Recser Oy

Paristokierrätyksen kysely paljastaa: Iäkkäimmät innokkaimpia paristojen ja akkujen kierrättäjiä

Recser Oy:n eli Paristokierrätyksen tutkimus paljastaa, että iäkkäät ihmiset ovat innokkaimpia paristojen ja akkujen kierrättäjiä. Tutkimuksen mukaan suomalaiset kierrättävät paristoja hyvin, mutta akkujen kierrätyksessä olisi vielä petrattavaa. Esteiksi akkujen ja paristojen kierrätykselle tutkimuksessa mainitaan useimmiten laiskuus, välinpitämättömyys ja tiedon puute.

kuvassa laitetaan paristoja keräyspisteellä olevaan laatikkoon
Suomessa on yhteensä 13000 keräyspistettä.

- Perinteisesti olemme ajatelleet, että nuoret ovat ympäristötietoisimpia kuluttajia. Hieman yllättäen tutkimus paljastikin, että mitä iäkkäämpi kuluttaja on, sitä varmimmin hän kierrättää paristot ja akut, toimitusjohtaja Liisa-Marie Stenbäck tuottajayhteisö Recseriltä eli Paristokierrätyksestä sanoo.

Paristokierrätyksen teettämän kyselyn mukaan alle 30-vuotiaat kierrättävät paristoja ja akkuja heikoimmin. Heistä 83% sanoo olevansa samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä väittämän ”kierrätän paristot” kanssa. Yli 50-vuotiasta 95% on tätä mieltä. Akkujen kohdalla luvut ovat hieman matalammat. Alle 30-vuotiaista 78% sanoo olevansa samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä väittämän ”kierrätän akut” kanssa. Yli 60-vuotiaista 95% on tätä mieltä.

- Kuluttajat kierrättävät hyvin paristoja, mutta akut jäävät herkästi pöytälaatikoihin laitteiden kanssa pyörimään. Kierrätysraaka-aineita tarvitaan helpottamaan tulevaisuudessa uhkaavaa raaka-ainepulaan, joten siksi tämä on iso haaste.

- Tarvitsemme tulevaisuudessa akkuja hurjan määrän lisää päästäksemme eroon fossiilisista polttoaineista ja elääksemme liikkuvaa elämää älylaitteiden turvin. Haluamme hoksauttaa jokaista miettimään, montako akkua ja paristoa kotona lojuu. Vain kierrätettynä akut ja paristot saavat uuden elämän, Stenbäck sanoo.

Elokuussa tuli voimaan EU:n uusi akkuasetus, joka tuo paljon velvoitteita paristojen ja akkujen vastuulliseen tuotantoon ja kuluttamiseen.

- Uuden asetuksen myötä mm. akkujen ja paristojen keräys- ja kierrätystavoitteet tulevat nousemaan merkittävästi. Tästä syystä on tärkeää ymmärtää, miksi kaikki suomalaiset eivät vielä kierrätä akkuja ja paristoja ja miten heitä saataisiin aktivoitua, Stenbäck sanoo.

Kantar Publicin toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi 1840 yli 18-vuotiasta ihmistä ympäri Manner-Suomea.

Laiskuus isoin este kierrätykselle

Tutkimuksessa akkujen ja paristojen kierrätyksen esteiksi mainitaan useimmiten laiskuus (65 %), välinpitämättömyys (42 %) ja tiedon puute (39 %).

- Teippaamattomat paristot aiheuttavat kodeissa useita tulipaloja vuodessa. Kun pariston tai akun poistaa käytöstä, turvallisuuden vuoksi navat olisi hyvä teipata heti. Sieltä keittiöiden ja eteisten laatikoista paristot ja akut olisi hyvä viedä mahdollisimman usein keräyspisteisiin. Näitä on yli 13 000 pitkin Suomea – pariston ja akun voi viedä mihin tahansa paikkaan, jossa niitä ylipäänsä myydään. Lähin keräyspiste on oma lähikauppa, Stenbäck muistuttaa.

Kyselyssä selvitettiin myös tärkeimpiä syitä paristojen ja akkujen kierrättämiseen. Tärkeimmiksi nousivat: paristot ja akut eivät kierrätettynä saastuta luontoa, paristoista ja akuista saadaan talteen arvokkaita raaka-aineita ja materiaaleja ja että kierrätys yleensäkin on oikein.

Recser Oy eli Paristokierrätys on paristojen ja akkujen kierrättämistä Suomessa organisoiva yleishyödyllinen tuottajayhteisö, joka täyttää tänä vuonna 15 vuotta. Recser edustaa yli tuhatta paristojen ja akkujen tuottajaa eli maahantuojaa tai valmistajaa.

Paristot ja pienet akut voi palauttaa maksutta ja ilman uuden tuotteen ostopakkoa paristoja ja akkuja myyviin kauppoihin ja kioskeihin. Isot litiumioniakut, kuten akut sähköpyöriin, tasapainolautoihin, mopoihin ja mönkijöihin, voi palauttaa kierrätys.info -palvelusta löytyviin alueellisiin keräyspisteisiin. Samasta palvelusta löytyy keräyspisteet myös sähkö- ja elektroniikkalaitteille sekä lyijypohjaisille akuille. Lisätietoa: paristokierratys.fi

kuvassa laitetaan paristoja keräyspisteellä olevaan laatikkoon
Suomessa on yhteensä 13000 keräyspistettä.
Highreskuva
Lataa
Viime vuonna Suomessa erilliskerättiin noin 1,8 miljoonaa kiloa kannettavia paristoja ja akkuja

Recser Oy

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Recser Oy

Suomalaiset Euroopan toiseksi parhaita akkujen ja paristojen kierrättäjiä, puolet jää kuitenkin kierrättämättä – Onko sinullakin ”älylaitemuseo” kotonasi?23.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unionin uusimman jätetilaston (Eurostat) mukaan suomalaiset ovat toiseksi ahkerimpia paristojen ja pienakkujen kierrättäjiä Euroopassa, kun vertaillaan vuosittaisia asukaskohtaisia keräystuloksia. Puolet akuista ja paristoista jää kuitenkin meiltäkin kierrättämättä. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesista muistutetaan, että kotona laatikoissa ja varastoissa lojuvat akut ja paristot ovat tulipaloriski, jos ne heräävät “zombiakkuina” eloon.

Löytyykö kotoasi tätä näkymätöntä elektroniikkajätettä? - “Nämä tulipalot ovat kuumia ja räyhäkkäitä”2.11.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Suomessa myydyistä paristoista ja akuista vain puolet päätyy kierrätykseen, vaikka Paristokierrätyksen tutkimuksessa yhdeksän kymmenestä suomalaisesta kertoi kierrättävänsä paristot ja akut. Osasta paristoista ja akuista on tullut siis “näkymättömiä”, sellaisia mitä emme huomaa esimerkiksi laitteen sisällä. Kotona lojuvat käytetyt paristot ja akut ovat iso tulipalopariski.

Vaara piilee, jos et lajittele akkuja oikein – Katso, miten zombiakku räjähtää17.10.2023 10:26:43 EEST | Tiedote

Väärin lajitellut akut aiheuttavat Suomessa vuosittain kymmeniä räjähdysmäisiä tulipaloja jätehuollon eri vaiheissa. Käytöstä poistettu litiumioniakku voi herätä väärän jätteen sekaan jouduttuaan ja vahingoituttuaan uudestaan henkiin ”zombiakkuna” ja syttyä räjähtäen palamaan. YouTubesta tuttu Hydraulic Press Channel puristi ja räjäytti eilen litiumioniakkuja turvallisissa olosuhteissa Orimattilassa sijaitsevalla sorakuopalla ja demonstroi väärin lajitellun litiumioniakun räjähdysalttiutta. Katso videolta, miten litiumioniakut räjähtävät.

Kutsu medialle: Tervetuloa seuraamaan paikan päälle, kuinka zombiakku räjähtää10.10.2023 12:43:44 EEST | Kutsu

Akkujen ja paristojen kierrätyksestä Suomessa vastaava tuottajayhteisö Recser Oy eli Paristokierrätys järjestää kumppaneidensa kanssa Orimattilassa sorakuopalla demonstraation, mitä akuille voi tapahtua, jos niitä ei lajitella oikein. Räjähdysdemonstraatio järjestetään maanantaina 16.10. klo 11.00 alkaen. Toimituksenne edustaja on tervetullut paikalle seuraamaan tilaisuutta.