Kauppakeskus AINOAn erottuva ja arvopohjainen toiminta näkyi nousujohteisuutena

“Me haluamme antaa hyvän alustan liiketoiminnalle. Se näkyy myynnissä”, sanoo kauppakeskus AINOAn kaupallinen johtaja Marja-Liisa Finska.
AINOA nousi kymmenen suurimman kauppakeskuksen joukkoon vuoden 2022 myynnillä ja kävijöillä mitattuna. Viime vuosi oli kauppakeskuksen historian paras vuosi.
Kauppakeskuksen strategia antaa suunnan vuokralaisvalinnoille
Vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä koko markkinan kävijämäärät Suomessa kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 19,7 prosenttia ja myynti kasvoi kymmenen prosenttia. Pääkaupunkiseudulla kävijämäärät kasvoivat 20,5 % ja myynti kasvoi 9,5 %. Myös kauppakeskus AINOAssa kävijämäärät kasvoivat huikeat 26,3 % ja myynti kasvoi peräti 20,4 %.
Maaliskuu oli kävijämäärien valossa AINOAlle historian paras kuukausi lähes miljoonalla kävijällään. Kävijämäärät kasvoivat 18,2 % ja myynti 15 %. Muilla kauppakeskuksilla vastaavat kasvuluvut olivat kävijämäärissä 9,9 % ja myynnissä 4,7 %.
Kauppakeskus AINOAn kaupallinen johtaja Marja-Liisa Finska sanoo, että menestys on seurausta johdonmukaisesta toiminnasta ja vahvasta strategiasta, joka sisältää selkeän vision ja numeraaliset tavoitteet. Vuokralaisvalinnat on tehty mietityn strategian pohjalta. Kauppakeskuksen vuokralaiset on otettu myös mukaan strategian luomiseen ja heille on annettu mahdollisuus miettiä, mitä AINOAn arvot tarkoittavat heidän omassa toiminnassaan.
“Meillä on vahva ymmärrys siitä, että emme pysty yksin kaikkeen mitä me täällä teemme, vaan tarvitsemme mukaan muitakin tahoja”, kommentoi Finska.
Kauppakeskus AINOA tavoittelee kasvua ja kehittämistä
AINOAn tavoite on olla vastuullinen parhaan palvelun kauppakeskus, vahvistaa nykyistä markkina-asemaa sekä olla mukana kehittämässä kauppakeskuksen lisäksi Tapiolan elinvoimaa ja yhteisöllisyyttä. Kauppakeskus AINOA sitoutuu asiakaspalvelun laatuun ja pitkäaikaiseen kestävään menestykseen.
“Haluamme olla alueen yhteen kokoava voima. Olemme täällä kehittämässä sekä kauppakeskusta että aluetta. Meillä on rohkeus ja intohimo tekemiseen, ja haluamme kokeilla erilaisia asioita sisukkaasti. Uskon vahvasti, että strategiatyömme näkyy myös AINOAn liikkeiden asiakaspalvelussa“, toteaa Finska.
Kauppakeskusten kävijät ja myynti vuoteen 2022 verrattuna
Kävijät | Q1/2023 | Maaliskuu 2023 |
AINOA | 26,3 % | 18,2 % |
PK-seutu | 20,5 % | 9,9 % |
Koko markkina | 19,7 % |
Myynti | Q1/2023 | Maaliskuu 2023 |
AINOA | 20,4 % | 15 % |
PK-seutu | 9,5 % | 4,7 % |
Koko markkina | 10 % |
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Marja-Liisa Finska
Kaupallinen johtaja
+358 50 388 3278
marja-liisa.finska@lahitapiola.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kymmenenvuotias AINOA on kasvanut Tapiolan honkien helmoissa uniikiksi, yli sadan rakkaudella rakennetun erikoisliikkeen, ravintolan ja kahvilan yhdistelmäksi. Vuonna 2022 AINOA:ssa vieraili 8,7 miljoonaa kävijää ja myyntikin kipusi 22 %, noin 207 miljoonaan euroon. AINOA on sydämeltään suuri kauppakeskus, jonka omistaa kotimainen Lähitapiolan Keskustakiinteistöt Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kauppakeskus AINOA
AINOAlla ennätyksellinen vuosi – myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudun keskiarvoa vahvemmin10.3.2025 12:15:00 EET | Tiedote
Espoolaisen AINOAn kävijämäärä nousi vuonna 2024 ennätykselliseen 10,2 miljoonaan ja myynti ylitti 230 miljoonaa euroa. Kasvu näkyi erityisesti muodin, hyvinvointipalveluiden ja ravintolamyynnin vahvistumisena.
AINOAn päivittäistavaratarjonta vahvistuu – Lidl avaa uuden myymälän kauppakeskukseen26.2.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskus AINOAn vahva päivittäistavaratarjonta täydentyy entisestään, kun Lidl avaa uuden myymälänsä kauppakeskukseen viimeistään vuonna 2027. Uusi toimija tulee M-kerrokseen neljänneksi päivittäistavarakaupaksi, mikä vahvistaa AINOAn asemaa arjen sujuvana ostospaikkana. – On hienoa toivottaa Lidl tervetulleeksi AINOAan. Asiakkaamme arvostavat ruokakauppojen monipuolista tarjontaa ja sujuvaa asiointia. Lidlin myötä pystymme palvelemaan heitä entistä paremmin, kauppakeskusjohtaja Marja-Liisa Finska iloitsee. M-kerros on vakiintunut päivittäisostamisen alueeksi, jossa toimivat jo K-Supermarket Tapiola, S-market Tapiola, K-Market ja Alko. Uusi, noin 1600 neliömetrin kokoinen Lidl-myymälä täydentää palvelutarjontaa luontevasti ja tuo asiakkaille lisää valinnanvaraa päivittäisiin ostoksiin. – Kaikki toimijamme ovat meille tärkeitä, ja rakennamme kauppakeskusta aidosti asiakkaidemme tarpeita kuunnellen. Olemme tunnistaneet, että suuri osa asiakkaistamme tekee ostoksia meillä päivittäin,
Meidän lapset -taidenäyttely kauppakeskus AINOAssa antaa äänen kiusatuille9.9.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskus AINOAn tiloissa avautuu loppuvuodeksi Meidän lapset -taidenäyttely, joka antaa äänen kiusaamista kokeneille taiteilija Minna Pietarisen teosten kautta.
Hyvän tekemisen taikaa: Kauppakeskus AINOA keräsi joulusukkahaasteellaan lähes 300 villasukkaparia14.12.2023 11:18:00 EET | Tiedote
Kauppakeskus AINOA haastoi osana Joulupuu-keräystä asiakkaansa ja henkilökuntansa neulomaan 100 paria villasukkia vähävaraisille espoolaisille lapsille ja nuorille. Sukkaparien määrä yllätti.
Kauppakeskus AINOAn liikkeet paljastavat yllättäviä joululahjasuosikkeja8.12.2023 15:29:00 EET | Tiedote
Kauppakeskus AINOAn liikkeet keräsivät yhteen joulun pidetyimmät lahjat. Suosikkilahja voi tänä vuonna olla vaikkapa digitaalinen lemmikki tai helmikoru. Joulun arvokkain lahja on yhteinen aika läheisten kanssa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme