Keskon historiateos Rohkea kauppajätti ilmestyy 5.12. – Tervetuloa media-aamiaiselle K-Kampukselle!

ROHKEA KAUPPAJÄTTI – KESKON HISTORIA 1940–2022 -kirja ilmestyy tiistaina 5. joulukuuta. Tervetuloa silloin media-aamiaiselle kello 9.30–11.00 K-Kampukselle Helsingin Kalasatamaan (Työpajankatu 12).

Rohkea kauppajätti on tarina Pohjois-Euroopan johtavasta kauppakonsernista ja yhdestä Suomen suurimmasta yrityksestä. Kesko on ollut jo yli 80 vuotta mukana suomalaisten elämässä ja on sitä myös vahvasti tänä päivänä. Historioitsija Anitra Komulaisen kirjoittama teos on myös mielenkiintoinen kuvaus kaupan alan historiasta ja kaupan toiminnasta tämän päivän Suomessa.

Mediatilaisuudessa paikalla ja haastateltavissa ovat Keskon pääjohtaja Mikko Helander sekä kirjan kirjoittanut Anitra Komulainen.

(Aamupalaa tarjolla kello 9.30 alkaen, tilaisuuden puheosuus alkaa kello 10.)

Yst ilm tilaisuuteen: reetta@siltalapublishing.fi.

Kauppiaat perustivat Keskon välirauhan vuonna 1940. Alku­vuosia varjosti sota-­aika, mutta yhtiöstä varttui yksi maan suurimmista yrityksistä, todellinen kauppajätti.

Suomalaisille tulivat tutuiksi K­-ruokakaupat, K­-Raudat, Pirkka-­tuotteet ja Intersportit. Kesko keksi monia suomalaiseen kulttuurihisto­riaan iskostuneita ilmiöitä, kuten Pirkka­niksit ja Mammutti­markkinat. Ikimuistettaviksi mainoshahmoiksi kohosivat Mustan Pörssin Topi, Vaatehuoneen Simo ja tietysti K­-kaupan Väiski.

Kotimaa kävi pieneksi jo 1990­-luvulla. Kauppajätti laajeni muun muassa Pohjoismaihin ja Baltiaan. Perinteinen ruokabisnes ei riittänyt, vahvoiksi toimialoiksi kohosivat myös rakentami­sen ja talotekniikan kauppa sekä autokauppa.

Miten kasvu kauppajätiksi tapahtui ja onnistui? Mistä kumpuaa yli 80 vuotta kestänyt menestys? Näihin kysymyksiin etsii vastauksia nyt ilmestyvä kirja.

Arvostettu historioitsija Anitra Komulainen (FT) on perehtynyt suomalaisten kauppa­jättien antimiin aiemmin muun muassa kirjoissa Kapinallinen kauppa (2015) ja Punapääoman linnake (2021).

Haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet tiedotuspäällikkö Reetta Ravi, reetta@siltalapublishing.fi, 0400 328 300.

Petri Raudasmaa Kustannusosakeyhtiö Siltalan myyntijohtajaksi17.6.2024 10:28:41 EEST | Tiedote

Myyntipäällikkö Petri Raudasmaa on nimitetty Kustannusosakeyhtiö Siltalan myyntijohtajaksi 1.8.2024 alkaen. Raudasmaa vastaa jatkossa kustantamon myynnin johtamisesta, uusasiakashankinnasta, logistiikan optimoinnista ja verkkokauppaliiketoiminnan kehittämisestä. Vuodesta 2008 lähtien Raudasmaa on toiminut Storia Oy:n (ent. Kirjavälitys Oy) myyntipäällikkönä. Kaikkiaan hän on työskennellyt jo 18 vuotta kustannusalan parissa, erityisesti logististen palveluratkaisujen myynnissä. Aiemmin Raudasmaa on työskennellyt mm. pankkisektorilla kuluttaja- ja yrityspalveluissa.

Lahden 31. kansainvälinen kirjailijakokous 14.–15. kesäkuuta – Ulkomaisina vieraina muiden muassa Ljudmila Ulitskaja ja Beatrice Salvioni29.5.2024 11:15:29 EEST | Tiedote

Lahteen kokoontuu jälleen kesäkuussa monikymmenpäinen joukko kirjailijoita ja muita kirjallisuusalan ammattilaisia keskustelemaan kirjallisuuden merkityksestä maailmassa ja maailman merkityksestä kirjallisuudessa. Teemana tämänkertaisessa kokouksessa on Kirjallisuuden peili. Yleisöllekin avoimet keskustelutilaisuudet käydään tällä kertaa entisen kansanopiston juhlasalissa Lahden keskustassa. Ulkomaisia vieraita ja keskustelujen alustajia ovat muiden muassa venäläinen, nykyään Saksassa asuva, nobelveikkauksissa korkealla oleva Ljudmila Ulitskaja sekä italialaisen nykykirjallisuuden kuuma nimi Beatrice Salvioni. Kotimaiset alustajat ovat kirjailijat Anneli Kanto, Juhani Karila, Harry Salmenniemi, Magdalena Hai ja Adrian Perera.