Kauppakeskus AINOA

AINOAlla ennätyksellinen vuosi – myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudun keskiarvoa vahvemmin

Jaa

Espoolaisen AINOAn kävijämäärä nousi vuonna 2024 ennätykselliseen 10,2 miljoonaan ja myynti ylitti 230 miljoonaa euroa. Kasvu näkyi erityisesti muodin, hyvinvointipalveluiden ja ravintolamyynnin vahvistumisena.

Kauppakeskus AINOA
Kauppakeskus AINOA

Tapiolan sydämessä sijaitseva kauppakeskus AINOA jatkoi vahvaa kehitystään vuonna 2024. Kiinteistötieto Oy:n (KTI) puolueettoman Myynti- ja kävijäindeksit Q4/2024 -tutkimuksen* mukaan AINOAn myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudun keskiarvoa vahvemmin. Tutkimuksessa kauppakeskusten kehitystä verrattiin edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

AINOAn kävijämäärä kasvoi 5,9 prosenttia, kun pääkaupunkiseudun kauppakeskusten keskimääräinen kasvu oli 5,5 prosenttia. Kokonaismyynnissä ero on vielä selvempi: AINOAlla kasvua oli 3,1 prosenttia, kun pääkaupunkiseudun keskiarvo jäi 1,7 prosenttiin. Vuosi 2024 muodostui AINOAlle merkittäväksi merkkipaaluksi: kävijämäärä kipusi ennätykselliseen 10,2 miljoonaan ja myynti ylitti 230 miljoonan euron rajan.

– Kauppakeskusvertailun yleistä trendiä vahvempi kasvumme ei ole sattumaa, vaan pitkäjänteisen työn tulos. Olemme onnistuneet rakentamaan kokonaisuuden, joka vastaa vaativan mutta uskollisen asiakaskuntamme odotuksiin ja hyödyntää keskeistä sijaintiamme liikenteen solmukohdassa, kauppakeskusjohtaja Marja-Liisa Finska kertoo.

AINOAn kasvu vuonna 2024 näkyi useilla toimialoilla. Muoti ja asusteet, kauneus- ja hyvinvointipalvelut sekä päivittäistavarakauppa kasvoivat kaikki edellisvuodesta. Myös kahvila- ja ravintolatoiminta vahvistui AINOAssa, vaikka toimiala kokonaisuudessaan supistui pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa.

– Olen erityisen ylpeä muodin ja asusteiden sekä ravintola-alan kasvuluvuista näin haastavina aikoina. Olemme onnistuneet rakentamaan tarjonnan, joka vastaa asiakkaidemme odotuksiin ja tuo heidät takaisin yhä uudelleen, Finska iloitsee.

AINOAn kasvu jatkuu keväällä 2025, kun kauppakeskus saa joukon uusia, kiinnostavia liikkeitä: ulkoiluvarusteisiin erikoistunut Partioaitta palvelee luonnossa liikkujia laadukkailla tuotteillaan, Le Jardin tuo kauppakeskukseen ranskalaisen kahvilan tunnelman artesaanileivonnaisineen, H&M Home täydentää sisustustarjontaa kodintuotteilla ja JK Shop laajentaa makuelämyksiä japanilaisilla ja korealaisilla elintarvikkeilla. Lisäksi asiakkaiden suosimat Synsam, Ruohojuuri, Tempur, DNA ja Telia uudistavat toimintaansa siirtymällä aiempaa toimivampiin tiloihin. 

– Rakennamme määrätietoisesti monipuolista tarjontaa, joka vastaa ihmisten muuttuviin tarpeisiin kasvavassa Espoossa, Finska summaa.

*KTI:n Myynti- ja kävijäindeksit Q4/2024 -tutkimus vertaa 50 kauppakeskuksen tuloksia aina edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Tutkimuksessa mukana olevista kauppakeskuksista 23 sijaitsee pääkaupunkiseudulla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kauppakeskus AINOA
Kauppakeskus AINOA
Lataa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kauppakeskus AINOA on kasvanut Tapiolan honkien helmoissa uniikiksi, yli sadan rakkaudella rakennetun erikoisliikkeen, ravintolan ja kahvilan yhdistelmäksi. Vuonna 2024 AINOAssa vieraili ennätykselliset 10,2 miljoonaa kävijää ja myynti kohosi yli 230 miljoonaan euroon. AINOA on sydämeltään suuri kauppakeskus, jonka omistaa kotimainen Lähitapiolan Keskustakiinteistöt Oy.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kauppakeskus AINOA

AINOAn päivittäistavaratarjonta vahvistuu – Lidl avaa uuden myymälän kauppakeskukseen26.2.2025 12:00:00 EET | Tiedote

Kauppakeskus AINOAn vahva päivittäistavaratarjonta täydentyy entisestään, kun Lidl avaa uuden myymälänsä kauppakeskukseen viimeistään vuonna 2027. Uusi toimija tulee M-kerrokseen neljänneksi päivittäistavarakaupaksi, mikä vahvistaa AINOAn asemaa arjen sujuvana ostospaikkana. – On hienoa toivottaa Lidl tervetulleeksi AINOAan. Asiakkaamme arvostavat ruokakauppojen monipuolista tarjontaa ja sujuvaa asiointia. Lidlin myötä pystymme palvelemaan heitä entistä paremmin, kauppakeskusjohtaja Marja-Liisa Finska iloitsee. M-kerros on vakiintunut päivittäisostamisen alueeksi, jossa toimivat jo K-Supermarket Tapiola, S-market Tapiola, K-Market ja Alko. Uusi, noin 1600 neliömetrin kokoinen Lidl-myymälä täydentää palvelutarjontaa luontevasti ja tuo asiakkaille lisää valinnanvaraa päivittäisiin ostoksiin. – Kaikki toimijamme ovat meille tärkeitä, ja rakennamme kauppakeskusta aidosti asiakkaidemme tarpeita kuunnellen. Olemme tunnistaneet, että suuri osa asiakkaistamme tekee ostoksia meillä päivittäin,

Kauppakeskus AINOA kokoaa tapiolalaiset yhteen kulttuurin ja tapahtumien äärelle30.11.2023 08:21:00 EET | Tiedote

Kauppakeskus AINOA ei ole pelkästään paikka ostoksille – se on elävä yhteisö, joka on mukana rakentamassa Tapiolasta kulttuurin ja tapahtumien keskipistettä. AINOAn viimeisin yhteistyö Espoon modernin taiteen museon EMMAn kanssa on esimerkki siitä, miten kauppakeskus osallistuu alueen kehittämiseen. Joulukuun aikana luvassa on muun muassa joulumyyjäisiä ja Tapiolan Kamerakerhon valokuvanäyttely.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye