Magneettikenttä sekoittaa linnun suuntavaiston – lintuinfluenssa räjäytti uuden torjuntajärjestelmän kysynnän

Uusi ympäristöystävällinen Flock off -karkotin estää lintuja laskeutumasta ja suojelee kiinteistöjä siivekkäiltä sekä niiden levittämiltä taudeilta.

Ei melusaastetta, valojen välkettä, verkkoja tai muita mekaanisia esteitä. Elektromagneettiseen pulssiin perustuva Flock off torjuu lintuja hienovaraisemmin kuin perinteiset karkottimet.

Pulssi sekoittaa linnun navigointijärjestelmän, eräänlaisen sisäisen GPS:n, ja estää tätä laskeutumasta suojatulle alueelle. Magneettikenttään tarvitaan vain pieniä signaalivahvistimia 1,8 metrin välein sekä niitä yhdistävä ruostumaton lanka.

"Järjestelmä on näppärä asentaa monimutkaisiinkin paikkoihin. Se vie vähemmän tilaa kuin piikit, mutta sen vaikutusalue on suurempi. Se myös tehoaa kaikkiin lintuihin. Piikin koko on valittava linnun mukaan, esimerkiksi lokki voi pesiä pulupiikkien seassa", vertaa torjuntayritys Anticimexin kehityspäällikkö Jammu Rantanen.

Flock offia käyttävät kaupat, logistiikkakeskukset, pysäköintihallit, ravintolat, huvipuistot ja liikenneasemat. Se sopii myös maatiloille, kuten turkistarhoille. Toisin kuin verkot ja langat, se ei aiheuta vaaraa linnuille.

Lintuinfluenssa herätti yritykset

Elektromagneettinen lintukarkotin on kehitetty Yhdysvalloissa, mutta Euroopassa sitä on hyödynnetty vähän. Laitetta edustavan Anticimexin mukaan Suomi on edelläkävijä.

Ensimmäinen järjestelmä asennettiin Suomeen keväällä. Nyt niitä on jo parikymmentä, ja pian valmistuva iso sopimus kaksinkertaistaa laitemäärän. Lisäksi putkessa on noin 50 tarjousta.

"Järjestelmiä myydään nyt niin paljon kuin ehditään asentaa", Rantanen kertoo.

Yksi syy on selvä: kesällä äitynyt lintuinfluenssa on lisännyt kiinnostusta lintujen torjuntaan.

"Tietoisuus lintuongelmista on kasvanut, ja yritykset ovat huomanneet, että niitä voi vähentää. Asiakkaiden turvallisuus ja viihtyvyys on turvattava. Kun huoltoaseman kahvilaan kävelevä asiakas saa pesäänsä puolustavan lokin kimppuunsa, ei hän ehkä toista kertaa pysähdy samaan paikkaan."

Flock off

• Virrankulutus 25 W
  • Taajuus 120 Hz
  • Langan jännite 2500 V
  • Langan virta 0,023 A
  • Magneettikenttä yli 0,8 ųT
  • Vahvistimien mitat: n. 20 x 40 mm (∅/k)

Energiatehokas järjestelmä muuttaa maan magneettikenttää linnun aistimissa 120 kertaa sekunnissa ja aiheuttaa linnulle epämiellyttävän olon. Koska vaikutus kohdistuu proteiiniin, linnut eivät voi tottua siihen, kuten väri-, valo- tai ääniantureihin.

Taajuus ei sekoita puhelimia tai muita elektronisia laitteita. Signaalivahvistimen teho on parhaimmillaan, kun magneettikenttä on yli 0,8 mikroteslaa (ųT).

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: kehityspäällikkö Jammu Rantanen, 050 437 2786, jammu.rantanen@anticimex.fi

Lisätietoja Anticimexistä

Anticimex on liikevaihdoltaan, henkilöstömäärältään ja palveluverkoltaan Suomen suurin tuholaistorjunnan yritys. Luottamme teknologiaan, tietoon ja tekoälyyn ja pyrimme kaikin tavoin vähentämään myrkkyjen käyttöä. Valvonta ja ehkäisy on edullisempaa kuin kiinteistöön pesiytyneiden tuholaisten torjunta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Promoted