Gigantti

Gigantin Black Fridayssa yli puoli miljoonaa myymäläkävijää, kotoilutrendi näkyi hankinnoissa

Jaa

Gigantin Black Friday 15.11.–2.12. toi vilinää asiakasvirtaan, kun myymälöissä asioi yli puoli miljoonaa ihmistä. Myynti ylitti edellisvuoden kampanjatuloksen, ja hankinnoissa erottui erityisesti kotoilutrendi. Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit.

Robotti-imureista tuli yksi Black Fridayn suosikeista myös Gigantissa.
Robotti-imureista tuli yksi Black Fridayn suosikeista myös Gigantissa. Gigantti Oy

”Black Friday -kampanja oli tänä vuonna erityisen tärkeä ihmisille. Myyntimme kasvoi kokonaisuudessaan viime vuoteen nähden, mikä on nykyisessä taloustilanteessa hyvä onnistuminen. Asiakkaat olivat selvästi odottaneet kampanjaa ja hankintoja keskitettiin - pelkästään myymälöissämme asioi kampanjan aikana yli puoli miljoonaa ihmistä. Tuotteita hankittiin paljon koteihin ja yhteiseen käyttöön”, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström

Kotoilutrendi näkyi: isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit myyntikärjessä 

Arkea helpottavat, kotiin toimivuutta ja viihtyisyyttä lisäävät laitteet erottuivat Black Fridayssa. Edellisvuoden kampanjaan verrattuna pienten kodinkoneiden kappalemääräinen myynti kasvoi 26 %, robotti-imureiden 22 %, ja airfryer-tuotteet tuplasivat kappaleissa myyntinsä. Isojen televisioiden trendi jatkui, eniten kasvoi 65–75-tuumaisten menekki. Myös pienemmät televisiot nostivat päätään HD-siirtymän ansiosta.  

”Ostetuin tuoteryhmämme olivat puhelimet, sitten televisiot ja kolmanneksi siivous, mikä sisältä muun muassa yhden tämän Black Fridayn hiteistä, robotti-imurin. Myös puettavien älylaitteiden suosio jatkoi nousuaan: aikuiset panostivat älysormuksiin, kun taas lapsille hankittiin runsaasti kellopuhelimia. Kotoilun ohella hyvinvointiin ja terveyteen satsataan vahvasti”, taustoittaa Sandström. 

Asiakastyytyväisyyden arviointi entistä tarkempaa myymälä- ja myyjätasolla 

Gigantin asiakastyytyväisyys Black Fridayna pysyi vilkkaasta kaupankäynnistä huolimatta erittäin hyvällä tasolla. NPS-mittauksen (Net Promoter Score) mukaan ostajien tyytyväisyys oli myymälöissä 76, kun yli 50 edustaa asteikolla erinomaista tulosta. Kansainvälisesti käytetty NPS-mittaus arvioi asiakasuskollisuutta ja -tyytyväisyyttä kysymällä asiakkailta eri muodoissaan, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat yritystä muille. 

”Iso kiitos kaikille asiakkaillemme sekä Black Fridayta uurastaneelle henkilökunnallemme. Arvostamme palautteita ja seuraamme asiakastyytyväisyyttä myymälöiden ohella verkkokaupassa, huoltopalveluissa ja kotiinkuljetuksissa. Siirryimme keväällä asiakastyytyväisyyden kattavampaan seurantaan NPS:n avulla, minkä ansiosta pääsemme myös reagoimaan nopeammin palautteeseen ja kontaktoimaan asiakkaat, jotka ovat antaneet esimerkiksi korjaavaa palautetta”, Sandström kuvailee. 

Viralliset jälleenmyyjät ja laadukkaat laitteet ovat osa vastuullista valintaa 

”Tarjoushinnat aiheuttavat aina Black Fridayn aikaan julkista keskustelua. Kehotamme jatkossakin hyödyntämään puolueettomia hintaseurantasivustoja. Kodinkone- ja elektroniikka-alalla on kovaa hintakilpailua ja tarkkaa julkista seurantaa, mikä suosii kuluttajia. Vastuullisempia valintoja ovat myös virallisilta jälleenmyyjiltä ostettavat, kestävät ja pitkäikäiset laatutuotteet”, Sandström summaa. 

Gigantti on tehostanut valmistajavastuullisuuden arviointia esimerkiksi kansainvälisellä EcoVadis-luokittelulla, jota pääsee käyttämään nettikaupan työkaluna hankintoja tehdessään. EcoVadis arvioi 12 maassa 90 000 yrityksen tuottajia ympäristö-, hankinta-, ihmisoikeus- ja yhteiskuntavastuun perusteella ja luokittelee valmistajat neljään vastuullisuustasoon. Gigantti itse noudattaa toiminnassaan sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä- että ISO 9001 -laatustandardeja. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Robotti-imureista tuli yksi Black Fridayn suosikeista myös Gigantissa.
Robotti-imureista tuli yksi Black Fridayn suosikeista myös Gigantissa.
Gigantti Oy
Lataa

Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.

Meillä on Suomessa 38 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 400 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.

Liikevaihtomme tilikaudella 2023/2024 oli 478 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.

Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Gigantti

Gigantin yritysmyynnin aamutapahtumat keräsivät ennätysmäärän osallistujia – hybridityö ja joululahjat näkyivät hankinnoissa28.11.2024 12:55:00 EET | Tiedote

Gigantin yritysmyynnin aamutapahtumat 27.11. houkuttelivat ennätyksellisen osallistujamäärän: yli 700 yritystä 12 myymälään ympäri maata. Black Friday -kampanjan tarjouksista suosituimmaksi nousivat kuulokkeet, puhelimet ja kannettavat tietokoneet. Joulukaudella yritysasiakkaita kiinnostavat myös lahjoihin ja työviihtyvyyteen liittyvät tuotteet.

Gigantti tuo joulusesongin starttiin monipuolisen valikoiman jokaiselle budjetille – "Black Fridayn merkitys on tänä vuonna suurempi kuin koskaan"13.11.2024 15:00:36 EET | Tiedote

15.11.2024 käynnistyvä Gigantin Black Friday tarjoaa mahdollisuuden hankkia jälleen tarpeellista kodinelektroniikkaa hyvään hintaan. Asiakkaita ollaan kuunneltu tarkasti ja kampanjaan koostettu monipuolinen valikoima laatua, trendejä ja budjetteja peilaten. Tänä vuonna suosiota povataan arkea helpottaville kotitalouslaitteille, aina airfryereista lattiaa peseviin imureihin. Myös älysormusten ja isojen televisioiden suosio on kasvussa, ja kannettavia tietokoneita sekä puhelimia maustaa yhä useammin tekoäly.

Gigantti selkeyttää palautusehtojaan – vähemmän pakkausjätettä, kestävämpää jälleenmyyntiä31.10.2024 13:15:00 EET | Tiedote

Gigantti uudistaa palautusoikeuskäytäntöjään, tavoitteenaan vähentää pakkausjätettä ja parantaa tuotteiden jälleenmyytävyyttä. Uudet käytännöt vaikuttavat palautusoikeuden kestoon ja palautettavien tuotteiden ehtoihin. Jatkossa tuotteet tulee muun muassa palauttaa alkuperäisessä pakkauksessaan. Klubiasiakkaiden ja joulusesongin aikana avaamattomille tuotteille tarjotaan pidennetty palautusoikeus.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye