Prisman myyntidata paljastaa selvän merkin suomalaisten sähkön käytöstä tulevana talvena – yhden tuotteen myynti on kasvanut jo seitsenkertaiseksi viime vuoteen nähden
Viime talvena koettu sähkön hintakriisi ja huoli energian riittävyydestä näkyi Prismassa erityisesti kausivalojen myynnissä. Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää, että sama pelko ei vaivaa suomalaisia tänä syksynä, sillä kausivalojen myynti on lähtenyt vauhdilla liikkeelle. Myös valojen käyttötapa suomalaisissa kodeissa on muutoksessa. Prisman myyntipäällikkö Marko Väänänen nostaa esiin viisi vinkkiä kausivalojen käyttöön.

Perinteisesti kausivalojen kauppa on käynnistynyt lokakuun alussa, mutta viime talvena pilviin karannut sähkön hinta ja kiertävien sähkökatkojen uhka sai suomalaiset osallistumaan kollektiivisiin energiatalkoisiin. Prisman myyntidatan mukaan talkoot ovat ainakin kausivalojen osalta ohi, sillä jo nyt niiden myynti on kasvanut yli 10 prosenttia viime lokakuuhun verrattuna.
”Kaikki merkit viittaavat vahvasti siihen, että palaamme lähelle vuoden 2021 tilannetta myyntien osalta, ja suomalaisten energiatalkoot ainakin kausivalojen osalta ovat ohi. Viime vuonna etenkin ulos laitettavien valojen myynti kärsi, mutta tänä vuonna näyttää vahvasti siltä, että suomalaisten pihat on jälleen valaistu entiseen malliin”, kausivaloista vastaava S-ryhmän raudan ja pihan myyntipäällikkö Marko Väänänen toteaa.
“Samaan aikaan kuluttajat ovat huomanneet sen, että kausivalot ovat muuttuneet selvästi energiatehokkaammiksi, mikä osaltaan varmasti helpottaa ostopäätöstä”, myyntipäällikkö jatkaa.
Viime vuotta lukuun ottamatta suomalaiset ovat jo pitkään ostaneet kausivaloja entistä aikaisemmassa vaiheessa syksyä. Kausivalot ovat jo selkeästi eriytyneet omaksi tuoteryhmäkseen erilleen jouluvaloista.
”Lokakuussa illat pimenevät ja piha halutaan valaista. Ajatus siitä, että ”jouluvalot laitetaan ajoissa” on jo vanhentunut ja kausivaloja halutaan käyttää lokakuusta helmikuulle asti eli koko pimeän kauden ajan. Jouluksi saatetaan lisätä jotain jouluisempaa valoa, mutta tämä on jo selvästi eri ilmiö”, Väänänen taustoittaa.
Valoverhoista tulossa iso hitti – myynti jopa seitsenkertaistunut
Entä millaisia valoja suomalaiset nyt ostavat? Väänänen nostaa esille yhden tuotteen, josta on muodostumassa tämän sesongin suurin hitti.
”Erilaiset valoverhot ovat vuosi vuoden jälkeen kasvattaneet suosiotaan ja meillä näkyy nyt, että valoverho Bellan myynti on jo tässä vaiheessa noussut seitsenkertaiseksi viime vuoteen nähden. Uskomme, että tämä tulee olemaan todella iso hitti tänä vuonna. Valoverhot ovat löytäneet tiensä suomalaisten koteihin ja niistä on tullut elementti, joilla sisustetaan pimeneviä iltoja varten.”
Muita tällä hetkellä suosittuja kausivaloja ovat LED-tuikut ja -ulkokynttilät sekä terassivalot.
”LED-tuikut ja -ulkokynttilät nousevat tällä hetkellä selkeästi myynnillisesti. Niiden suosiota selittää se, että ne ovat turvallisempia ja helppokäyttöisempiä kuin tavalliset kynttilät. Terassivaloissa puolestaan on nähtävissä tänä vuonna reilua kasvua ja pidempää myyntiaikaa viime vuoteen verrattuna. Näiden valojen monipuolinen käyttö siis laajenee”, Väänänen toteaa.
Kausivalojen käyttötapa murroksessa
Väänäsen mukaan toinen merkillepantava trendi on muutos siinä, miten suomalaiset kausivaloja tänä päivänä käyttävät.
”Siinä missä aiemmin kausivaloja on ajateltu pitkälti pihaa valaisevana elementtinä, niin nyt ne ovat tulleet selkeästi myös sisälle suomalaisten koteihin. Valoja käytetään aiempaa enemmän kodin sisustuselementteinä, ja sitä kautta entistä monipuolisemmin ja kekseliäämmin.”
5 vinkkiä kausivalojen käyttöön
-
Mieti etukäteen paikka, johon olet ajatellut valoja. Huomioi lisäksi pistokkeiden etäisyydet ja mittaa johdon tarve pistokkeeseen. House-ulkovalosarjoissa on pitkät liitosjohdot.
-
Mieti ostettaessa onko valoissa tarvetta sekä ulko- ja sisäkäyttöön. Useimmiten tuotteet käyvät molempiin käyttötarkoituksiin, mutta on paljon tuotteita, jotka soveltuvat vain sisäkäyttöön. Ulkokäyttöön soveltuvat aina myös sisäkäyttöön.
-
Mieti luovia tapoja käyttää kausivaloja. Paristokäyttöisiä LED-valosarjoja voi yhdistää moneen käyttöön koristeeksi, esimerkiksi. huonekaluihin, oviin, lyhtyihin, kransseihin sekä vaikka lasipurkkeihin. LED-kynttilöitä voi myös käyttää monipuolisesti esim. koristeiden sisällä.
-
LED-valosarjat kestävät pitkään oikein käytettynä, ajastimet lisäävät näiden käyttöikää
-
Mieti ostopäätöstä myös hinnan perusteella. Ulkovalosarjoissa hinta muodostuu palavista LED-valojen määristä ja pituudesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marko Väänänen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
marko.vaananen@sok.fi
puh. 010 7681 637
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Prisma
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 75 Prismaa. www.prisma.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme