Suomessa myydyistä ruusuista 86 prosenttia on reilusti tuotettuja
Reilun kaupan volyymituotteiden banaanin ja kahvin myynti kärsi koronan tuomista muutoksista ihmisten arkeen sekä hotellien, kahviloiden ja ravintoloiden rajoituksista. Pandemia vaikutti myös tuottajayhteisöjen toimintaan ja Reilu kauppa ohjasi pandemian aikana yli 15 miljoonaa euroa kriisistä selviämiseen.
”Kukkien merkittävä markkinaosuus selittyy vähittäiskauppojen reiluilla valinnoilla. Tällä prosenttisosuudella Suomi on ehdottomasti Reilun kaupan kukkien myynnin kärkimaita”, Reilun kaupan kaupallisen työn päällikkö Tuija Kopra iloitsee.
Suomalaiset käyttivät keskimäärin 49 euroa Reilun kaupan tuotteisiin viime vuoden aikana, mikä on kahdeksan euroa enemmän kuin vuonna 2020. Suomen myynneistä kertyi 2,6 miljoonaa euroa Reilun kaupan lisää. Lisän avulla viljelijäosuuskunnat ja työntekijöiden järjestöt muun muassa parantavat tilojen rakennuksia, tehostavat tuotantoa, järjestävät koulutuksia ja tarjoavat pienlainoja.
Yritysvastuun ja vastuullisen kulutuksen merkitys on viime vuosina kasvanut huomattavasti Virossa, Latviassa ja Liettuassa – ja se heijastuu myös Reilun kaupan tuotteiden kysyntään. Tuotteiden volyymimääräinen myynti lähes tuplaantui edellisvuodesta. Suosituimpia Reilun kaupan tuotteita Baltian maissa ovat kahvi, suklaa, banaanit, sokeri ja jäätelö.
”Reilun kaupan asema on sekä Suomessa että maailmalla ennallaan. Kun tarjontaa on, Reiluja tuotteita päätyy ostoskoreihin samaan tahtiin kuin ennenkin – ja monissa maissa Reilu kauppa on jatkanut jopa nopeaa kasvua myös poikkeusoloissa”, Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen sanoo.
”Reilun kaupan tehtävä ja tavoitteet ovat nyt ajankohtaisempia kuin koskaan aikaisemmin”
Yritysten on entistä vahvemmin huomioitava ympäristö- ja sosiaalinen vastuu tuotantoketjuissa. Reilu kauppa tukee sekä Reilun kaupan piirissä olevia että muita yrityksiä huolellisuuskäytänteissä ja niiden luomisessa. Tärkeänä osana Reilun kaupan vaikuttamistyötä on ollut kampanjointi kunnianhimoisen yritysvastuulain puolesta niin Suomeen kuin koko Eurooppaan.
”Reilun kaupan tehtävä ja tavoitteet ovat nyt ajankohtaisempia kuin koskaan aikaisemmin. Varsinkin Euroopassa yritysvastuun merkitys korostuu lainsäädännön myötä. Olemme osaltamme vaikuttaneet aktiivisesti siihen, että sääntely tukee kunnianhimoista yritysvastuuta ja tekee vastuullisuudesta yrityksille aiempaakin vahvemman kilpailuedun”, Sivonen toteaa.
Toinen merkittävä Reilun kaupan sertifiointia ja kriteerejä täydentävä kokonaisuus on ulkoministeriön ja yritysten rahoittama ohjelmatyö ja sen kehitysyhteistyöhankkeet. Hankkeiden avulla pystytään esimerkiksi edistämään viljelytilojen tasa-arvoa, kouluttamaan viljelijöitä ja työntekijöitä sekä vähentämään hiilipäästöjä tuotantoketjuissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne SivonenToiminnanjohtaja
Puh:044 356 9369janne.sivonen@fairtrade.fiLeena KummuViestintä- ja markkinointipäällikkö
Puh:050 569 1836leena.kummu@fairtrade.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry vastaa siitä, että Reilu kauppa näkyy ja menestyy Suomessa. Olemme osa maailmanlaajuista Reilun kaupan verkostoa. Teemme vaikuttamistyötä vastuullisemman kaupankäynnin ja kuluttamisen puolesta, toteutamme kehitysyhteistyötä ja johdamme Reilun kaupan kansainvälistä ihmisoikeustyötä.
Reilu kauppa -sertifioinnin piirissä on yli 1,8 miljoonaa viljelijää ja työntekijää Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Reilu kauppa maksaa mukana oleville viljelijöille markkinahintojen heilahteluilta suojaavaa takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Viljelijöille tarjotaan koulutusta sekä itse viljelyyn ja vastuullisuus- ja ympäristökysymyksiin että kaupankäyntiin. Lisäksi viljelijät ovat vahvasti mukana Reilun kaupan kehittämisessä – heillä on puolet järjestelmän päätösvallasta.
Suomessa ensimmäinen Reilun kaupan tuote, kahvi, tuli myyntiin vuonna 1999. Suomen markkinoilta löytyy noin 1 700 Reilun kaupan tuotetta. Tuotteista suomalaisten suosikkeja ovat banaani, kukat, kahvi, kaakaotuotteet ja viini. Reilu kauppa ry:llä on 32 jäsenjärjestöä ja olemme toimineet Suomessa jo yli 20 vuotta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön26.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit ratkaisuksi marjanpoiminnan ongelmiin5.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit luonnonmarjanpoimintaan ihmisoikeusongelmien ratkaisemiseksi. Uudet kriteerit vähentävät poimijoiden taloudellisia riskejä, lisäävät marjayritysten vastuuta ja vaativat muun muassa työsuhteisuutta. Kriteerit edellyttävät läpinäkyvyyttä ja reiluutta koko toimitusketjulta, mikä lisää alan vastuullisuutta.
Reilu kauppa ratkomaan kotimaisen marjanpoiminnan haasteita7.3.2024 07:32:00 EET | Tiedote
Suomen Reilu kauppa on käynnistänyt yhteistyössä yritysten kanssa pilottihankkeen, jossa on mukana koko luonnonmarja-alan toimitusketju. Pilotin tavoitteena on luoda luonnonmarjoille paikalliset sertifiointikriteerit, joilla pyritään ratkomaan marjanpoiminnan haasteita Suomessa. Reilu kauppa työskentelee nyt ensimmäistä kertaa kotimaisten tuotteiden kriteerien parissa. Pilotilla haetaan vaikuttavuutta jo tulevan kesän poimintakaudeksi.
Kysely: Valtaosa suomalaisista ei hyväksy lapsityövoiman hyväksikäyttöä suklaan valmistuksessa9.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Lapsityö on edelleen vakava ongelma kaakaontuotannossa. Tuoreen kyselyn mukaan 86 prosenttia suomalaisista ei hyväksy kaakaontuotannossa yleisesti esiintyvää haitallista lapsityötä. Valtaosan mielestä yritysten tulisi kertoa avoimesti, miten ne ovat varmistaneet, ettei suklaan valmistuksessa ole käytetty hyväksi lapsityövoimaa.
Selvitys: Yrityksillä on paljon petrattavaa ihmisoikeusvastuussa18.4.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen selvityksen mukaan suomalaisten yritysten huolehtiminen toimintansa ihmisoikeusvaikutuksista on vasta alkuvaiheessa. Yritysvastuuverkosto FIBS ja Reilu kauppa ry suosittelevat yrityksille ripeitä toimia, jotta kansainvälinen kilpailukyky säilyy.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme