SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Puutarhakausi alkaa – suosituimmat grillit voidaan viedä käsistä jo huhtikuun aikana

Jaa
Grillikauden aloitus ja pihan laittaminen kevätkuntoon alkaa kiinnostaa suomalaisia jo siinä vaiheessa, kun maisema on vielä luminen, selviää S-ryhmän myyntidatasta. Korona-aikana suomalaiset vallannut puutarhainnostus jatkuu edelleen, ja kotiviljely kiinnostaa nyt yhä useampaa.
Viime kesän hitti eli pizzauuni kiinnostaa asiakkaita edelleen. Kuva: Mustang
Viime kesän hitti eli pizzauuni kiinnostaa asiakkaita edelleen. Kuva: Mustang

S-ryhmän raudan ja pihan myyntipäällikkö Marko Väänänen kertoo, että grillien kysyntä alkoi tänä vuonna kasvaa jo hyvissä ajoin maaliskuun puolella. Maaliskuun puolivälissä viikolla 11 grillejä myytiin 24 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana.

”Osittain tämä johtuu myös viime vuosien kovasta kysynnästä. Asiakkaat haluavat varmistua siitä, että saavat juuri toivomansa tuotteen, oli kyse sitten grillistä tai vaikka pienestä kasvihuoneesta omalle pihalle. Myös grillikausi avataan nykyään aikaisemmin kuin ennen. Suomalaiset eivät enää odota toukokuun lämpimiin päiviin, vaan yhä useampi kaivaa grillin esille jo maalis-huhtikuussa tai grillaa ympäri vuoden”, Väänänen selventää.

Grillien osalta kuumimmaksi myyntikuukaudeksi Väänänen povaa nyt käynnissä olevaa huhtikuuta.                                                                                   

”Viime vuoden huhtikuussa viisinkertaistimme myynnin edellisen vuoden huhtikuuhun verrattuna, ja osa suosituimmista tuotteista myytiin jopa loppuun. Erityisesti hiiligrillien valikoima ja suosio on kasvussa: esimerkiksi kamado-grillejä myydään nyt paljon. Myös viime kesän hitit eli pizzauunit kiinnostavat asiakkaita edelleen, kuin myös perinteisemmät kaasugrillit”, Väänänen sanoo.

Puutarhanhoitobuumi porskuttaa edelleen – onko tämän kesän hitti tryffelitammi?

Pandemia-aikana suomalaiset ovat innostuneet puutarhanhoidosta, ja suosio jatkuu edelleen. S-ryhmän helmikuussa 2022 tekemän asiakastutkimuksen mukaan 60 % vastaajista ostaa pihan ja puutarhan tuotteita muutaman kerran vuodessa ja 10 % kuukausittain. Selvästi eniten viimeisen vuoden aikana vastaajat olivat ostaneet multia, lannoitteita sekä komposti- ja huussikuivikkeita (75 %) sekä siemeniä (54 %).

Tällä hetkellä myös ruoan kasvattaminen itse näyttää kiinnostavan yhä useampaa suomalaista.

”Kotiviljelyä harrastetaan niin parvekkeilla, pienissä kasvihuoneissa kuin isommillakin kasvimailla, joilla pyritään jopa omavaraisuuteen. Yhteistä näille kaikille on ruoan kasvattamiseen liittyvä ilo, jännitys ja uuden oppiminen”, Väänänen sanoo.

Viihtyisyyttä omalle terassille, parvekkeelle tai pihalle haetaan tietenkin myös viherkasveilla ja kesäkukilla. Väänäsen mukaan esimerkiksi tuijat ovat S-ryhmän myymälöissä vuosi vuodelta suositumpia, samoin kuin erilaiset amppelit ja hortensiat.

”Tämän kesän hitiksi voi muodostua tryffelitammi eli puu, jonka juureen on ympätty tryffelisienen rihmastoa. Tryffelit muodostuvat noin kuuden vuoden kuluttua metrin säteelle isäntäpuusta, 5–30 sentin syvyyteen. Taimet tulevat Puutarha Tahvoselta ja ne ovat kasvaneet Juvalla. Ne ovat yksinmyynnissä meillä S-ryhmässä”, Väänänen paljastaa.

Puutarhan pop upit täydentävät verkostoa parannellulla konseptilla

Suurempien myymälöiden varsinaisia puutarhaosastoja täydentävät tänäkin kesänä puutarhan pop upit, jotka nousevat noin 200 S-ryhmän myymälän parkkipaikoille. Konseptin ideana on tuoda puutarhatuotteita ja kesäkukkia saataville myös niihin myymälöihin, joista ei löydy varsinaista kesäpihaa. Puutarhan pop upit avautuvat huhtikuun aikana säiden mukaan.

”Kaksi vuotta sitten lanseeratut pop upit ovat saaneet asiakkailta positiivisen vastaanoton. Asiakkaat arvostavat mahdollisuutta ostaa kotiin tai mökille kesäkukat, mullat ja muut tärkeimmät puutarhatuotteet ruokaostosten yhteydessä”, Väänänen toteaa.

Konseptiin on tehty tälle kesälle pieniä parannuksia, joiden tavoitteena on helpottaa asioimista. Pop upeista löytyy tänä vuonna esimerkiksi opasteet, joista asiakas saa neuvoja kesäkukkien valintaan eri olosuhteisiin, kuten aurinkoiselle, puoliaurinkoiselle tai paahteiselle kasvupaikalle. Näin on pyritty siihen, että asiakas osaa valita juuri omalle pihalleen sopivia lajikkeita ja saa ne menestymään.

Lisäksi asiointia on helpotettu siten, että asiakas voi ottaa kuvan haluamastaan tuotteesta, maksaa sen sisällä myymälässä ja nostaa sen jälkeen suoraan autoon. Isot multasäkit on puolestaan sijoitettu parkkialueelle niin, ettei niitä tarvitse kantaa edestakaisin, vaan auton voi peruuttaa suoraan lavan viereen.

”Tarkoituksena on ollut luoda helposti lähestyttävä, matalan kynnyksen inspiroiva pieni puutarhamyymälä, josta voi hankkia kaiken tarpeellisen kesäkukkien istuttamiseen mökille ja kotiin tai vaikka viemisiksi vierailulle.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Marko Väänänen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, marko.vaananen@sok.fi, puh. 010 7681637

Kuvat

Viime kesän hitti eli pizzauuni kiinnostaa asiakkaita edelleen. Kuva: Mustang
Viime kesän hitti eli pizzauuni kiinnostaa asiakkaita edelleen. Kuva: Mustang
Lataa
Puutarhan pop up. Kuva: Anssi Vuohelainen
Puutarhan pop up. Kuva: Anssi Vuohelainen
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote

Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.

Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote

Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye