Gigantin uusi myyntijohtaja Pasi Puputti haluaa entistä parempaa palvelua, huomioivalla otteella: ”Myymme ratkaisuja ihmisille, emme tuotteita tilastoihin”
Suomen suurin kodinelektroniikan jälleenmyyjä, Gigantti, sai elokuussa uuden myyntijohtajan Pasi Puputin ottaessa vastuulleen yritysmyynnin lisäksi kuluttajamyynnin johtotehtävät. ”Vaikka meille on tärkeää kehittää palveluamme tehokkaammaksi ja saavutettavammaksi, yhä tärkeämpi on pitää kiinni siitä, että meihin luotetaan asiantuntijoina.”
Pasi Puputin mittava ura kodinelektroniikan parissa sai uuden luvun elokuun alussa Gigantin B2C-myyntijohtajatittelin myötä. Puputti siirtyi alun perin Giganttiin 2017, viihdyttyään sitä ennen Keskolla kodinelektroniikan kaupallisissa tehtävissä 13 vuoden ajan. Sittemmin hän on toiminut päällikkönä Gigantin pienkoneiden ja yritysmyynnin tuote- ja palvelukategorioissa, sekä luotsannut menestyneesti koko B2B-yksikköä aina syyskuusta 2022 asti.
”Kodinelektroniikan maailmaan on ollut helppo hurahtaa, se yhdistää aidosti myös todella monia giganttilaisia. Yritysmyyntimme on ollut mahtava ponnahduslauta ja antanut lisää näköalaa siitä, miten laajoja mahdollisuuksia voimme asiakkaillemme tarjota. Viime tilikaudella koulutimme jokaiseen 42 Giganttiin yritysmyyntivastaavan ja saimme myymälöiden B2B-myynnissä 14 % kasvun, mutta ennen kaikkea vankkaa laadullista asiantuntijuutta.”
Vaikka hyväntuulisesta energiastaan tunnettu Puputti puhuukin mielellään yritysmyynnistä, vielä mieluummin hän puhuu siitä, mikä on ollut hänen uransa tärkein oivallus myynnistä lähes 20 vuoden ajalta.
”Kohtaamme sitten yritys- tai yksityisasiakkaita; myymme ratkaisuja ihmisille, emme tuotteita tilastoihin. Vaikka meille on tärkeää kehittää palveluamme tehokkaammaksi ja saavutettavammaksi, yhä tärkeämpi on pitää kiinni siitä, että meihin luotetaan asiantuntijoina. Siksi panostamme sisäiseen kouluttautumiseemme: nyt syksyllä kymmenet verkko- ja lähikurssimme pyörivät jälleen sadoille myyntihenkilöille ympäri Suomea.”
Gigantin kehitys saavutettavuudessa tarkoittaa Puputin mukaan esimerkiksi livemyyjäpalvelua verkossa ja yksityistä ajanvarausta myymälöiden asiantuntijoille.
”Livemyyjämme kohtaavat asiakkaita verkossa, videopuhelun välityksellä. Tällä hetkellä olemme nelinkertaisen myynnin vauhdissa verrattuna viime vuoteen, ja laajennamme livemyyjäpalvelua syksyllä myös yritysasiakkaidemme suuntaan. Yritysasiakkaiden kiireistä arkea huomioimme myös netin kautta varattavilla ennakkoajoilla myymälöihin, joissa asiantuntijoidemme kanssa pääsee asioimaan omavalintaiseen aikaan.”
Tehokkuutta asiakaskokemukseen Gigantin myymälöissä haetaan siirtymällä tänä vuonna aiempaa joustavampaan palvelumalliin, jossa asiakas pääsee hoitamaan yhden myyjän avulla useat eri tarpeensa. Puputin mukaan ensikokemukset asteittaisesta siirtymästä ovat olleet myönteisiä.
”Yhden myyjän taktiikka tuo palveluumme joustavuutta ja tehokkuutta asiakkaille, ja mielekkyyttä sekä vaihtelua myyjille, jotka ovat aiemmin keskittyneet vain yhteen tai kahteen tuotekategoriaan. Moni myymälämme on palvellut kyseisellä mallilla onnistuneesti jo ennen tätä vuotta, ja asiakkailta on saanut positiivista palautetta myös se tapa, jolla henkilökohtainen yhteys säilyy saman myyjän kanssa palvelun loppuun asti.”
Palvelunopeuden kehittämisen suhteen Puputti näkee Gigantin uuden logistiikkakeskuksen keskeisenä tulevaisuuden valttina niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaidenkin palvelussa.
”Helsingin Oulunkylässä sijaitseva uusi keskusvarasto on vastauksemme yhä nopeampiin toimituksiin. Joulukauden alkuun mennessä meillä on valmius toimittaa isoja kodinkoneita asennuksella jopa saman päivän aikana 1,7 miljoonalle asiakkaallemme, ja 3,3 miljoonalle asiakkaallemme jo seuraavan päivän aikana. Mikäli uuni jostain syystä siis rikkoutuisi ennen joulua kinkunpaistossa, apu on entistä lähempänä.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pasi PuputtiGigantti Oy Ab / myyntijohtaja
Puh:+358 50 348 5969pasi.puputti@gigantti.fiKuvat
Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2022/2023 oli 525 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantti tekee joululahjoituksen ikäihmisille ja turvaa tarvitseville perheille – 50 000 € konkreettista apua arkeen18.12.2024 13:00:22 EET | Tiedote
Gigantti kohdistaa vuoden 2024 joululahjoituksensa Vanhustyön keskusliiton sekä Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhteisöjen toimintaan. 50 000 € arvoisesta lahjoituksesta 48 000 € ohjataan Gigantin lahjakortteina ensi- ja turvakodeille, sekä hoivakodeille ja tuetun asumisen yksiköille ympäri Suomea. Lahjoituksen tarkoituksena on tukea laiteratkaisujen avulla hyvinvointia ja viihtyvyyttä asukkaiden arjessa.
Gigantin joulukuun uutiskirje: Lähikuvassa joulukauden pienkoneet ja trendit12.12.2024 10:00:00 EET | Uutinen
Tiesitkö, että robotti-imuri pesee lattian puolestasi, tai että laatikot ja jälkiruoat onnistuvat airfryerissa? Kokosimme yhteen joulunajan kodinelektroniikkailmiöt ja asiantuntija Tuomas Ollilan vinkit, jotka tekevät arjesta vaivattomampaa. Tulevissa, kuukausittain julkaistavissa uutiskirjeissä tarjoamme katsauksen kauden trendeihin, suosikkeihin ja uutuuksiin, sekä kätevimmät niksit, joilla laitteista saa kaiken hyödyn irti.
Gigantin Black Fridayssa yli puoli miljoonaa myymäläkävijää, kotoilutrendi näkyi hankinnoissa3.12.2024 14:15:00 EET | Tiedote
Gigantin Black Friday 15.11.–2.12. toi vilinää asiakasvirtaan, kun myymälöissä asioi yli puoli miljoonaa ihmistä. Myynti ylitti edellisvuoden kampanjatuloksen, ja hankinnoissa erottui erityisesti kotoilutrendi. Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit.
Gigantin marraskuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – Black Friday pisti listakärjen uusiksi, älysormuksia myytiin ennätysmäärä1.12.2024 08:05:00 EET | Tiedote
Gigantin marraskuun myydyimpien puhelinten listan kärjessä näkyvät Black Friday -tuotteet, aina Samsungista OnePlussan kautta Nokiaan. Kampanjan loppuhuipentumatarjous piti myös iPhonet tiukasti listalla. Puettavat älylaitteet ovat nousussa ja älysormuksia arvioidaan myytävän pukinkonttiin ennätysmäärä.
Gigantin yritysmyynnin aamutapahtumat keräsivät ennätysmäärän osallistujia – hybridityö ja joululahjat näkyivät hankinnoissa28.11.2024 12:55:00 EET | Tiedote
Gigantin yritysmyynnin aamutapahtumat 27.11. houkuttelivat ennätyksellisen osallistujamäärän: yli 700 yritystä 12 myymälään ympäri maata. Black Friday -kampanjan tarjouksista suosituimmaksi nousivat kuulokkeet, puhelimet ja kannettavat tietokoneet. Joulukaudella yritysasiakkaita kiinnostavat myös lahjoihin ja työviihtyvyyteen liittyvät tuotteet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme