Halpa sähköauton lataustuote voi olla turvallisuusriski – testit paljastivat räikeitä puutteita
Sähköinsinöörit – SIL ry:n ja Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry:n järjestämässä Sähköautot ja turvallisuus -seminaarissa 30.3.2021 Helsingin Pitäjänmäellä käsiteltiin sähköautoihin ja niiden lataamiseen liittyviä riskejä monipuolisen asiantuntijajoukon voimin.
Tilaisuutta varten testaus-, tarkastus- ja sertifiointiyritys SGS Fimko teki Sähköinsinöörien verkosta ostamille lataustuotteille tuotestandardien mukaisia osatestejä pistokoeluontoisesti. ”Tilasin suomalaisista verkkokaupoista yhden kiinteästi asennettavan latausaseman ja yhden tavalliseen pistorasiaan kytkettävän latausjohdon, sekä ulkomailta yhden tavalliseen pistorasiaan kytkettävän latausjohdon”, kertoo Sähköinsinöörit SIL ry:n puheenjohtaja Vesa Linja-aho. ”Valinnat tehtiin riskiperusteisesti, eli käytännössä tuotteen hinnan ja yleisen olemuksen perusteella”, jatkaa Linja-aho.
Kaikista puuttui tasasähkövikavirran tunnistin
Molemmista tavalliseen pistorasiaan tarkoitetusta latausjohdoista puuttui 6 milliampeerin tasavikavirran tunnistin, vaikka tuotestandardi sitä niiltä edellyttää. Tasavikavirran tunnistin puuttui myös kiinteästi asennettavasta latausasemasta.
”Räikein puute oli se, että kiinteästi asennettavan latausaseman mukana ei toimitettu minkäänlaista asennusohjetta, ei myöskään käyttöohjetta tai muita lakisääteisiä asiakirjoja”, kertoo SGS Fimkon:n Account Manager Heli Luotola. ”Mukana oli vain QR-koodi, joka vei yksinkertaiseen englanninkieliseen ohjeeseen, josta puuttuivat oleelliset tekniset tiedot kokonaan.”
Sähköturvallisuuslaki vaatii, että sähkölaitteen turvallisuustietojen, ohjeiden sekä sähkölaitteen mukana olevien asiakirjojen tulee olla suomen ja ruotsin kielellä. Niiden on oltava selkeitä, ymmärrettäviä ja helppotajuisia. ”Tämä vaatimus on kirjattu lakitasolle, ja se on ehdoton”, Vesa Linja-aho korostaa. ”Esimerkiksi tieto tasavikavirran tunnistimen olemassaolosta on tärkeää, jotta sähköurakoitsija tietää, tuleeko tuote suojata tasavikavirroilta asennuksen puolella”, Linja-aho jatkaa.
Käyttö- ja asennusohjeet puuttuivat kiinteästä latausasemasta, mutta niin verkkokaupan sivuilla kuin tuotteen arvokilvessäkin oli maininta tuotteessa olevasta 6 mA tasavikavirran tunnistimesta. Testeissä sitä ei kuitenkaan löytynyt.
Valvontavastuu Tukesilla
”Olen toimittanut tiedot näistä epäilyttävistä tuotteista Tukesille, joka on valvova viranomainen sähkötuotteiden osalta”, Linja-aho kertoo. 1990-luvun alussa Suomessa luovuttiin sähkölaitteiden ennakkotarkastuksesta, ja valvontaa suoritetaan markkinoilla jälkikäteen. ”Ensimmäinen epäilyttävä tuote jonka olin tilaamassa tapahtumaan, vedettiin takaisin jo ennen kuin ehdin noutaa paketin postista, koska siitä oli juuri aloitettu Tukes-tutkinta”, Linja-aho kertoo. Tämä kyseinen latausasema löytyy nyt Tukesin markkinavalvontarekisterin sivuilta ja on määrätty poistettavaksi markkinoilta sähköiskuvaaran takia.
Vinkit turvalliseen lataamiseen
1.Turvallisin ja usein myös kätevin tapa ladata sähköauto on käyttää siihen tarkoitukseen suunniteltua, kiinteästi asennettua latausasemaa.
2. Kiinteän latausaseman saa asentaa vain sähköalan ammattilainen. Tarkista, että urakoitsija löytyy Tukesin toiminnanharjoittajarekisteristä ja pyydä asentajalta kopio käyttöönottotarkastuspöytäkirjasta.
3. Älä lataa huonokuntoisesta pistorasiasta. Etenkin puuseinään kiinnitetty huonokuntoinen pistorasia on paloturvallisuusriski. Suosi hyvämaineisten valmistajien tuotemerkkejä – uuden auton mukana tuleva latausjohto on yleensä sellainen.
4. Monilla vakuutusyhtiöillä on vakuutusehdoissa vaatimus kiinteistön sähköverkon soveltuvuuden tarkistamisesta ennen sähköautojen lataamista. Tutustu vakuutusyhtiösi ehtoihin ja suojeluohjeisiin.
Lisää tietoa turvallisesta lataamisesta löytyy Tukesin ja STEKin verkkosivuilta.
Linkit
Sähköautot ja turvallisuus -seminaarin esitysmateriaalit ja -tallenteet
https://www.sil.fi/poimintoja/sahkoautot-ja-turvallisuus-seminaari/
Esimerkki viranomaisen markkinavalvontatoimenpiteiden kohteeksi joutuneesta latausasemasta:
https://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=10760
Tukesin toiminnanharjoittajarekisteri, josta voi tarkistaa sähköliikkeen urakointioikeudet
https://rekisterit.tukes.fi/toiminnanharjoittajat
Tukesin verkkosivu turvallisesta sähköauton lataamisesta
https://tukes.fi/-/lataa-sahkoautosi-turvallisesti
STEKin verkkosivu sähköautoista ja niiden lataamisesta
https://stek.fi/energiatehokkuutta-sahkolla/sahkoautoilu
STEKin verkkosivu sähköautoista taloyhtiössä
https://stek.fi/sahkoautojen-latauspisteet-taloyhtiossa/
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heli LuotolaAccount ManagerSGS Fimko Oy
Puh:0407737470Heli.Luotola@sgs.comVesa Linja-ahoSIL - Sähköinsinöörit ry
Puh:0402208644linjaaho@gmail.comLinkit
- Esimerkki viranomaisen markkinavalvontatoimenpiteiden kohteeksi joutuneesta latausasemasta:
- STEKin verkkosivu sähköautoista ja niiden lataamisesta
- STEKin verkkosivu sähköautoista taloyhtiössä
- Tukesin toiminnanharjoittajarekisteri, josta voi tarkistaa sähköliikkeen urakointioikeudet
- Tukesin verkkosivu turvallisesta sähköauton lataamisesta
Tietoja julkaisijasta
Takomotie 8
00380 Helsinki
http://www.stek.fi
Sähköinsinöörit - SIL ry on sähkö-, elektroniikka-, automaatio-, energia-, ICT- ja valaistusaloilla työskentelevien sähköalan asiantuntijoiden ja sähköalaa opiskelevien tulevaisuuden osaajien järjestö, joka koostuu henkilö- ja yritysjäsenistä.
https://www.sil.fi/
SGS on maailman johtava tarkastus-, testaus-, verifiointi- ja sertifiointiyritys.
https://www.sgs.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta STEK ry - Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus
Kuluttajallakin on vastuu litiumioniakkujen turvallisuudesta13.6.2022 11:49:17 EEST | Tiedote
Litiumioniakut ovat yleistyneet nopeasti ja niitä on kaikkialla, niin kuluttajakäytössä kuin valtavina määrinä erilaisissa kuljetusketjuissa. Riskinä on, ettei kaikkia litiumioniakkuihin liittyviä vaaroja tunneta tai niistä ei väliteä. Kuluttajallakin on vastuuta huolellisuusvelvoitteen kautta. Sen laiminlyöminen saattaa johtaa tuottamukselliseen vastuuseen.
Opas veneen sähköjärjestelmästä päivittyi erityisesti akkujen osalta7.3.2022 13:13:11 EET | Tiedote
STEK ry:n Sähkö ja vene -oppaasta on julkaistu jo viides, osin uudistettu painos. Tuore Sähkö ja vene - uudistettu painos 2022 sisältää paljon uutta tietoa erityisesti akuista. Veneilyssäkin suosiotaan kasvattaneissa litiumioniakuissa on monia hyviä puolia, mutta niihin liittyy myös asioita, joita on hyvä huomioida. Oppaan päivitetyssä osuudessa käydäänkin läpi uuden akkutyypin käyttöönottoon liittyviä asioita.
Aki Linnanahde tekee selvää energiamurroksesta – aurinkoenergiaan tutustuttiin Salossa19.1.2022 11:00:00 EET | Tiedote
Tonneittain biojätettä, panikointia tuulivoimalan huipulla ja paikkoja, joihin tavalliset tallaajat eivät koskaan pääse – Aki Linnanahteen luotsaama sarja tutustuttaa päästöttömän sähkön tuotantoon ja energiamurrokseen hauskasti ja harvinaisen selkeästi.
Energiamurroksesta selkoa Aki Linnanahteen viihteellisellä dokumentilla19.1.2022 11:00:00 EET | Tiedote
Tonneittain biojätettä, panikointia tuulivoimalan huipulla ja paikkoja, joihin tavalliset tallaajat eivät koskaan pääse – Linnanahteen energiamurros tutustuttaa päästöttömän sähkön tuotantoon ja energiamurrokseen viihteellisesti ja harvinaisen selkeästi.
STEK vahvistaa panostuksia myöntämiinsä avustuksiin – uusi hallitus valittu13.12.2021 15:28:42 EET | Tiedote
Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry:n toimintasuunnitelma ja budjetti vuodelle 2022 sekä yhdistyksen uuden hallituksen kokoonpano vahvistettiin yhdistyksen syyskokouksessa 9.12.2021. Avustustoimintaan, yliopistoyhteistyöhön sekä lasten ja nuorten hankkeisiin varatun rahoituksen suhteellinen osuus kasvoi eniten.