio koululiikuntaan siirtyy myös motivaatioksi liikkua vapaa-ajalla. Vapaa-ajan liikkumista koskevat aikomukset eivät kuitenkaan usein vaikuta varsinaiseen liikkumiseen. Vapaa-ajan liikkumista selittävät paremmin aikaisempi liikkumiskäyttäytyminen ja itsekontrolli.
Juho Polet. Kuvaaja: Salla Hirvonen
Juho Polet. Kuvaaja: Salla Hirvonen

Liikunnanopettajalta saatu psykologisten perustarpeiden eli autonomian, kykeneväisyyden ja yhteenkuuluvuuden tuki lisää yläkouluikäisten oppilaiden sisäsyntyistä eli autonomista motivaatiota liikuntatunteja kohtaan. Autonominen motivaatio liikkumiseen kumpuaa itse liikkumisen arvostuksesta tai mielekkyydestä eikä esimerkiksi liikkumisesta saaduista materiaalisista tai sosiaalisista palkinnoista tai rangaistuksista.

Autonominen motivaatio liikuntatunneilla syntyy osaltaan opettajien tiedoista, taidoista ja valmiuksista tukea oppilaiden psykologisia perustarpeita osana opetustaan. Psykologisia perustarpeita tukevia pedagogisia keinoja ovat esimerkiksi oppilaan näkökulman huomioiminen, kannustaminen ja tunneilla tehtävien aktiviteettien perustelut.

– Autonominen motivaatio edistää useita toimintakykyä ja terveyttä tukevia asioita, kuten yleistä hyvinvointia, väitöskirjatutkija PsM YTM Juho Polet liikuntatieteellisestä tiedekunnasta toteaa.

Aikomus liikkua ei suoraan lisää fyysistä aktiivisuutta

Tutkimuksen perusteella oppilaiden liikuntatunneilla kokema psykologisten perustarpeiden tuki on yhteydessä aikomuksiin liikkua vapaa-ajalla, mutta nämä aikomukset eivät kovin selvästi jalostu liikunnalliseksi aktiivisuudeksi.

Fyysistä aktiivisuutta koskevien aikomusten ja toteutuneen fyysisen aktiivisuuden välinen ristiriita on tunnettu tosiasia myös arkikokemusten valossa. Yhtenä selityksenä toiminta-aikomusten ja varsinaisen toiminnan rajalliselle yhteydelle on tarjottu aikaisempien käyttäytymismallien ja tapojen luomia automatisoituneita ja tiedostamattomia käyttäytymistä ohjaavia mekanismeja.

– Yksilöiden toimintaa ohjaavat rutinoituneet ja tavaksi muodostuneet toimintamallit. Vertauskuvallisesti ilmaistuna käyttäytymisjuna puskee usein tiukasti raiteellaan, ellei sitä yritetä erikseen kammeta uuteen suuntaan, Polet sanoo.

Väitöstutkimuksessa havaittiin, että aikaisempi liikkumisaktiivisuus ja itsekontrolli olivat liikkumisaikomuksia selvemmin yhteydessä vapaa-ajan liikkumiseen. Tutkimus antoi viitteitä myös siitä, että vapaa-ajan liikkumisaktiivisuutta koskevat asenteet ovat yhteydessä vapaa-ajan liikkumisaktiivisuuteen.

Väitöstutkimus koostui neljästä osatutkimuksesta. Tutkimuksen osallistujat olivat yläkoulun oppilaita sekä heidän opettajiaan ja huoltajiaan Keski-Suomen ja Etelä-Suomen alueilta.

YtM, PsM Juho Poletin liikuntapsykologian väitöskirja "Testing and extending predictions of the trans-contextual model for leisure-time physical activity in middle school students " tarkastetaan 18.3.2022 klo 12 Liikuntarakennuksen salissa L 303. Vastaväittäjänä toimii professori Marit Sørensen (Department of Sport and Social Sciences, Norwegian school of Sport Sciences) ja kustoksena professori emerita Taru Lintunen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti. Yleisö voi seurata väitöstilaisuutta myös etäyhteydellä: https://r.jyu.fi/dissertation-polet-180322.

Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations 498, Jyväskylä 2022, ISSN 2489-9003, SBN 978-951-39-9053-4 (PDF) ja se on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9053-4.

Juho Polet kirjoitti ylioppilaaksi Kalajoen lukiosta vuonna 2001. Hän suoritti kehityspsykologian maisteriopinnot 2010 ja psykologian maisteriopinnot 2014 Jyväskylän yliopistossa. Poletilla on monipuolinen tausta tutkimustyön ja psykologityön parissa. Polet työskenteli projektitutkijana Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa Business Finlandin rahoittamassa motivaatiotutkimuksen FiDiPro-hankkeessa ja jatkoi väitöskirjatutkijana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa PETALS-hankkeessa vuosina 2016–2021. Tällä hetkellä Polet työskentelee Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella oppimisvaikeuksien tutkimuksen parissa.

Lisätietoja:

Juho Polet
YtM, PsM
juho.j.polet@student.jyu.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Juho Polet. Kuvaaja: Salla Hirvonen
Juho Polet. Kuvaaja: Salla Hirvonen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote

FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.

Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote

Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.

Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote

Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.

Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote

KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye