Mars julkaisee Net Zero -tiekartan – tavoitteena vähentää päästöjä 50 % koko arvoketjussa vuoteen 2030 mennessä
Mars on julkaissut kaikille avoimen Net Zero -tiekartan, jonka tavoitteena on nettonollapäästöjen saavuttaminen. Tiekartta sisältää tavoitteen vähentää päästöjä 50 % koko arvoketjussa vuoteen 2030 mennessä. Kyseinen tavoite on myös Marsin Shareholder Objective. Mars investoi yli miljardi dollaria seuraavan kolmen vuoden aikana ilmastotoimiin – maatiloilta ruokapöytiin ja lemmikkien ruokakuppeihin, toimitusketjuista kauppoihin ja kodeista eläinlääkäriklinikoille.
Mars-yhtiö on julkaissut The Mars Net Zero-tiekartan, jonka tavoitteena on kasvihuonekaasupäästöjen nettonollan saavuttaminen koko arvoketjussa vuoteen 2050 mennessä. Tiekarttaan sisältyy uusi Science Based Targets Initiativen tarkistama tavoite vähentää päästöjä 50 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2015 lähtötasosta sekä lopullinen tavoite saavuttaa nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä.
Yhtiö saavutti päästöhuippunsa vuonna 2018, ja on sen jälkeen vähentänyt kasvihuonekaasupäästöjään 8 % eli 2,6 miljoonaa tonnia vuoden 2015 lähtötasosta, samalla kun se on kasvattanut liiketoimintaansa 60 %. Osana tiekarttaa Mars investoi yli miljardi dollaria ilmastotoimiin seuraavan kolmen vuoden aikana, ja jatkaa taloudellisten resurssien sitomista tavoitteen edistämiseen siihen asti, että nettonollapäästöt saavutetaan. Alkaen maatiloilta joissa ruokaa kasvatetaan aina eläinlääkäriklinikoille asti joissa lemmikkejä hoidetaan, Mars ryhtyy välittömiin toimiin vähentääkseen päästöjä kaikilla liiketoiminta-alueillaan ja rakentaakseen parempaa ja kestävämpää tulevaisuutta kaikille.
Tiekartta on saanut alkunsa YK:n alaisen hallitustenvälisen ilmastopaneelin (IPCC) havainnoista, joiden mukaan aika on "nyt tai ei koskaan" ja on ryhdyttävä radikaaleihin toimenpiteisiin ilmastonmuutoksen torjumiseksi sekä ilmastokatastrofin välttämiseksi.
Marsin pääjohtaja Poul Weihrauch sanoo: ”Vuosi 2050 voi vielä tuntua kaukaiselta, mutta seuraavan seitsemän vuoden aikana tehtävä edistys on kriittistä. Sukupolveni yritysjohtajilla on kyky ja vastuu saada aikaan todellisia päästövähennyksiä ja ohjata liiketoiminta kohti nettonollaa vuoteen 2050 mennessä. Siksi Mars on sitoutunut vähentämään päästöjään 50 % vuoteen 2030 mennessä. Emme voi odottaa talouden paranemista vaan meidän on tehtävä investointeja, jotka tukevat liiketoimintaamme sekä tänään että tulevaisuudessa. Ilmastoinvestoinnit eivät ole valinta planeetan ja tuottavuuden tai ympäristön ja työllisyyden välillä. Kuluttajat ja sidosryhmämme haluavat selvästi molempia – ja niin myös me. Päästövähennyksiin sijoittaminen on järkevää liiketoimintaa, ja se on sekä ehdottoman välttämätöntä että saavutettavissa."
Poul Weihrauch jatkaa: ’’Yrityksiä on arvioitava – Mars mukaan lukien - ilmastotoimien todellisten tulosten eikä vain tehtyjen sitoumusten perusteella, aivan kuten yrityksien hallitukset ja sijoittajat arvioivat taloudellisten tulosten toimittamista talousennusteiden sijasta.’’
”Mars-yhtiön päästöjalanjälki maailmanlaajuisesti vastaa noin Suomen kokoisen maan päästöjä. Tavoitteenamme on vähentää päästöjä absoluuttisesti 50 % eli noin 15 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä, tähän mennessä saavutetun 8 %:n päästövähennyksien lisäksi”, Marsin Suomen maajohtaja Hanna Pärssinen kertoo.
The Mars Net Zero-tiekartta sisältää suunnitelman siitä, kuinka Mars saavuttaa nettonollapäästöt. Lisäksi tiekartta toimii avoimena lähteenä, jota yritykset voivat hyödyntää ryhtyessään ilmastotoimiin. Tämä merkitsee kaikkien päästöjen huomioimista, tuloksien priorisointia lupausten edelle, edistymisen seurantaa välitavoitteilla, huomiseen vaikuttavien päätösten tekemistä sekä sen huomioimista, mitä korkealaatuiset hiilikrediitit eivät kata.
Mars tekee seuraavia toimia Net Zeron saavuttamiseksi:
• Siirtyminen 100-prosenttisesti uusiutuvaan energiaan – muuttamalla tehtaiden, toimistojen ja eläinlääkäriklinikoiden energialähteitä, huomioimalla maanviljelijöiden käyttämän energian, tarkastelemalla ainesosien hankintaa ja huomioimalla jälleenmyyjien, kuluttajien ja lemmikkieläinten omistajien kotonaan käyttämän energian.
• Toimitusketjujen uudelleensuunnittelu metsäkadon estämiseksi – lisäämällä avainainesosien, kuten kaakaon, soijan ja naudanlihan läpinäkyvyyttä ja jäljitettävyyttä.
• Ilmastoälykkään maatalouden edistäminen – työskentelemällä viljelijöiden kanssa uudistavan maatalouden puolesta, optimoimalla hankintaa ja siirtymällä uusiutuviin energialähteisiin.
• Reseptien optimointi – kehittämällä ilmastoystävällisiä ainesosia välipaloihin ja aterioihin sekä vaihtoehtoisia proteiinilähteitä lemmikkiruokaan.
• Logistiikan parantaminen ja optimointi – uudistamalla toimitusverkkoja sekä Marsin käyttämiä kuljetustapoja ja energialähteitä, esimerkiksi siirtymällä sähköisiin ajoneuvoihin tai hyödyntämällä mahdollista vihreää vetyä.
• Ilmastotoimien sisällyttäminen liiketoimintaan – sisällyttämällä ilmastotoimet hallintoon, liiketoiminnan suunnitteluun, osakkeenomistajia koskeviin tavoitteisiin, ylimmän johdon palkitsemissuunnitelmiin, investointien suunnitteluprosesseihin sekä fuusio- ja yritysostostrategiaan.
Jokainen, joka on kiinnostunut lukemaan lisää Marsin Net Zero -strategiasta ja tiekartasta voi ladata asiakirjan osoitteesta www.mars.com/netzero2050
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa PitkäkariKing Street Public Relations Oy
kaisa.pitkakari@kingstreetpr.fiTietoa Marsista
Marsin toimintaa ohjaa usko siihen, että maailma, jonka haluamme huomenna, alkaa siitä, miten teemme liiketoimintaa tänään. Globaalina perheyrityksenä Mars muuntautuu, innovoi ja kehittyy, jotta sillä olisi positiivinen vaikutus maailmaan.
Monipuolisessa ja laajenevassa laadukkaiden makeis-, ruoka- ja lemmikkieläinten hoitotuotteiden ja -palveluiden valikoimassamme työllistämme yli 140 000 omistautunutta henkilöä. Lähes 47 miljardin dollarin vuotuisella myynnillä tuotamme joitain tuotemerkkejä kuten Ben's Original™, CESAR®, Cocoavia®, DOVE®, EXTRA®, KIND®, M&M'S®, SNICKERS®, PEDIGREE®, ROYAL CANIN® ja WHISKAS®. Luomme lemmikeille paremman maailman maailmanlaajuisen lemmikkisairaaloiden ja diagnostiikkapalvelujen verkoston kautta, mukaan lukien AniCura, BANFIELD™, BLUEPEARL™, Linnaeus ja VCA™. Käytämme palveluissa huipputeknologiaa kehittääkseen läpimurto-ohjelmia geneettisessä terveysseulonnassa ja DNA-testauksessa.
Lisätietoja Marsista osoitteessa www.mars.com.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mars Finland Oy
Mars vähensi kasvihuonekaasupäästöjään ennätysmäärän vuonna 202326.8.2024 14:56:20 EEST | Tiedote
Marsin 2023 Sustainable in a Generation -raportti kertoo, että yhtiö on viime vuonna vähentänyt kasvihuonekaasupäästöjään ennätykselliset 8 prosenttia, mikä kaksinkertaistaa yhtiön kokonaispäästövähennykset koko arvoketjussa 16 prosenttiin vuoden 2015 lähtötasosta. Kyseessä on Marsin suurin yksittäisen vuoden aikana saavutettu päästövähennys. Samalla ajanjaksolla liiketoiminta on kasvanut yli 60 prosenttia ja saavuttanut yli 50 miljardin dollarin vuosimyynnin.
Tutkimus: Koiriin suhtaudutaan työpaikoilla myönteisesti – silti lähes joka viides työpaikka ei salli lemmikkejä20.6.2024 08:05:00 EEST | Tiedote
Bring your Pet to Work -päivää vietetään vuosittain 21. kesäkuuta. Mars Finlandin kyselytutkimuksessa selvitettiin koiranomistajien sekä muiden työntekijöiden kokemuksia koirista työpaikalla. Lemmikit nähdään työhyvinvointia tukevana tekijänä, mutta vain noin joka kymmenes (11 %) koiranomistaja ottaa koiransa säännöllisesti mukaan töihin.
Tutkimus: Yli kolmannes kaupungeissa asuvista koiranomistajista toivoisi laajempia mahdollisuuksia ottaa koira mukaan kauppoihin ja ravintoloihin3.6.2024 07:53:59 EEST | Tiedote
Vaikka koirien tuoma ilo ja yhteiskunnalliset hyödyt tunnistetaan sekä lemmikinomistajien että muiden kaupunkilaisten keskuudessa, suomalaisten kaupunkien koiraystävällisyydessä on vielä kehitettävää. Tuoreen tutkimuksen mukaan koiranomistajat kokevat haasteita muun muassa sopivien ulkoilualueiden sekä koiramyönteisten palveluiden löytämisessä. Vastuullista koiranomistajuutta pidetään edellytyksenä lemmikkiystävällisille kaupungeille.
Jalkapalloilijat Luka Modrić ja Bukayo Saka Snickersin uuden kampanjan tähtinä25.3.2024 12:45:51 EET | Tiedote
Snickers tuo yhdessä jalkapallotähtien kanssa valokeilaan kansakunnan "omat maalit".
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme