Yli 4000 suomalaista paljasti tärkeimmän joulukoristeensa – kaksi selvästi ylitse muiden
Prisman asiakasomistajilleen teettämässä laajassa kyselytutkimuksessa 4563 vastaajaa kertoi suosikkikoristeensa lisäksi myös muun muassa milloin joulukoristeet laitetaan esille ja milloin ne otetaan pois. Prisman myyntidatasta selviää, että perinteisiä joulupalloja haastaa tänä vuonna uusi koriste ja pienet pöytäkuuset ovat sesongin suuri hitti.

Suomalaisten tärkeimmäksi joulukoristeeksi nousi kynttilä, jonka puolesta liputti 71 prosenttia vastaajista. Kynttilä kiilasi juuri ja juuri ehkä hienoisen ennakkosuosikin, joulukuusen, edelle, sillä kuusen valitsi 70 prosenttia vastaajista. Tutkimuksessa sai valita monta vaihtoehtoa.
Nämä kaksi koristetta olivat suomalaisten mielestä ylitse muiden, sillä kolmanneksi sijoittunut erilaiset jouluvalot sai selvästi pienemmän 60 prosentin osuuden.
“Perinteinen punainen kynttilä kaikissa muodoissa on selkeästi suomalaisten suosikki joulusta toiseen. Joulun tunnelmaa luodaan tänä päivänä myös ulkotulilla. Joulukuussa myydäänkin noin 50 prosenttia koko vuoden ulkotulien ja ulkokynttilöiden myynnistä”, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.
Hienoisena yllätyksenä voidaan pitää sitä, että neljänneksi tärkein joulukoriste on suomalaisten mielestä joulusukka (52 %), joka on perinteisesti mielletty enemmän amerikkalaiseen jouluperinteeseen.
Aito kuusi vai muovikuusi? Suomalaiset ovat puhuneet
Eräs modernin joulun perinteisimmistä väittelyistä liittyy siihen, millainen joulukuusi tuodaan kotiin. Onko se aitoa neulasta vai kenties muovia? Prisman kyselytutkimus kallistaa vaa’an tässä keskustelussa lievästi aidon kuusen kannalle, sillä sen valitsee hiukan alle puolet eli 45 prosenttia vastaajista.
Muovikuusen suosio on melko lähellä oikean suosiota, sillä sellaisella kotiaan somistaa tänä jouluna 35 prosenttia vastaajista. Huomattavaa on, että myös muovikuusen ostajat haluavat kuusensa vihreänä (81 %). Valkoinen kuusi tulee perässä kaukana 16 prosentin saaliilla.
“Muovikuusissa on Prismassa nähtävissä selkeää kiinnostuksen nousua ja niitä on myyty 11 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kasvu tulee erityisesti pienistä pöytäkuusista, joita on myyty peräti 73 prosenttia edellisvuotta enemmän”, Viitanen kertoo.
Joulusisustaminen aloitetaan heti joulukuun alussa – koristeet vaihdetaan parin vuoden välein
Kyselytutkimuksen mukaan yleisin hetki laittaa joulukoristeet esille on joulukuun alku (34 %). Hiukan harvempi (29 %) odottaa koristelua muutamaan viikkoon ennen joulua, kun taas hiukan alle joka viides (17 %) laittaa koristeet esille vasta muutama päivä ennen joulua.
Marraskuussa koristelevia vastaajista löytyi 14 prosenttia. Todellisia jouluhulluja kyselytutkimuksen mukaan edustaa yksi prosentti, joka laittaa joulukoristeet jo lokakuussa.
Ylivoimaisesti suurin osa vastaajista poistaa koristeet loppiaisena (51 %) tai tammikuun aikana (24 %). Oletettavasti sama yksi prosentti, joka laittaa joulukoristeet jo lokakuussa, ilmoittaa poistavansa koristeet vasta kevään edettyä pitkälle.
Joulukoristeiden hankintavälissä on lievää hajontaa. Suurin osa vastanneista (34 %) ilmoittaa vaihtavansa joulukoristeet muutaman vuoden välein ja 27 prosenttia ilmoittaa vaihtovälin olevan tätäkin harvemmin. Lähes joka neljäs (22 %) menee joka joulu samoilla koristeilla. Joka kymmenes vastaaja puolestaan hankkii uudet koristeet joka jouluksi.
“Perinteisten joulupallojen suosiota ja myyntitilaston kärkipaikkaa haastaa tänä vuonna hiutaleen muotoiset joulukoristeet. Näiden myynti on kasvanut liki 40 prosenttia edellisestä vuodesta. Tällä hetkellä myydyimmissä tuotteissa näkyvät väreissä vaaleat, beiget ja tummemmatkin sävyt. Tietenkin myös jouluinen kimallus on vahvasti yhä esillä”, Viitanen paljastaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matti Viitanen
Prisman kodin myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi
p. 010 768 0704
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Prisma
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 76 Prismaa. www.prisma.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme