FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Uudessa oppaassa neuvoja arjen raha-asioiden hoitoon toisen puolesta

Jaa
Etsitkö keinoja hoitaa ikääntyvien vanhempiesi pankkiasioita tai hoidatko näitä asioita jo jonkun toisen puolesta? Haluaisitko itse päättää, kuka saa tulevaisuudessa hoitaa asioitasi, jos et itse siihen kykene? Tiedätkö, miten edunvalvontavaltakirja tehdään? FINEn uudessa oppaassa Täysi-ikäisen edunvalvonta ja pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioiden hoito käydään perusteellisesti läpi edunvalvonnan lisäksi erilaisia kevyempiä vaihtoehtoja hoitaa pankki-, sijoitus- ja vakuutusasioita toisen puolesta.

”Monet kokevat läheistensä pankki- ja vakuutusasioiden hoidon hankalana ja monimutkaisena asiana. Edunvalvonta-asiat ovat useimmille meistä tuntemattomia, ja tietoa kuinka pankkiasioita voi toisen puolesta sujuvasti hoitaa tarvitaan lisää. Myös oman toimintakyvyn heikkeneminen tai loppuminen voi tuoda vaikeuksia asioiden hoitoon”, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan asiantuntija Sasu Heino sanoo.

FINEn laatima uusi opas on tiivis ja ymmärrettävä tietopaketti erityisesti pankki-, sijoitus- ja vakuutusasioiden hoidosta toisen puolesta, tapahtui se sitten valtakirjamenettelyllä tai edunvalvonnan kautta. Oppaan laadinnassa on kuultu asiantuntijoita Digi- ja väestötietovirastosta ja Finanssiala ry:stä.

Oppaassa on käytännön esimerkkejä muistisairaan henkilön asioiden hoidosta, toisen puolesta asioinnista valtakirjan avulla, tilinkäyttöoikeuksien antamisesta ja pankkitunnusten käyttämisestä. Tietoa voi hakea myös henkilö, joka haluaa itse varautua oman terveydentilansa heikentymiseen tai yllättäviin tilanteisiin tekemällä edunvalvontavaltuutuksen.

”Laatimalla edunvalvontavaltuutuksen hyvissä ajoin pystyt itse vaikuttamaan siihen, kuka asioitasi hoitaa ja miten niitä hoidetaan sitten, jos et enää itse kykene. Sen kautta voi siis vaikuttaa asioiden hoitoon tulevaisuudessa ja helpottaa omaistenkin taakkaa. Edunvalvontavaltuutus ja siihen liittyvä järjestely on holhoustoimilain mukaiseen edunvalvontaan nähden kevyempi ja joustavampi menettely”, Heino jatkaa.

FINE on mukana Digi- ja väestötietoviraston (DVV) Omissa käsissä -kampanjassa, jossa herätellään suomalaisia ottamaan tulevaisuuden päätökset omiin käsiin tekemällä edunvalvontavaltuutus itselleen tai läheiselleen. Tutustu myös Suomi.fi:n oppaaseen edunvalvonnasta ja edunvalvontavaltuutuksen teosta.

Tutustu FINEn oppaaseen: Täysi-ikäisen edunvalvonta ja pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioiden hoito.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki

http://www.fine.fi

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.

FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.

10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote

Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.

Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye