Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissa
”Phishing-tapaukset ruuhkauttavat pankkiasioiden neuvontaamme. Tuntuu, että lähes päivittäin tulee vastaan uuden tyyppisiä tapauksia, joissa asiakkaita on harhautettu esimerkiksi puhelimen, Facebookin tai sähköpostin välityksellä lähetettyjen linkkien kautta huijaussivustoille, jota kautta rikolliset yrittävät saada haltuunsa asiakkaan pankkitunnustietoja. Edellisistä tapauksista ei välttämättä ole ehditty edes kertoa, kun vastassa on jo uusia, entistä uskottavampia huijaustapauksia”, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.
Asiakkaiden menetykset vaihtelevat pienistä summista jopa satoihin tuhansiin euroihin.
”Nyt tarvitaan erityistä huolellisuutta omien kortti- ja pankkitunnustietojen käytössä ja säilyttämisessä sekä asioinnissa eri palveluissa. Monet palvelut edellyttävät tunnistautumista ja tunnusten käyttö on selvästi myös arkipäiväistynyt. Tarkkana siis pitää olla, mihin tunnuksensa syöttää ja lukea myös tarkasti kaikki vahvistusviestit läpi, jotta voi olla varma mitä asioita on vahvistamassa ja kenen kanssa”, Reunanen sanoo.
”Huijausten välttämiseksi pätee edelleen nyrkkisääntö: kiire pois ja malttia asiointiin. Erityisesti uusissa asiointitilanteissa ja verkkotunnusten käytössä tulee käyttää harkintaa. Olisi päästävä pois myös monelle tutuksi tulleesta tavasta rastia kiireessä erilaisia hyväksymisiä ilman, että edes oikeasti tietää mitä tekee tai hyväksyy”, Reunanen jatkaa.
”Toistamme edelleen samaa perusohjetta: tekstiviestin, sähköpostin tai hakukoneen kautta ei verkkopankkiin tule koskaan kirjautua. Pankin verkkosivujen osoite pitää itse kirjoittaa selaimeen. Tärkeää on myös muistaa, että pankit, poliisi tai mikään muukaan taho ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä”, Reunanen painottaa.
Riidoiksi edenneitä tapauksia asiakkaan ja pankin välillä ratkotaan FINEn Pankkilautakunnassa, joka on päätöksenteossaan riippumaton, tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. Lautakunnan antamat ratkaisusuositukset ovat suositusluonteisia ja niihin voi tutustua FINEn verkkosivujen ratkaisutietokannassa. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elli ReunanenToimitusjohtajaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1226Puh:+358 50 527 9717elli.reunanen@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1246Puh:+358 40 548 3838elina.antila@fine.fiTietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Vakuutukset elämän eri vaiheissa – hyvä tietää4.7.2023 11:39:49 EEST | Artikkeli
Elämän varrella eri vakuutukset korostuvat – nuoren vakuutustarpeet ja tiedot vakuutuksista ovat todennäköisesti erilaiset kuin perheellisen. Omaisuuden ja iän karttuminen sekä muutokset elämäntilanteessa vaikuttavat vakuutusturvaan. Tutustu tietopakettiimme ja lue lisää oppaistamme.
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme