Yhä useampi valitsee nyt Avoimen työttömyyskassan

Avoin työttömyyskassa A-kassa kasvatti jäsenmääräänsä viime vuonna 15 495 jäsenellä ja kokonaisjäsenmäärä onkin nyt jo yli 243 500. A-kassa on Suomen kolmanneksi suurin työttömyyskassa. Valtaosa jäsenistä kuuluu myös johonkin ammattiliittoon, mutta jäsenenä voi olla myös ilman liiton jäsenyyttä. Tästä syytä myös YTK-kassasta on tullut paljon uusia jäseniä A-kassaan. Viime vuonna kassojen välisissä jäsenten siirtymissä lähes yli puolet enemmän siirtyi YTK-kassasta A-kassaan, kuin A-kassasta YTK-kassaan toisin, kuin Kauppalehden (2.2.2024) artikkelissa annetaan ymmärtää.

A-kassa on Suomen kolmanneksi suurin työttömyyskassa
A-kassa on Suomen kolmanneksi suurin työttömyyskassa A-kassa / Kusti Manninen

Kassan vaihtaminen on helppoa

Valtaosa toisista työttömyyskassoista siirtyvistä jäsenistä valtuuttaa A-kassan hoitamaan eron edelliseen kassaan eli kassan vaihtaminen on vaivatonta. Avoin työttömyyskassa tekee yhteistyötä yli kymmenen ammattiliiton kanssa, mutta kassaan voi kuulua myös ilman liiton jäsenyyttä. Usean ammattiliiton jäsenmaksuun sisältyy myös A-kassan jäsenyys. Avoimena kassana A-kassaan voi kuitenkin liittyä miltä tahansa alalta.
Tammikuun aikana kassajäsenyyden on YTK-kassasta vaihtanut A-kassan lähes kolme kertaa suurempi määrä, kuin A-kassasta on siirrytty YTK-kassaan. Jo joulukuun aikana liikenne oli samansuuntaista ja 2023 lähes yli puolet enemmän siirtyi YTK-kassasta A-kassaan, kuin A-kassasta YTK-kassaan.

Kassa on turvana lomautuksen tai työttömyyden varalle

Loppuvuodesta 2023 A-kassan teettämän tutkimuksen mukaan yhä useampi kokee kassajäsenyyden tuovan mielenrauhaa. Tähän varmasti vaikuttaa yleinen työelämän epävarmuuden lisääntyminen, jolloin työttömyyskassasta halutaan taloudellista turvaa työttömyyden tai lomautuksen varalle. Valtaosa A-kassan jäsenistä kuuluu myös ammattiliittoon, josta saa turvaa työelämän muihin tilanteisiin. Avoin työttömyyskassa on myös kysynyt jäsentensä näkemyksiä työllisyystilanteestaan. Omasta työtilanteestaan huolestuneita oli 2024 tammikuussa 24 prosenttia, kun syyskuussa 2023 huolestuneiden osuus oli 19 prosenttia.

Avoin työttömyyskassa A-kassa on kaikille palkansaajille avoin työttömyyskassa. A-kassa on yksi Suomen suurimmista työttömyyskassoista.

Työttömyyskassan tehtävänä on turvata jäsentensä ansioturva työttömyyden tai lomautuksen yllättäessä. Kassa maksaa myös muita etuuksia, kuten liikkuvuusavustusta ja muutosturvarahaa.

Teemme yhteistyötä useiden ammattiliittojen kanssa. Olemme monialainen työttömyysturvan asiantuntija.

Keskustoimistomme sijaitsee Helsingin Hakaniemessä.

Kesäkuussa lomautettujen määrä putosi huomattavasti3.7.2024 08:12:02 EEST | Tiedote

Kesäkuun puolivälissä ansiopäivärahaa saaneiden määrä laski Avoimessa työttömyyskassassa A-kassassa yli 20 prosenttia toukokuun puoliväliin verrattuna, ja tämä ero pysyi kuukauden loppuun asti. Kesäkuussa 22 561 jäsentä, eli 9,3 prosenttia jäsenistä, sai ansiopäivärahaa. Lomautusajan päivärahaa saavien osuus oli toukokuuhun asti yli 40 prosenttia, mutta kesäkuun loppuun mennessä osuus putosi 32,5 prosenttiin.

Ansiopäivärahaa saaneiden määrä laski odotetusti17.6.2024 07:38:02 EEST | Tiedote

Kesäkuun puoliväliin menneessä ansiopäivärahaa saaneiden määrä oli yli 20 prosenttia vähemmän kuin toukokuussa vastaavana ajankohtana. Tästä määrästä 30 prosenttia sai lomautusajan päivärahaa. Toukokuussa kuun puolivälissä lomautettujen osuus oli 19 prosenttia, mutta kohosi kuitenkin 40 prosenttiin kuun loppuun mennessä. Ansiopäivärahan hakijamäärät ovat laskeneet tyypillisesti Avoimessa työttömyyskassassa kesäkuukausina.