Kalamiehestä fyysikkoon ja Sohvaperunasta kisakonkariin – tässä on Suomalaisen menestysreseptin finalistikuusikko
Finalisteilla on edessään kuuden kuukauden tiivis tuotekehitysmatka, jonka aikana kilpailijat hiovat muun muassa tuotteen makua ja rakennetta, tuotteen tarinaa ja nimeä sekä markkinointisuunnitelmaa. Kilpailu huipentuu finaaliin tammikuussa ja voittajatuote lanseerataan S-ryhmän ruokakauppoihin 24.1.

Kuuden kuukauden pikamatka ideasta valmiiksi tuotteeksi kauppojen hyllyille on tällä kaudella entistä vaativampaa, sillä tuomariston lisäksi kilpailijoiden tielle astuu uusia portinvartijoita, jotka on vakuutettava siitä, että käsissä on todellisen ruokahitin ainekset.
– On ilo olla mukana kannustamassa ja auttamassa finalisteja heidän tuotekehitysmatkallaan ja jakamassa tietoa menestystuotteen edellytyksistä kaupan näkökulmasta. Ohjelma on meille s-ryhmäläisille tärkeä ja ohjelmaa seurataan monissa meidän toimipaikoissa jännityksellä. Odotukset uudesta kaudesta ja tulevasta menestysreseptistä ovat korkealla, toteaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtajana ruokakaupan maailmaa näköalapaikalta tarkasteleva Sampo Päällysaho.
Päällysahon lisäksi kilpailijoita kannustaa ja tukee tuomaristossa tuttu joukko: ohjelman juontaja, kokki ja ruoka-alan moniosaaja Jyrki Sukula, Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila sekä tuotekehityksen ja kuluttajat tunteva Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
Finalistipaikat selvisivät tänään sarjan kolmannessa jaksossa:
Siva Parlar / Bulgurpiirakka
18-vuotiaana pizzeriayrittäjänä aloittanut Siva on nopeasti sinkoutunut elintarvikealan tuotekehittäjien tähtikaartiin kasvipohjaisen kebabin Vönerin isänä. Myös tv:n Sohvaperunana tutuksi tullut Siva on intohimoinen kasvipohjaisen ruoan puolestapuhuja ja löytöretkeilijä, jonka suurena haaveena on muuttaa suomalaisen ruokatottumukset kohti kestävämpää ja vastuullisempaa ruokailua - mausta tinkimättä.
Helsinkiläisen Sivan Bulgurpiirakan inspiraationa ovat perheen turkinkurdilaiset juuret, sillä piirakan resepti on periytynyt perheessä sukupolvelta toiselle. Nyt Siva haluaa tarjota maukkaan palan monikulttuurista Suomea myös päivittäistavarakaupan asiakkaille.
Eetu Patronen / Herkkutofu
Tamperelainen Herkkä Snacks on kahden lätkäkentillä tutustuneen pelikaverin kotimaisiin, kasvipohjaisiin tuotteisiin erikoistunut yritys. Yrityksen toimitusjohtajaksi koulunpenkiltä ampaisseelle Eetulle kiekkokentiltä tuttu tavoitteellinen tiimityöskentely pätee myös kisassa, sillä menestys on asetettu vuoden ykköstavoitteeksi.
Eetun tuote Herkkutofu on markkinoiden ensimmäinen kotimaisista härkäpavuista valmistettu ja valmiiksi maustettu uudenlainen proteiininlähde ruoanlaittoon. Tuotteen valmistuksessa tärkeässä roolissa on hävikin hyödyntäminen, ja tuotannon ohessa syntyykin myös härkäpapupyörykkä täydentämään tuoteperhettä.
Erika Poussa / Iisi keksitaikina
Unelmiaan rohkeasti tavoitteleva, kokiksi valmistunut Erika pyörittää 17-vuotiaana perustamaansa kahvila- ja catering yritystään Bakerikaa Helsingin Punavuoressa. Intohimoisesti lapsesta lähtien kokanneelle Erikalle luovuus ja herkullisten ruokaelämysten hifistely toisten iloksi on kaiken a ja o, ja mahdollisuus toteuttaa itseään ruoka-alan yrittäjänä on Erikalle todeksi tullut unelma.
Alun alkaen Erikan isoveljen kotibileissä hitiksi noussut suklaahippukeksi on Erikan kisatuotteen, Iisi paistovalmiin keksitaikinan, lippulaivamaku.
Roy Norro / Kalamakkara
Pusulasta ponnistava Roy on intohimoinen kalamies ja piinkova ruoka-alan ammattilainen, joka paini finalistikuusikossa myös sarjan edellisellä kaudella Kalatassullaan. Nyt Roylla on revanssin paikka, sillä työ kotimaisen kalan hyötykäytön eteen jatkuu jälleen finalistikuusikossa. Tällä kertaa neljän pienen lapsen isän tien kisaan avaa tuote, jonka potentiaalia ei voinut sivuuttaa - ja tavoitteena on vain ja ainoastaan voitto!
Roy havittelee makkarahyllyn kuninkuutta moderneihin ja kansainvälisiin makuihin nojaavilla kalamakkaroillaan, joissa grillimakkaran suutuntuma, tinkimätön herkullisuus ja kuoren napsahdus on onnistuttu viimein ratkaisemaan niin, että käsillä on aivan uusi, syntisen herkullinen kalatuote.
Martti Paatela / Leipänen
Rakettitiedettä opiskellut fyysikko ja kansainvälinen ruokateknologia start-uppaaja Martti on kotoisin Espoosta, missä mies jo pienenä poikana rakasti nikkarointi- ja kemistiseteillä leikkimistä. Nyttemmin nuorta ruokayritystään vetävä Martti katsoo ruoka-alaa uudesta kulmasta, päämääränään rakentaa ruoalla parempi tulevaisuus. Esikuvinaan Elon Muskia ja Greta Thunbergia pitävä Martti paneutuu insinöörin tarkkuudella ja omistautuen kulloinkin käsillä oleviin haasteisiin, olipa kyseessä sitten valmisruoka tai polttomoottori.
Martin menestysresepti Leipänen on täyttävä ja herkullinen kanneton voileipä, jonka kasvipohjaiset täytteet takaavat täyden vatsan kovassakin kiireessä.
Katariina ”Kata” Vesterinen / Puuraw
Kata on kisan konkari ja kovan track recordin omaava tuotekehittelijä, jolla on plakkarissaan jo yksi menestysreseptivoitto Rostis-piirakalla ja näppinsä pelissä myös toisen voittajan, Falleron taustajoukoissa. Turkulainen kokki ja ravintoloitsija on ankara itselleen täydellistä lopputulosta tavoitellessaan, mutta haluaa nyt haastaa itsensä hyppäämällä epämukavuusalueelleen, suolaisista ruoista makeiden herkkujen pariin. Ilman itsensä likoon laittamista ja rohkeita siirtoja ei synny myöskään menestystarinoita.
Katan välipalaa ja jälkiruokaa yhdistelevässä raakapuurossa Puurawssa terveellisyys ja maanläheisyys kohtaavat suomalaisten rakastamien leivonnaisten makumaailmat uudella ja yllättävällä tavalla.
Yhteyshenkilöt
Finalistien yhteystiedot:
Eetu Patronen/Herkkä Snacks Oy: Herkkutofu
0408672132/ eetu@herkkasnacks.fi
Erika Poussa/Bakerika Oy: Iisi keksitaikina
0445445653/ erika@bakerika.fi
Katariina Vesterinen/Mums Oy: Puuraw
0407515125/katariina@ravintolakuori.fi
Martti Paatela: Rebl Eats: Leipänen
0408206113/martti@rebleats.com
Roy Norro/Norron Oy: kalamakkara
0445679444/ roy.norro@norron.fi
Siva Parlar: Vöner Oyj: Bulgurpiirakka
040729447/siva@voner.fi
Yhteystiedot Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, p. 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme