RAPORTTI: Joka kymmenes Cannes Lionsin voittaja hyödynsi metaverseä
”Metaverse tuli ryminällä maailmanluokan markkinointiin. Yksi kymmenestä voittajasta on yllättävän paljon, ottaen huomioon kuinka harva oli edes kuullut siitä vuosi takaperin”, toteaa Kurion luova johtaja ja tutkimuksesta vastannut Jari Lähdevuori. ”Lukuun vaikuttaa luonnollisesti se, että osa metaversen ilmenemismuodoista on meille jo tuttuja vuosien takaa.”
Metaverse nousi laajasti keskusteluihin Facebookin vaihdettua nimensä Metaan lokakuussa 2021. Sanan määritelmä ei ole vielä vakiintunut. Tutkimustamme varten määrittelimme sen keskusteluissa eniten näkyvien konkreettisten ilmenemismuotojen kautta. Metaverse-kampanjoihin luettiin kaikki työt, joissa oli hyödynnetty jotain seuraavista: videopelaaminen, AR (augmented reality), VR (virtual reality), MR (mixed reality), NFT (non-fungible token), lohkoketju (blockchain), kryptovaluutat, avatarit, digitaaliset kaksoset (digital twins), ja metaverse itsessään.
Videopelaaminen on laajimmin käytetty metaversen ilmenemismuoto Cannes Lionsin voittajatöissä. 48 % kaikista metaverse-kampanjoista liittyi pelaamiseen. Seuraavina tulivat AR (24 %), VR (17 %), NFT (11 %) ja avatarit (11 %).
”Löydösten valossa metaverseen kannattaa sukeltaa tuttujen asioiden kautta. Somekanavien AR-filtterit ovat hyvä esimerkki. Suurin osa AR-teknologiaa hyödyntäneistä voittajista olikin tehty Instagramissa, jossa kynnys kokeilulle on ymmärrettävästi matala”, kommentoi Lähdevuori.
Sosiaalinen media ja metaverse tukivat toisiaan Cannes Lions 2022 -voittajissa. Social & Influencer Lions -kategoriassa oli tuplasti metaverse-kampanjoita kaikkien kategorioiden voittajiin verrattuna. Kategoriassa oli myös selvästi enemmän töitä, joissa metaverse oli idean ytimessä, eikä ainoastaan osana kokonaisuutta.
”Lainatakseni tuoreimman Social Media Marketing Trends -raporttimme asiantuntijahaastatteluja, some tulee olemaan sisäänheittäjä metaverseen”, summaa Lähdevuori.
Cannes Lions on merkittävin markkinointialan kilpailu ja maailman johtavia luovuuteen keskittyviä festivaaleja. Järjestyksessään 70. Cannes Lions järjestettiin 20.–24.6.2022. World-Class Lessons On Metaverse in Marketing-tutkimus julkaistiin ensimmäistä kertaa. Se on osa Kurion ja Cannesin tutkimushanketta, jossa on tarkasteltu vuodesta 2012 lähtien voittajatöitä uusien trendien valossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Jari Lähdevuori
Luova johtaja & partneri
Kurio // The Social Media Age(ncy)
+358 50 530 6639
jari@kurio.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kurio on sosiaaliseen mediaan erikoistunut luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Kurion, Caverionin ja Microsoftin kampanja neljänneksi paras viestintätyö maailmassa29.10.2024 14:49:29 EET | Tiedote
29.10.2024 WASHINGTON D.C. - - Suomen energiaviisain koulu -kampanja palkittiin neljänneksi parhaana työnä Global SABRE Awardsissa. Kyseessä on historian paras sijoitus suomalaiselle työlle tässä maailman laajimmassa viestintäalan kisassa. Kurion suunnittelema ja toteuttama kampanja tehtiin Caverionille ja kumppaneina työssä olivat myös Microsoft ja Oulun kaupunki. Yli vuoden kestäneen hankkeen tavoitteena oli auttaa koululaisia ympäri Suomen ymmärtämään rakennetun ympäristön energiaviisautta Minecraftin avulla.
Kurio liittyy SAMY Alliancen riveihin – tähtää globaaliin kasvuun some edellä5.3.2024 08:44:56 EET | Tiedote
Kurio yhdistyy osaksi SAMY Alliancea. SAMY Alliance tarjoaa teknologia- ja dataohjatusti social-first-markkinoinnin palveluita ja on perustamisvuodestaan 2013 lähtien tehnyt voimakasta kasvua vuosittain, rakentaen asemaansa johtavana globaalina toimijana alallaan. Someen erikoistunut luova toimisto Kurio tulee johtamaan SAMY Alliancen Pohjoismaiden laajentumista. Yhdistymisen myötä Kurion osakkaat liittyvät SAMY Alliancen osakkeenomistajien joukkoon.
Ajatteletko ennen kuin jaat? Jaa hyvää energiaa -painike pistää miettimään somekäyttäytymistä22.8.2023 09:04:12 EEST | Tiedote
Helen muuttaa internetin Jaa-painikkeet Jaa hyvää energiaa -painikkeiksi. Muutoksen tekevä selain-plugin on osa Helenin loppuvuoden isoa Hyvää energiaa jakamassa -kampanjaa. Siinä keskitytään nimensä mukaisesti positiivisen energian jakamiseen ihmiseltä ihmiselle.
Kurio panosti työntekijäkokemukseen – tulos näkyy työtyytyväisyyskyselyssä ja sairauspoissaoloissa24.7.2023 16:04:12 EEST | Tiedote
Kurio tarttui korona-aikana esiin tulleisiin haasteisiin ja uudisti strategiansa. Vuodesta 2021 alkanut työ näkyy positiivisesti hyvänä työntekijäkokemuksena, kertoo tuore työtyytyväisyyskysely.
Tekoäly herätti lastenkirjan piirroshahmon eloon virtuaalivaikuttajana21.4.2023 12:02:05 EEST | Tiedote
Energiayhtiö Helen julkaisi lastenkirjan, joka tuo perheille sekä kasvatuksen ammattilaisille uudenlaisen keinon kertoa lapsille energiasta ja energiamurroksesta. Kirja on osa poikkeuksellisen laajaa hanketta, jonka tarkoitus on paitsi tarjota helposti ymmärrettävää tietoa lapsille myös tukea vanhempia ja ammattilaisia energiakasvatuksessa. Tarinan levittämistä varten kirjan päähenkilöstä luotiin tekoälyn avulla virtuaalivaikuttaja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme