Siltalan syksy 2024 – Tietokirjat

Siltalan tietokirjasyksy tarjoaa laajan kattauksen yritys- ja taloushistoriasta taiteeseen sekä poliittisesta historiasta ralliautoiluun ja tutkimusmatkailuun Etelämantereella.

Syksyn nimiä joko kirjoittajina tai kirjojen aiheina ovat muiden muassa Pirkka-Pekka Petelius, Markku Kuisma, Toivo Sukari, Ari Vatanen, Oiva Toikka, Håkansin varustamosuku sekä Venny Soldan-Brofeldt ja Helene Schjerfbeck.

Hurmaavassa teoksessa ENSILENTO JA VIIMEINEN MOHIKAANI Pirkka-Pekka Petelius kirjaa muistikuvia lapsuudestaan 1950- ja 60-luvun Suomessa. Pienestä ja henkilökohtaisesta avautuu jotakin yleistä ja samaistuttavaa.

Kirja ilmestyy elokuussa, mediaembargo 15.8.

TUULITUKKA, VILLIMIELI – ARI VATASEN ELÄMÄ kertoo alaotsikkonsa mukaisesti rallin maailmanmestarin Ari Vatasen tähänastisen elämäntarinan. Vatasen tie tuupovaaralaisen leskiäidin pojasta rallin maailmanmestariksi ja europarlamentaarikoksi ei ole ollut helppo, mutta hänen elämäänsä on ohjannut tahto elää jokainen päivä täysillä ja oman vakaumuksensa mukaisesti. Kirjan on kirjoittanut toimittaja, kirjailija Helena Liikanen-Renger.

Kirja ilmestyy syyskuussa.

USKO, TOIVO JA RAKKAUS – TOIVO SUKARIN TARINA -kirjan kirjoittaa toimittaja Jouni K. Kemppainen. Kuinka kummassa lestadiolaisen suurperheen huonolahjaisesta pojasta tuli suurliikemies, joka on perustanut yhden Suomen suurimmista huonekaluketjuista ja rakentanut jättimäisiä ostoskeskuksia? Sukari kertoo kirjassa suorasukaisesti sekä liiketoimiensa että henkilökohtaisen elämänsä vauhdikkaista kiemuroista.

Kirja ilmestyy syyskuussa.

Värikäs on ollut myös Håkansin varustamosuvun historia. Kuuden sukupolven tarinan kertoo Sakari Siltalan ja Teemu Keskisarjan kirjoittama teos MERENPERINTÖ – HÅKANSIN VARUSTAMOSUVUN HISTORIA, johon Håkansit valuttavat suolaisen ja makean merihistoriansa.

Kirja ilmestyy elokuussa.

Myös Ilkka Kylävainion elämäkerta on tositarina suomalaisesta yrittäjästä ja yrityksestä. Kylävainion perustama sahayhtiö ei 42 vuoden aikana ällistyttävästi tehnyt yhtenäkään vuonna liiketappiota. KEITELEEN SAMURAI — ILKKA KYLÄVAINIO JA KEITELE GROUPIN TARINA -teoksen on kirjoittanut toimittaja Vesa Kärkkäinen.

Kirja ilmestyy syyskuussa.

Perheyityksestä kertoo myös Laura Kolben kirjoittama KOSMOS – RAVINTOLA JA PERHE 1924–2024. Ainutlaatuinen helsinkiläisravintola on toiminut alusta asti samassa huoneistossa ja ollut jo neljännessä polvessa saman perheen – Hepolampien – omistuksessa. Ravintolan historia on samalla myös pääkaupungin ja koko maan historiaa.

Kirja ilmestyy elokuussa.

Taloushistoriaa erittäin paljon laajemmin tarkastelee emeritusprofessori Markku Kuisma, joka pitkästä aikaa julkaisee teoksen KANSALLINEN VOITTO JA KAPITALISMIN HENKI – LUONNOSTELMIA MAAILMANTALOUDEN REUNALTA.

Kapitalismi on hyrissyt kehityksen moottorina ainakin viimeiset puoli vuosituhatta. Millaisin keinoin, välityksin ja verkostoin Euroopan pohjoiset periferiat ammoisina vuosisatoina kytkeytyivät ja kytkettiin maanosansa kaupallisiin ja teollisiin keskuksiin, jotka hallitsivat kansainvälisiä hankintaketjuja ja kohta koko maailmaa?

Kirja ilmestyy elokuussa.

Kuvataiteen historiaa puolestaan tarjoaa taidehistorian professori emeritan Riitta Konttisen uusi teos KUNPA SAISIN HÄNEN ELÄMÄNSÄ – VENNY SOLDAN-BROFELDT JA HELENE SCHJERFBECK. Helenen ja Vennyn elämäntarinat ovat kuin kaksi rinnakkaista lankaa, jotka tietyissä kohdissa kulkevat ristiin toistensä kanssa.

Kirja ilmestyy syyskuussa.

Uudemmasta kotimaisen taiteen historiasta kertoo  Jutta Ylä-Monosen kirja OIVA TOIKKA – TAITEILIJAN ELÄMÄ. Kansainvälisesti palkituksi ja arvostetuksi taiteilijaksi noussut Toikka (1931–2019) sai läpi elämänsä leikkiä rakastamiensa asioiden ja materiaalien kanssa.

Poliittista historiaa

tarjoavat Marjaliisa Hentilä ja Seppo Hentilä kirjassaan OIKEUSVALTION ETUVARTIOSSA – ESTER JA KAARLO JUHO STÅHLBERG 1925–1952. Oikeusvaltion puolustaminen oli Ståhlbergien elämäntehtävä. (elokuu)

Matti Hannikainen kirjoittaa SDP:n historian viidennen osan UUDISTUVA PUOLUE JA HYVINVOINTIVALTIO, joka kattaa vuodet 1957–1975. (elokuu)

Aleksi Mainio kertoo kirjassaan JAALAN PYÖVELI – VÄNRIKKI SULO NYKÄSEN RIKOS JA RANGAISTUS miehestä, joka lukeutui kevään 1918 pahimpiin teloittajiin. Hänen hahmossaan yhdistyivät sadistinen julmuus, pikkusieluinen ehdottomuus ja mielipuolisuutta hipova hurmahenkisyys. (syyskuu)

Lähi-idän historiaan paneutuu yhdysvaltalaisen Columbian yliopiston modernin arabitutkimuksen professorin Rashid Khalidin teos PALESTIINA – SATA VUOTTA ASUTUSKOLONIALISMIA JA VASTARINTAA 1917–2017. Kirjan suomentaa Anna Tuomikoski. (syyskuu)

Nykypäivän ja 1900-luvun alun väliä liikkuu Jukka Tuhkurin kirja JÄÄN VOIMA – KERTOMUS ENDURANCEN UPPOAMISESTA JA LÖYTÄMISESTÄ. Kirja kertoo suomalaisen jäätutkijan kokemuksista Endurance22-tutkimusmatkalta. Se kertoo myös tutkimusmatkailija Ernest Shackletonin kokoaman retkikunnan jo heti alkuun tuhoon tuomitusta yrityksestä ylittää Etelämanner rannikolta rannikolle.

Kirja ilmestyy syyskuussa.

VOI SIITÄ OLLA ILOAKIN on kirja ikäerosta parisuhteessa. Toimittajapariskunta Jouni K. Kemppainen ja Venla Rossi on teosta varten haastatellut pariakymmentä suomalaista pariskuntaa, joiden keskinäinen ikäero vaihtelee 12 vuodesta 32 vuoteen. He kirjoittavat myös omasta elämästään, ajatuksistaan ja kokemuksistaan, avioparilla itsellään kun on ikäeroa 24 vuotta. Ikäero näkyy ja tuntuu monessa asiassa ja monin tavoin. Ikäeron kautta kirja havainnoi suomalaisessa yhteiskunnassa vallitsevia parisuhdenormeja, kirjoittamattomia sääntöjä ja arjen pieniä yksityiskohtia.

Kirja ilmestyy elokuussa, mediaembargo 22.8.

HÄMMÄSTYTTÄVÄÄ RASVANPOLTTOA JA LIHASKASVUA – SUOMEN KOKENEIN TREENARI PALJASTAA SALAISUUTENSA. Personal trainer ja liikuntabiologi Timo Haikarainen on yli kahdenkymmenen vuoden aikana kehittänyt valmennusmenetelmän, jolla aloittelevat asiakkaat kehittyvät ennätysvauhtia ja kokeneiden harjoittelijoiden sekä toivonsa jo lähes menettäneiden painonpudottajien sitkeimmätkin tasanteet voidaan avata.

Kirja ilmestyy 29.8.

Suositusta kaupunkiopaskirjasta 100 Things to Do in Helsinki ilmestyy uudistettu painos. Englanninkielisen kirjan tekijä on toimittaja Katja Pantzar

Kirja ilmestyy kesäkuussa.

Petri Raudasmaa Kustannusosakeyhtiö Siltalan myyntijohtajaksi17.6.2024 10:28:41 EEST | Tiedote

Myyntipäällikkö Petri Raudasmaa on nimitetty Kustannusosakeyhtiö Siltalan myyntijohtajaksi 1.8.2024 alkaen. Raudasmaa vastaa jatkossa kustantamon myynnin johtamisesta, uusasiakashankinnasta, logistiikan optimoinnista ja verkkokauppaliiketoiminnan kehittämisestä. Vuodesta 2008 lähtien Raudasmaa on toiminut Storia Oy:n (ent. Kirjavälitys Oy) myyntipäällikkönä. Kaikkiaan hän on työskennellyt jo 18 vuotta kustannusalan parissa, erityisesti logististen palveluratkaisujen myynnissä. Aiemmin Raudasmaa on työskennellyt mm. pankkisektorilla kuluttaja- ja yrityspalveluissa.

Lahden 31. kansainvälinen kirjailijakokous 14.–15. kesäkuuta – Ulkomaisina vieraina muiden muassa Ljudmila Ulitskaja ja Beatrice Salvioni29.5.2024 11:15:29 EEST | Tiedote

Lahteen kokoontuu jälleen kesäkuussa monikymmenpäinen joukko kirjailijoita ja muita kirjallisuusalan ammattilaisia keskustelemaan kirjallisuuden merkityksestä maailmassa ja maailman merkityksestä kirjallisuudessa. Teemana tämänkertaisessa kokouksessa on Kirjallisuuden peili. Yleisöllekin avoimet keskustelutilaisuudet käydään tällä kertaa entisen kansanopiston juhlasalissa Lahden keskustassa. Ulkomaisia vieraita ja keskustelujen alustajia ovat muiden muassa venäläinen, nykyään Saksassa asuva, nobelveikkauksissa korkealla oleva Ljudmila Ulitskaja sekä italialaisen nykykirjallisuuden kuuma nimi Beatrice Salvioni. Kotimaiset alustajat ovat kirjailijat Anneli Kanto, Juhani Karila, Harry Salmenniemi, Magdalena Hai ja Adrian Perera.