Joulun hittilahjat ovat nyt foliopalloja, Netflixin inspiroimia leluja ja lämpimiä vaatteita – Prisman joulukaupassa näkyvät kansainväliset vaikutteet sekä “Kidults” -trendi

Vaikka monet perisuomalaiset joulutavarat ja lahjatoiveet ovat edelleen Prisman joulusesongin myydyimpiä tuotteita, niiden rinnalle on noussut uusia suosikkeja, jotka saavat vaikutteita muista joulukulttuureista. Eräs konkreettinen esimerkki on suomalaisille vapunvietosta tuttujen foliopallojen yleistyminen joulukoristelussa.
”Erilaiset foliopallot kasvattavat jatkuvasti myyntiään niin juhlapyhien aikana kuin muinakin vuodenaikoina. Jouluna niitä ostetaan joka vuosi enemmän, ja ne kuuluvat nykyään joulukoristeluun monessa kodissa”, Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.
Myös pukeutumisessa on viime vuosien aikana havaittu trendejä, joissa ilmenee kansainvälisiä vaikutteita: ”Koko perheelle ostettavat yhteensopivat pyjamat ovat esimerkiksi sellainen suuntaus, joka näkyi ensimmäisen kerran Prismassa jo neljä vuotta sitten ja on siitä lähtien kasvanut tasaisesti. Erityisesti Iso-Britanniassa suosittu ugly Christmas sweater -trendi, jossa haetaan mahdollisimman räikeää joulupaitaa tai -vaatetta, on kasvattanut suosiotaan kaikissa ikäryhmissä”, Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen komppaa.
Kidult-trendi ja suositut Netflix-sarjat näkyvät lelumyynnissä
Lelut ovat joulun perinteisiä myyntihittejä, eikä tämäkään vuosi ole poikkeus. Leluhyllyillä on nähtävissä etenkin hittisarjojen vaikutus.
”Perinteisesti pehmolelut ja eritoten isot pehmolelut ovat myyneet erittäin hyvin, ja tämä toistuu myös tänä vuonna. Uusia suosikkeja ovat esimerkiksi Gabby’s Dollhouse -sarjan tuotteet, jotka perustuvat supersuosittuun Netflix-sarjaan. Oma lukunsa on Yhdysvalloista lähtöisin olevat Squishmallows-pehmolelut, joissa keräiltävyys ja monta kertaa vuodessa uudistuva valikoima ruokkii kysyntää. Brändi on tänä jouluna niin suosittu, että se ajaa kaikkien pehmolelujen myyntiä ylöspäin”, Prisman lelujen, laukkujen, jalkineiden ja urheilun myyntipäällikkö Anu Keskinen toteaa.
Mielenkiintoinen ilmiö on Suomeen rantautunut kidult-trendi, jossa lapsenmieliset aikuiset ostavat itselleen ja toisilleen fanittamiaan lelubrändien tuotteita.
”Kidults -ilmiö eli aikuisten leikkimielisyys näkyy esimerkiksi aikuisille suunnattujen LEGO-tuotteiden myynnissä. Näissä tuoteaiheet ovat täysin aikuisten lähtökohdista kehiteltyjä, ikäsuositukset tuotteissa 18+ ja hintapisteet ihan toista kuin puhtaasti lasten lelut. Esimerkkeinä LEGO Architecture, Formula 1 ja Botanical Collection -sarjojen tuotteet. Myös aiemmin mainitut Squishmallowsit ovat aikuistenkin suosiossa”, Keskinen kertoo.
Lämpö ja mukavuus pukeutumisen lahjalistojen kärjessä
Pukeutumisessa joulun juhlakauteen ja sesongille ominaiseen kotoiluun panostetaan kokonaisuudessaan aiempaa enemmän. Lahjaksi hankitaan nyt kuumana käyvän energiakeskustelun vauhdittamana lämpimiä vaatteita.
”Pehmeät paketit sisältävät yhä useammin lämpimiä, pehmeitä ja mukavia käyttövaatteita. Joululahjoissa kestosuosikkeja ovat edelleen yöasut, kylpytakit, lämpimät väliasut ja kerrastot sekä asusteet. Tämän joulun uudet suosikkituotteet ovat paksut ja lämpimät vaatteet, kuten haalarit sekä lämpö- ja villasukat, mikä kertoo suomalaisten varautumisesta kylmään talveen nykyisessä maailmantilanteessa.”, Jonna Halme-Räsänen toteaa.
Materiaaleista suosituin on tänäkin vuonna selkeästi merinovilla.
“Merinovilla on kestosuosikki, sillä se on sekä mukava että lämmin materiaali. Monet käyttävätkin esimerkiksi merinovillakerrastoja niin ulkona kerrospukeutumisessa kuin kotona oloasuina. Prisman House-merinovillakerrastot valmistaa norjalainen yritys, eli kyseessä on lähituotantoa”, Halme-Räsänen kertoo.
Pelit ja elektroniikka pitävät pintansa kodin viihdetuotteissa
Viihdetuotteiden osalta suositut joululahjat ovat melko perinteisiä: uutuuspelit ja elektroniikkatuotteet ovat kysyttyjä vuodesta toiseen.
”Pelijulkaisut nousevat aina jouluna kärkituotteiksi ja muut viihteen perinteiset lahjat, kuten kaiuttimet sekä kuulokkeet, ovat kysyttyjä. Tänä vuonna tuomme tarjolle tuotteita aiempaa laveammassa hintahaarukassa, jotta elektroniikkatuotteissa olisi sopivia vaihtoehtoja saatavilla jokaiselle lompakolle,” Matti Viitanen kertoo.
Top 5 joulun hittilahjat: koti ja viihde
1. KAIUTIN JBL XTREME2 GUNMETAL
2. PS5 Langattomat PULSE 3D -kuulokkeet
3. OMRON E3 INTENSE KIVUNLIEVITTÄJÄ
4. WellO2 Care EU-hengitysharjoituslaite
5. NHL 23 PS4 -peli
Top 5 joulun hittilahjat: lelut
1. Gabbyn nukketalo
2. Sharper Image RC Törmäilyautot
3. NUKKE MAGIC GIRL 43CM
4. Bezzerwizzer -lautapeli
5. Pehmonalle
Top 5 joulun hittilahjat: pukeutuminen
1. Naisten merinovilla aluspusero tai Miesten merinovilla aluspaita
2. Miesten pyjama Reino&Aino
3. Naisten pyjama ja unimaski Aino
4. Koko perheen joulupehmosukat
5. Lasten jouluneule porokuosilla
Top 5 joulun hittilahjat: Retkeily
1. Otsavalo Ledlenser MH5
2. Retkeilyn lahjapakkaus (sis. 2 x istuinalusta, 2 x kuksa, 1 x termospullo)
3. Kuusamon Uistin vuosiuistin 2023 Suomu
4. Monitoimityökalu Leatherman Wingman nylonkotelolla
5. Myrskykeitin Trangia 25-3 UL 3-osainen
Top 5 joulun hittilahjat: Urheilu
1. Karvapohjasuksi OAC KAR 149 + EA 2.0
2. Rattikelkka Snowracer Iconic Harmaa
3. Stiga Snow Flyer Lumipatja Pieni Vihreä
4. Foam liukuri 91 cm
5. Stiga Snow Rocket 80 Graffiti vihreä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu Keskinen
Prisman lelujen, jalkineiden, laukkujen ja urheilun myyntipäällikkö
anu.keskinen@sok.fi
p. 010 768 0304
Matti Viitanen
Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi
p. 010 768 0704
Jonna Halme-Räsänen
Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö
jonna.halme-rasanen@sok.fi
p. 010 7680728
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme