RAPORTTI: TikTok dominoi Cannes Lionsissa – somekampanjat ovat valtavirtaa palkintopallilla
”Vuodesta 2012 alkanut analyysimme osoittaa miten somesta on tullut erottamaton osa markkinointia”, toteaa Kurion luova johtaja, tutkimuksesta vastaava Jari Lähdevuori. ”Somevoittajien osuus on kasvanut tasaisesti ajan yli ja viimeisinä vuosina saavuttanut saturaationsa. Tuskin näemme enää hyppyä lähemmäs sataa prosenttia. Kiinnostavinta itselleni onkin voittajien tarkempi analyysi, joka paljastaa mihin somemarkkinointi on menossa.”
TikTokin rooli Cannes Lionsin somevoittajissa on kasvanut. Yksittäisiin somekanaviin tehdyissä kampanjoissa TikTok oli voittaja. 6 % kaikista Cannes Lions 2022 -kisassa palkituista somekampanjoista oli rakennettu TikTokin ympärille. Seuraavina tulivat Twitter (5 %), Instagram (3 %), WhatsApp (2 %) ja YouTube (2 %).
Uusimmista trendeistä myös metaverse näkyi Cannes Lionsin somevoittajissa. 16 % kaikista somea hyödyntäneistä kampanjoista kiinnittyivät metaverseen. Suurin osa näistä liittyi pelaamiseen, mutta myös AR- ja VR-teknologiat olivat laajasti esillä.
”Maailman parhaassa markkinoinnissa nähtäviin trendeihin tarttuminen on luonnollisesti fiksua – toki omalla ja yllättävällä tavalla toteutettuna”, kommentoi Lähdevuori. ”Toinen hyvä lähtökohta on katsoa asioita, joita ei vielä ole tehty laajasti. Yksi näistä on vaikuttajamarkkinoinnin nivominen idean ytimeen. Vain 17 % somevoittajista oli integroinut vaikuttajat kampanjaideaansa. Tämä osoittaa, että edelleen, kaikkien vaikuttajamarkkinoinnista puhuttujen vuosien jälkeen, se nähdään mediavalintana ja tulee pöydälle suunnittelun loppumetreillä.”
Cannes Lions on merkittävin markkinointialan kilpailu ja maailman johtavia luovuuteen keskittyviä festivaaleja. Järjestyksessään 70. Cannes Lions järjestettiin 20.–24.6.2022. World-Class Lessons On Social Media Marketing -tutkimus julkaistiin yhdeksättä kertaa. Otosjoukkona on kahdeksan keskenään erilaista kategoriaa, jotka hyödyntävät laaja-alaisesti erilaisia markkinointiviestinnän keinoja: Brand Experience & Activation, Design, Direct, Media, Mobile, PR, Social & Influencer ja Titanium. Näissä kategorioissa oli yhteensä 329 voittajaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Jari Lähdevuori
Luova johtaja & partneri
Kurio // The Social Media Age(ncy)
+358 50 530 6639
jari@kurio.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kurio on sosiaaliseen mediaan erikoistunut luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Kurion, Caverionin ja Microsoftin kampanja neljänneksi paras viestintätyö maailmassa29.10.2024 14:49:29 EET | Tiedote
29.10.2024 WASHINGTON D.C. - - Suomen energiaviisain koulu -kampanja palkittiin neljänneksi parhaana työnä Global SABRE Awardsissa. Kyseessä on historian paras sijoitus suomalaiselle työlle tässä maailman laajimmassa viestintäalan kisassa. Kurion suunnittelema ja toteuttama kampanja tehtiin Caverionille ja kumppaneina työssä olivat myös Microsoft ja Oulun kaupunki. Yli vuoden kestäneen hankkeen tavoitteena oli auttaa koululaisia ympäri Suomen ymmärtämään rakennetun ympäristön energiaviisautta Minecraftin avulla.
Kurio liittyy SAMY Alliancen riveihin – tähtää globaaliin kasvuun some edellä5.3.2024 08:44:56 EET | Tiedote
Kurio yhdistyy osaksi SAMY Alliancea. SAMY Alliance tarjoaa teknologia- ja dataohjatusti social-first-markkinoinnin palveluita ja on perustamisvuodestaan 2013 lähtien tehnyt voimakasta kasvua vuosittain, rakentaen asemaansa johtavana globaalina toimijana alallaan. Someen erikoistunut luova toimisto Kurio tulee johtamaan SAMY Alliancen Pohjoismaiden laajentumista. Yhdistymisen myötä Kurion osakkaat liittyvät SAMY Alliancen osakkeenomistajien joukkoon.
Ajatteletko ennen kuin jaat? Jaa hyvää energiaa -painike pistää miettimään somekäyttäytymistä22.8.2023 09:04:12 EEST | Tiedote
Helen muuttaa internetin Jaa-painikkeet Jaa hyvää energiaa -painikkeiksi. Muutoksen tekevä selain-plugin on osa Helenin loppuvuoden isoa Hyvää energiaa jakamassa -kampanjaa. Siinä keskitytään nimensä mukaisesti positiivisen energian jakamiseen ihmiseltä ihmiselle.
Kurio panosti työntekijäkokemukseen – tulos näkyy työtyytyväisyyskyselyssä ja sairauspoissaoloissa24.7.2023 16:04:12 EEST | Tiedote
Kurio tarttui korona-aikana esiin tulleisiin haasteisiin ja uudisti strategiansa. Vuodesta 2021 alkanut työ näkyy positiivisesti hyvänä työntekijäkokemuksena, kertoo tuore työtyytyväisyyskysely.
Tekoäly herätti lastenkirjan piirroshahmon eloon virtuaalivaikuttajana21.4.2023 12:02:05 EEST | Tiedote
Energiayhtiö Helen julkaisi lastenkirjan, joka tuo perheille sekä kasvatuksen ammattilaisille uudenlaisen keinon kertoa lapsille energiasta ja energiamurroksesta. Kirja on osa poikkeuksellisen laajaa hanketta, jonka tarkoitus on paitsi tarjota helposti ymmärrettävää tietoa lapsille myös tukea vanhempia ja ammattilaisia energiakasvatuksessa. Tarinan levittämistä varten kirjan päähenkilöstä luotiin tekoälyn avulla virtuaalivaikuttaja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme