Digipalvelujen rinnalle tarvitaan ihmiskontakti – FINE peräänkuuluttaa toimivaa puhelinpalvelua
”Vaikka digipalvelut ovat arkipäivää, digitaitoisenkin eteen voi tulla pulmatilanteita, joita olisi paljon helpompi ja nopeampi selvittää puhelinpalvelun kautta. Silloin asiakkaan tulisi halutessaan saada myös henkilökohtaista palvelua ainakin puhelimitse”, sanoo FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan toimitusjohtaja Elli Reunanen.
Digisyrjäytyminen koskettaa FINEn mukaan etenkin henkilöitä, joilla ei ehkä ole pääsyä digilaitteille tai jotka eivät osaa käyttää niitä riittävän hyvin tai jotka eivät pysy nopeasti kehittyvän tietotekniikan ja jatkuvasti päivitettävien laitteiden käytössä mukana. Ongelmia on niin ikääntyneillä kuin heillä, joiden äidinkielellä palveluita ei ole tarjolla. Mutta vaarassa ovat niin sanotut diginatiivitkin.
Diginatiivikin voi tulla huijatuksi
Vaikka digipalveluista on tullut osa toimivaa arkea, sillä on myös kääntöpuolensa. Kaiken aikaa kehittyvien digilaitteiden ja -palvelujen käyttäjiltä vaaditaan paitsi jatkuvaa uuden omaksumista myös tarkkaavaisuutta digimaailmassa rehottavan rikollisuuden, kuten tietojenkalastelun ja yhä taitavammin toteutettujen huijausten, varalta.
”Diginatiivitkaan eivät välttämättä aina täysin ymmärrä lukemaansa, osaa arvioida sen luotettavuutta tai he voivat olla perusteettoman luottavaisia. Varsinkin, kun digipalveluja käytetään kiireessä, rutinoinutkin digiosaaja saattaa haksahtaa ja tulla huijatuksi”, Elli Reunanen muistuttaa.
Monipuoliset digipalvelut ja toimiva puhelinpalvelu yhdessä sujuvan asiointikokemuksen takeita
FINE saa yhä enemmän yhteydenottoja tilanteista, joissa digiasiointi ei syystä tai toisesta suju.
"Kun asiakas ottaa meihin yhteyttä, hän on usein jo pyrkinyt selvittämään asiaansa palveluntarjoajan kanssa, mutta se on osoittautunut vaikeaksi tai mahdottomaksi. Puheluun ei vastata tai numerossa vastaa automaatti, jonka numerovalikosta pitäisi päätellä, mihin kategoriaan asia kuuluu. Tämäkin on monelle jo vaikea rasti. On myös tilanteita, joissa asiakas ei ole löytänyt muuta puhelinnumeroa kuin FINEn numeron asiaansa selvittäessään”, Elli Reunanen sanoo.
”Asiakkaalla voi olla ongelma tai kysymys, joka olisi niin hänelle kuin palveluntarjoajallekin helpompi ja nopeampi selvittää ihmisten kesken, esimerkiksi puhelimessa.”
*FINE järjesti 29.9.2022 seminaarin, jossa pureuduttiin digiosaamisen puutteisiin ja digiasioinnin ongelmakohtiin sekä pohdittiin niihin ratkaisuja. Seminaarin pääpuhuja oli it-asiantuntija ja tietokirjailija Petteri Järvinen. Järvinen jakoi FINEn huolen heistä, jotka eivät yllä digiajan osaamisvaatimuksiin. Näitä digisyrjäytymisvaarassa olevia suomalaisia arvioidaan olevan 400 000.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elli ReunanenToimitusjohtajaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1226Puh:+358 50 527 9717elli.reunanen@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1246Puh:+358 40 548 3838elina.antila@fine.fiTietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Vakuutukset elämän eri vaiheissa – hyvä tietää4.7.2023 11:39:49 EEST | Artikkeli
Elämän varrella eri vakuutukset korostuvat – nuoren vakuutustarpeet ja tiedot vakuutuksista ovat todennäköisesti erilaiset kuin perheellisen. Omaisuuden ja iän karttuminen sekä muutokset elämäntilanteessa vaikuttavat vakuutusturvaan. Tutustu tietopakettiimme ja lue lisää oppaistamme.
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme