Koulutuksen polarisoitumista pohditaan Ruusupuistossa 12.12.
Joulukuun Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tapahtuman 12.12. järjestävät Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos ja Niilo Mäki Instituutti. Opettajankoulutuksen 160. juhlavuoden päätöstilaisuudessa julkistetaan myös juhlajulkaisu, NMI Bulletin teemanumero "Polarisoituva koulu".

Suomalaisen yhteiskunnan polarisoituminen näkyy koulutuksesta käytävässä keskustelussa. Inkluusio, ilmiöoppiminen ja erilaiset oppimisympäristöt ovat esimerkkejä asioista, joiden ympärille muodostuu herkästi vastakkainasetteluja ratkaisujen hakemisen sijaan. Polarisaatio ja sen ehkäiseminen onkin ollut 160-vuotista taivaltaan juhlivan Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen juhlavuoden teema.
- Polarisaatio ja sen ehkäiseminen oli luonteva valinta juhlavuoden teemaksi. Opettajankoulutuslaitoksen tehtävä on nostaa esiin epäkohtia, jotka estävät tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen koulutuksen toteutumista, toteaa opettajankoulutuslaitoksen johtaja Sirpa Eskelä-Haapanen.
Yksi juhlavuoden ponnistuksista on joulukuussa julkaistava Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI Bulletinin teemanumero Polarisoituva koulu ja koulutus. Siinä julkaistavat 12 tutkimusartikkelia avaavat erilaisia näkökulmia koulutuksen polarisaatiokehitykseen laajasta yhteiskunnallisesta perspektiivistä oppiainetasolle.
- Polarisoituvassa ilmapiirissä syntyy helposti vähättelyä tutkimustietoa kohtaan, jos se ei ole oman näkemyksen mukaista. Tällöin pitää erityisesti korostaa sitä, kuinka keskeinen osa koulutuksemme ekosysteemiä tutkimusperustaisuus on, toteavat teemanumeron päätoimittajat Sirpa Eskelä-Haapanen ja Matti Rautiainen opettajankoulutuslaitokselta.
NMI Bulletinin erityisnumero on toteutettu Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen yhteistyönä. Se julkaistaan Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tilaisuudessa, joka käsittelee polarisaatiota koulutuksessa, 12.12. klo 13.00–14.00.
Tilaisuuden ohjelmassa tuoreita tutkimustuloksia Polarisoituva koulu-julkaisusta, keskustelua, sekä mahdollisuus yleisökysymyksille.
Yhteyshenkilöt
Sirpa Eskelä-Haapanen
johtaja, JYU opettajankoulutuslaitos
sirpa.eskela-haapanen@jyu.fi
+358408054956
Matti Rautiainen
vanhempi yliopistonlehtori, JYU opettajankoulutuslaitos
matti.a.rautiainen@jyu.fi
+358408053368
Linkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Esikoislasten vanhempien välinen yhteistyö kehittyy eri tahtiin: ”Tarvitaan aikaa, sopeutumista ja tukea”14.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
KM Minna Ranta havaitsi aikuiskasvatustieteen väitöstutkimuksessaan varhaisen yhteisvanhemmuuden kehityksessä neljä erilaista kehityskulkua.
Ruusupuisto tutkii ja keskustelee: Mediakasvatus nyt ja tulevaisuudessa13.3.2025 13:57:34 EET | Tiedote
Suomalainen mediakasvatus on herättänyt viime vuosien aikana paljon kansainvälistä kiinnostusta. Muiden muassa CNNn, The Guardianin ja The New York Timesin kaltaiset mediat ovat uutisoineet suomalaisen medialukutaitotyön merkityksestä esimerkiksi disinformaation vähentämiseksi tai demokratian vahvistamiseksi. Kahden temaattiseen keskustelun kautta tarkastellaan sekä mediakulttuurin ajankohtaisia ilmiöitä että kasvatuksen mahdollisuuksia yhä muuttuvassa maailmassa. Miltä mediakasvatuksen tulevaisuus näyttäytyy?
Mikä vaikuttaa aivoihimme? Aivoviikon videoluennot katsottavissa13.3.2025 12:54:25 EET | Tiedote
Kansainvälisen aivoviikon kunniaksi Jyväskylän yliopiston monitieteinen aivotutkimuskeskus julkaisee neljä lyhyttä verkkoluentoa, jotka tarkastelevat aivoihin, hermostoon ja kognitioon vaikuttavia tekijöitä.
QS Ranking 2025: Liikuntatieteet sijalla 47, kaikkiaan 10 Jyväskylän yliopiston alaa mukana arvostetussa listauksessa12.3.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Vuoden 2025 QS World University Rankings by Subject -vertailun tulokset on julkaistu. Jyväskylän yliopiston aloista maailman sadan parhaan joukossa jatkoi liikuntatieteet, jonka sijoitus vertailussa on 47:s. Viime vuonna sijoitus oli 39:s. Lähellä huippua kasvatustieteet sijoitettiin välille 101–150 (viime vuonna 76. sija.) Psykologian sekä kielitieteiden sijoitus säilyi välillä 151–200.
Keskustelevan tekoälyn käyttö kouluissa voi tukea sekä oppimista että opettajien työtä12.3.2025 09:10:52 EET | Tiedote
Pieta-Anniina Sikströmin väitöskirjassa tutkittiin, miten keskustelevaa opetusteknologiaa voidaan käyttää oppimisen tukena suomalaisessa lukio-opetuksessa. Sikströmin mukaan keskustelevat teknologiat voivat tukea opiskelijoiden yksilöllistä ja itsenäistä oppimista. Lisäksi sen käyttäminen voi vapauttaa opettajan aikaa, mitä opettaja voi käyttää niiden opiskelijoiden auttamiseen, jotka tarvitsevat enemmän tukea.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme