Oulun yliopisto

Raskaan liikenteen sähköistäminen voi tehostaa ajoneuvojen suorituskykyä

Jaa

Ajoneuvojen ja työkoneiden sähköistäminen on merkittävä askel kohti kestävää tulevaisuutta. Oulun yliopistossa kehitetään raskaan liikenteen sähköisiä akseliratkaisuja, jotka vastaavat energiatehokkuuden, ympäristöystävällisyyden ja asiakastarpeiden haasteisiin. Pienikin sähköavusteisuus voi tehostaa suorituskykyä.

Kaksi henkilöä kumartuneena tutkimaan suuren rekan rengasta.
Tutkijat Aapo Hölsä ja Isa Banagar. Oulun yliopisto / Mikko Törmänen

Raskaan liikenteen sähköistämisessä haasteena on tehdä uusia tuotteita taloudellisesti kannattavasti ja samalla vastata asiakastarpeisiin. Oulun yliopiston materiaali- ja konetekniikan tutkijat kehittävät sähköisiä ratkaisuja, jotka parantavat raskaiden ajoneuvojen ja työkoneiden suorituskykyä, vähentävät energiankulutusta ja samalla täyttävät asiakkaan vaatimukset.

"Sähköistämisessä ajoneuvon ohjattavuus ja liikkeiden tarkkuus paranevat, mutta haasteena ovat monimutkaistuvat ratkaisut ja ajoneuvojen lisääntynyt paino. Keskitymme sähköistämisen haasteiden ratkaisemiseen, ja tässä hankkeessa erityisesti raskaan ajoneuvon sähköisiin akseleihin, joissa jo pienikin sähköavusteisuus voi hyvin tehostaa suorituskykyä", kertoo professori Emil Kurvinen.

Sähköisissä akseliratkaisuissa tutkimus keskittyy järjestelmätason mallinnukseen, joka auttaa tunnistamaan eri vaihtoehtojen ominaispiirteet. Näiden tietojen avulla yritykset voivat valita tarpeisiinsa sopivimman ja kustannustehokkaimman ratkaisun. ”Sähköisellä apuvoimalinjalla kyetään vaikuttamaan ajoneuvon polttoaineenkulutukseen, käytettävyyteen ja suorituskykyyn sekä niiden kautta investoinnin takaisinmaksuaikaan.”

Käyttötapauksena tutkijat kehittävät ja testaavat sähköistä akselia raskaaseen ajoneuvoon. Simulaatiotyökalu, joka perustuu asiakkaan todelliseen ajodataan, auttaa vertailemaan eri vaihtoehtoja.

"Raskaissa ajotehtävissä tarvitaan suurta moottoritehoa ja useampaa vetävää akselia yleensä vain hetkellisesti. Moottori ja vetotapa joudutaan mitoittamaan kuitenkin aina vaativimpien ajotilanteiden mukaan. Sähköistämällä voimalinja osittain saadaan varsin maltillisen kokoisella polttomoottorilla ja pienellä akkukapasiteetilla hyvä energiatehokkuus ja suorituskyky vaativimpiin kuljetustehtäviin", kertoo johtava asiantuntija Otto Lahti Traficomista.

Tutkijoiden tavoitteena on kehittää järjestelmätason hallintaosaamista sähkö- ja hybridivoimalinjojen kehittämisessä sekä lisätä tuotteiden jälleenmyyntiarvoa ja parantaa yritysten mahdollisuuksia toimia menestyksekkäästi maailmanlaajuisilla ajoneuvomarkkinoilla.

Tutkimushankkeen innovaatioihin kuuluu sähköisten simulointimallien integroiminen suoraan liiketoimintaan. Tämä auttaa yrityksiä vertailemaan erilaisia voimalinjavaihtoehtoja.

”Tutkimuksessa olemme ottamassa askeleen kohti kestävämpää ja energiatehokkaampaa tulevaisuutta raskaassa liikenteessä. Yhteistyöllä ja innovaatioilla voimme muuttaa liikenteen tulevaisuutta eli vähentää päästöjä, säästää energiaa ja samalla parantaa liikenteen tehokkuutta”, Emil Kurvinen sanoo.

NO DAMAGE -hanketta johtaa Oulun yliopisto ja muina tutkimuskumppaneina ovat VTT ja Aalto-yliopisto. Yrityspartnereina mukana ovat Danfoss Editron Oy, Kome Oy, Korsu Oy, Proventia Oy ja Sisu Akselit Oy sekä asiantuntijana Traficom. Hanketta rahoittaa Business Finland.

Yhteyshenkilöt

Professori Emil Kurvinen, Oulun yliopisto, materiaali- ja konetekniikka, p. 050 5695969, emil.kurvinen@oulu.fi

Viestintäasiantuntija Anna-Maria Hietapelto, Oulun yliopisto, p. 040 7650015, anna-maria.hietapelto@oulu.fi

Kuvat

Kuorma-auton perävaunu ja kaksi yksityiskohtaa sen teknisistä laitteista.
Havainnekuva sähköakselikonseptista kuorma-auton perävaunussa. Vasemmalla ylhäällä sähköakseli ja vasemmalla alhaalla energiavarasto.
Kome Oy Kome Oy
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto

Uudet professorit esittäytyvät Oulun yliopistossa juhlaluennoilla ti 8.4.2025 klo 13–152.4.2025 12:16:00 EEST | Tiedote

Kuinka semanttinen viestintä määrittelee tietoliikenteen? Millainen on ohjelmistoarkkitehtuurin tulevaisuus, tai entäpä resilienssi yksilöllisesti ja alueellisesti? Kuulemme myös teräksen laatukysymyksistä, kun uudet professorimme johdattelevat kuulijoita ajankohtaisten tutkimusteemojensa äärelle kaikille avoimilla juhlaluennoilla Linnanmaan Tellus Stagella tiistaina 8.4.2024 kello 13–15. Tilaisuutta voi seurata myös etäyhteyksin.

Professori Mikko Hallman saa lastenlääketieteen arvostetuimman palkinnon1.4.2025 05:50:00 EEST | Tiedote

Rosén von Rosenstein -mitali myönnetään joka viides vuosi kolmelle tai neljälle ansioituneelle lastenlääkärille, ja sen jakaa Uppsalan yliopisto Ruotsissa. Mitalia pidetään maailman arvostetuimpana lastenlääketieteen palkintona. Se on nimetty modernin lastenlääketieteen perustajan Nils Rosén von Rosensteinin mukaan. Professori Hallman vastaanottaa palkinnon Uppsalassa 1. huhtikuuta järjestettävässä juhlatilaisuudessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye