Kotivakuutusasiat ja huijaukset näkyivät FINEssä eniten viime vuonna
Yleisimpiä yhteydenottojen syitä olivat kotivakuutukseen liittyvät kysymykset, kuten vesivahinkojen ja myrskyjen aiheuttamien tuhojen korvattavuus. Myös tapaturmista aiheutuneiden vahinkojen, esimerkiksi liukastumisten korvattavuuksista ja lemmikkieläinten, esimerkiksi koirien hoitokuluvakuutuksista, kysyttiin paljon.
Yleiset asioinnin vaikeudet ja digiosaamattomuus näkyivät FINEn neuvonnassa suuresti. ”Useimmiten kyseessä oli asiakkaan asia, jonka hoitaminen edellyttäisi henkilökohtaista palvelua tai vähintäänkin nopeampaa palvelua sähköisissä kanavissa”, FINEn johtava lakimies Tuomas Siirala sanoo.
Pankkiasioissa suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyi asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Huijareiden taitavuus ja alituisesti kehittyvät huijaustavat hankaloittivat asioiden selvittelyä.
FINE käsitteli riita-asioina yli 800 tapausta. Pankkiasioissa riitojen määrä lähes kaksinkertaistui. Vakuutuslautakunnassa kasvoi lääkevahinkoriitojen määrä. Suurin osa näistä asioista liittyi koronarokotuksiin.
”Muutamia vuosia näkynyt ilmiö sattumisolosuhteiltaan tai muutoin epäselvien vahinkotapahtumien kasvussa jatkui edelleen. Myös henkilövakuutuksiin liittyvien riitojen osuus pysyi korkeana. Vakuutusten irtisanomiset ja ehtojen muutokset nousivat laajasti esiin asiakkaiden yhteydenotoissa, näistä annettiin myös ratkaisusuosituksia”, Siirala jatkaa.
Valtaosa, noin 2/3 FINEssä käsitellystä 9000 tapauksesta, liittyi vakuutusasioihin. Pankki- ja sijoitusasioita oli noin 1/3 asioista, sijoitusasioiden määrä pysyi vähäisenä. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnan keinoin ja noin joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana.
FINE on tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisija, joka antaa maksutonta neuvontaa sekä ratkoo riitoja vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. FINE on päätöksenteossaan riippumaton ja täyttää vaihtoehtoisille riidanratkaisuelimille asetetut lainsäädännön vaatimukset. Asiakkaan ei tarvitse käyttää ratkaisusuositusta pyytäessään oikeusavustajaa tai muuta asiamiestä. Lue lisää asioiden käsittelystä ja etenemisestä FINEn verkkosivuilta täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1246Puh:+358 40 548 3838elina.antila@fine.fiTuomas SiiralaJohtava lakimiesFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:09 6850 1243tuomas.siirala@fine.fiTietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Vakuutukset elämän eri vaiheissa – hyvä tietää4.7.2023 11:39:49 EEST | Artikkeli
Elämän varrella eri vakuutukset korostuvat – nuoren vakuutustarpeet ja tiedot vakuutuksista ovat todennäköisesti erilaiset kuin perheellisen. Omaisuuden ja iän karttuminen sekä muutokset elämäntilanteessa vaikuttavat vakuutusturvaan. Tutustu tietopakettiimme ja lue lisää oppaistamme.
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme