Valitse vastuullista tarjolle kesän juhlapöytään – näin tunnistat eettisesti tuotetun suklaan
Vastuullisuus on kuluttajakäyttäytymisen megatrendi, joka näkyy erityisesti Z-sukupolven keskuudessa. Siksi juhlapöydän tarjottavia kannattaa tänä vuonna miettiä vastuullisuuskulma edellä.
Käyttämällä Tony’s Chocolonelyn tuotteita juhlapöydän leivonnan raaka-aineena teet hyvän valinnan monessa mielessä: voit olla varma, että kyseessä on laadukas ja leivontaan hyvin sopiva tuote, jonka kääreisiin on käytetty minimaalinen määrä pakkausmateriaalia, ja brändi, jonka missio on tehdä suklaasta 100 % orjavapaata.
Miksi eettisesti tuotettu suklaa on kalliimpaa?
Halpa suklaa voi kuulostaa makealta jutulta, mutta edullinen hinta pitää usein sisällään karvaan totuuden: jokaisessa suklaapalassa maistuu lapsityövoiman ja modernin orjuuden kitkerä sivumaku.
Kaakaotuotannon suurimpia ongelmia on lapsityövoiman käyttö ja siihen liittyvä ihmiskauppa, joka juontaa juurensa viljelijöiden äärimmäisestä köyhyydestä.Jo pelkästään Ghanassa ja Norsunluurannikolla yli 1,56 miljoonaa lasta ja ainakin 30 000 modernin orjuuden uhria on pakotettu työskentelemään kaakaoviljelmillä.
Suklaan toimitusketjussa voitot jakautuvat epätasaisesti: suklaa-alan jättiyritykset hyötyvät alhaisista kaakaon ostohinnoista, jonka seurauksena maanviljelijät joutuvat elämään köyhyydessä.
Kaakaopavuista viljelijöille maksettu hinta määräytyy maailmanmarkkinahintojen perusteella. Ghanassa ja Norsunluurannikolla elinkustannukset päivässä ovat 2,16–2,49 dollaria [1] . Kaakaobarometrin perusteella viljelijät näissä maissa ansaitsevat keskimäärin 0,78 dollaria päivässä[2].
[1] Living Income Community of Practice, 2018
[2] Cocoa Barometer, 2018
Tony’s Chocolonelyn viiden hankintaperiaatteen ketju
Tony's Chocolonelyn kaikkea tekemistä ohjaamissio tehdä 100 % orjavapaasta suklaasta uusi normaali – ja usko siihen, että ainoa tapa tehdä se on yhteistyössä muiden suklaan ystävien kanssa. Suklaayhtiöiden, kaakaonviljelijöiden, hallitusten, vähittäiskaupan ja suklaafanien on yhdistettävä voimansa muuttaakseen alaa kohti parempaa.
Tony’s Chocolonely on kehittänyt viisiosaisen hankintaperiaatteiden ketjun, joka auttaa suklaabrändejä muuttamaan toimitusketjujaan ja kasvamaan kestävän kehityksen edelläkävijöiksi.
Tony’sin viisi hankintaperiaatetta ovat:
1. hankkia vain jäljitettävissä oleviakaakaopapuja
2. maksaa korkeampi hinta kaakaosta
3. ostaa vahvoilta viljelijöiltä
4. tehdä pitkäaikaisia sitoumuksia
5. taata tuottavuus ja laatu
Tietoa Tony’s Chocolonelysta:
Tony’s Chocolonely on B-Corp- ja Reilu Kauppa -sertifioitu suklaanvalmistaja, joka asettaa sosiaalisen vaikuttavuuden tuloksen tahkomisen edelle ja pyrkii sertifikaatteja laajempaan vaikuttavuuteen tehdäkseen suklaasta sataprosenttisesti orjuusvapaata. Eikä ainoastaan omasta suklaastaan, vaan kaikesta suklaasta maailmanlaajuisesti.
Yrityksen perusti kolme journalistia vuonna 2005 tutkiessaan orjuutta kaakaoteollisuudessa hollantilaista Keuringsdienst van Waarde -TV-ohjelmaa varten. He järkyttyivät huomatessaan, että maailman suurimmat suklaanvalmistajat ostivat kaakaota viljelmiltä, jotka käyttävät hyväkseen orja- ja lapsityövoimaa.
Siitä lähtien Tony’s Chocolonely on omistautunut lisäämään tietoisuutta ja poistamaan eriarvoisuutta suklaateollisuudessa. Tony’s Chocolonely näyttää esimerkkiä ja rakentaa suoria pitkäaikaisia suhteita kaakaonviljelijöiden kanssa Ghanassa ja Norsunluurannikolla, maksaa heille korkeampaa hintaa ja tekee työtä nykyaikaisen orjuuden taustalla olevien syiden ratkaisemiseksi.
Tony’s Chocolonely haluaa inspiroida koko alaa tekemään sataprosenttisesti orjuusvapaasta suklaasta uuden normin. Brändi on kasvanut Alankomaissa markkinajohtajaksi ja sen suklaat ovat saatavilla maailmanlaajuisesti. Tony’s Chocolonelyn tuotteiden kääreisiin on käytetty minimaalinen määrä pakkausmateriaalia ja kaikki kääreiden osat ovat kierrätettäviä.
Verkkosivut:
https://tonyschocolonely.com/fi/fi
https://tonyschocolonely.com/petition
Seuraa Tony’s Chocolonelya somessa:
https://www.instagram.com/tonyschocolonely/
https://www.facebook.com/tonyschocolonely
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jessica LinstenTony's Chocolonely, Marketing Manager Nordics
Puh:+46 70 776 6572jessica@tonyschocolonely.comSonja KoistinenIndieplace Oy
Puh:+358 41 731 1946sonja.koistinen@indieplace.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tony's Chocolonely
Tony’s Chocolonely lanseeraa kaksi uutta suklaalevyä juhlistaakseen kumppanuutta Ben & Jerry’sin kanssa10.1.2023 11:19:53 EET | Tiedote
Suklaalevyt täydentävät kahden yhteiskunnallisesti vaikuttavan yrityksen välistä kumppanuutta. Viime syksynä lanseerattujen Ben & Jerry’s Chocolate Love A-Fair -jäätelöiden seuraksi liittyvät uudet limited edition -suklaalevyt. Chocolate Fudge Brownie - ja Strawberry Cheesecake -suklaalevyt saapuivat kauppoihin tammikuun alussa.
Tony’s Chocolonely julkaisi reilun suklaakalenterin4.10.2022 07:15:00 EEST | Tiedote
Vastuullisen suklaan tuottaja Tony’s Chocolonely julkaisi ensimmäisen suklaakalenterinsa. Countdown Calendar -suklaakalenteri on luotu maistuvaksi tavaksi odottaa jouluaattoa sekä lisäämään tietoisuutta suklaateollisuuden epäkohdista. Tony's Chocolonelyn suklaakalenteri on yksi markkinoiden ainoista reiluista vaihtoehdoista ollen täydellinen lahja vastuullisuudesta tietoisille suklaafaneille ja kaikille, jotka haluavat ostaa itselleen syyllisyydestä vapaan juhlaherkun.
Ben & Jerry’s yhdistää voimansa Tony’s Chocolonelyn kanssa tehdäkseen suklaasta 100 % orjatyöstä vapaata18.8.2022 11:26:21 EEST | Tiedote
Chocolate Love A-Fair: suklainen rakkaustarina, jolla on vakavasti otettava missio. Juhlistamme tätä uusilla maukkailla suklaa- ja jäätelöherkuilla!
Tony’s Chocolonely haluaa kääntää katseen kaakaon hinnoitteluun vuoden suurimpana suklaapyhänä13.4.2022 10:00:10 EEST | Tiedote
Eikö olekin paradoksaalista, että lapset saavat virpomisesta palkaksi suklaata, vaikka useiden suklaiden tuotantoketjuissa on käytetty lapsityövoimaa? Suurin osa suklaan ihmisoikeusongelmista johtuu kaakaon tuottajille maksettavasta liian alhaisesta hinnasta, joka on tuoreen julkaisun perusteella edelleen liian matala.