Sokoksen Black Friday teki kaikkien aikojen myyntiennätyksen sekä verkossa että kivijalassa
Vuosi vuodelta kasvanut Black Friday on vakiintunut merkittäväksi myyntisesongiksi Sokoksella ja Emotionilla. Tänä vuonna Black Friday -kampanja onnistui ylittämään kaikki aiemmat myyntiennätyksensä sekä myymälöissä että verkkokaupassa. Alkuvuodesta uudistetun, kotimaisen verkkokaupan sokos.fin myynti ylsi huikeaan yli 70 prosentin kasvuun.

Sokoksen Black Friday -kampanja onnistui tänä vuonna yli odotusten ja rikkoi kaikkien aiempien vuosien myyntiennätykset. Erityisesti verkkokauppa kävi kampanja-aikana kuumana. Vuoden alussa uudistetun sokos.fin asiakaskokemus on parantunut huimasti, mikä osaltaan siivitti verkkokaupan myynnin hurjaan 76 prosentin kasvuun edellisvuodesta. Koko kampanjan myynnistä verkkokaupan osuus oli lähes neljänneksen.
- Sokos.fi on kehittynyt todella vahvasti niin myynnin, asiakasmäärien kuin käytettävyydenkin osalta. Meille on tullut vuoden aikana uusia merkkejä, kuten Fenty Beauty, Lexington ja Bruuns Bazaar. Myös tuotteiden saatavuus on parantunut huomattavasti edellisvuoteen verrattuna. Tämä kaikki on parantanut asiakaskokemusta huikeasti, kertoo Sokoksen ketjujohtaja Mika Laakso.
Monipuolinen verkkokauppa on tärkeä myös kivijalassa asioiville. Yhä useampi asiakas tekee ostoksia sekä verkossa että myymälässä. Kivijalassa asiakkaat hakevat laadukasta asiakaspalvelua, johon Sokoksella ja Emotionilla on panostettu vahvasti. Sokos- ja Emotion-ketjuissa asiakaskokemusta johdetaan Myyn mielihyvää -ohjelmalla, jonka yksi olennainen osa on asiakkaiden kuunteleminen
- Panostuksemme systemaattiseen asiakaskokemuksen parantamiseen tuottaa nyt näkyviä tuloksia. Kaupan liitto julkaisi juuri tutkimuksen, jonka mukaan Sokoksella on paras palvelukokemus omassa kategoriassaan, Laakso iloitsee.
Usein myymälässä asiointia myös edeltää valikoiman tutkiskelu verkkokaupan puolella. Kauneuden tuotteiden myynti kasvoi Sokoksen Black Fridayssa yli 30 prosenttia ja muodin sekä kodin tuotteiden myynti yli 20 prosenttia verrattuna edellisvuoden samaan ajankohtaan.
- Sokoksella panostamme vahvasti monikanavaisen ostokokemukseen. Tällä hetkellä näyttää, että kotimaiset vahvat brändimme Sokos ja Emotion pärjäävät globaalissa kilpailussa ja jopa menestyvät keskimääräistä markkinaa paremmin. Suomalainen kuluttaja selvästi arvostaa verkko-ostoksilla luotettavaa kotimaista toimijaa, sanoo Laakso.
Black Friday on laajentunut usealla toimijalla jopa usean viikon mittaiseksi alennuskampanjaksi. Sokoksella keskityttiin kuitenkin tänäkin vuonna vain perjantaihin ja viikonlopun ympärille.
- Tämä konsepti tuntuu toimivan hyvin. Jo useampana vuonna asiakkaat ovat aikaistaneet joululahjojen ostamista marraskuulle. Black Friday on vakiinnuttanut asemansa yhtenä merkittävänä kiintopisteenä joulukaupassa, Laakso toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mika LaaksoKetjujohtaja, SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
Puh:010 768 1020mika.laakso@sok.fiKuvat

Sokos
Sokos on kauneuden, muodin ja kodin tuotealueiden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 20 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää.
Sokoksen rinnalla toimiva Sokos Emotion on kauneuden ja hyvinvoinnin johtava erikoisliikeketju, jonka verkostoon kuuluu 39 myymälää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme